Cura Gcodes naar Usbcnc

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Ceder
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 jun 2012 08:59

Cura Gcodes naar Usbcnc

Bericht door Ceder »

Ik ben van plan om een 3d printkop op mijn cnc freesbank met usbcnc aan tesluiten,
Nu zit ik al een beetje met het programma Cura van de Ultimaker zoeken maar
daar kan ik geen nc file uithalen maar een gcode bestand
is er misschien een converter?
of een andere simpele manier om dit te importeren

om elke x alle gecodes over tezetten lijkt me veel werk

mvg tom
nielsnl
Berichten: 45
Lid geworden op: 11 mar 2013 14:29
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Cura Gcodes naar Usbcnc

Bericht door nielsnl »

Hallo Tom,

De inhoud van de .nc bestanden is voornamelijk (ik denk altijd) gcode. Dus wat Cura genereert zou je in principe aan usbcnc kunnen doorsturen. Alleen weet ik niet of dit zo makkelijk gaat de codes voor 3D printen is een tikje anders dan bij een CNC machine. Je zit namelijk met de temperatuur instellingen van de extruder en bed; ook het gebruik besturing van de 4-as voor de plastic toevoer ed. dient aanwezig te zijn op.

mvg
Niels
Ceder
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 jun 2012 08:59

Re: Cura Gcodes naar Usbcnc

Bericht door Ceder »

Als ik een gcode bestand van cura aanmaak kan ik deze niet in USBCNC openen omdat die een nc bestand nodig heeft.

Ik begrijp idd dat een 3d programma informatie mee stuur voor de tempratuur en de voeding van het kunststof maar dit heb ik allemaal niet nodig.
kan die dan wel tussen de gcodes blijven staan of moet dit allemaal gewist worden?
Ceder
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 jun 2012 08:59

Re: Cura Gcodes naar Usbcnc

Bericht door Ceder »

Als ik een gcode bestand van cura aanmaak kan ik deze niet in USBCNC openen omdat die een nc bestand nodig heeft.

Ik begrijp idd dat een 3d programma informatie mee stuur voor de tempratuur en de voeding van het kunststof maar dit heb ik allemaal niet nodig.
kan die dan wel tussen de gcodes blijven staan of moet dit allemaal gewist worden?
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Cura Gcodes naar Usbcnc

Bericht door ruudpg »

Wat voor soort bestand wordt er dan aangemaakt?
Is dit een gewoon plat ASCII-bestand, ofwel kan je het openen en gewoon lezen met je kladblok/notepad, dan kan je eenvoudigweg de extensie veranderen in .nc
Ceder
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 jun 2012 08:59

Re: Cura Gcodes naar Usbcnc

Bericht door Ceder »

ruudpg schreef:Wat voor soort bestand wordt er dan aangemaakt?
Is dit een gewoon plat ASCII-bestand, ofwel kan je het openen en gewoon lezen met je kladblok/notepad, dan kan je eenvoudigweg de extensie veranderen in .nc
Cura maakt het bestand aan genaamd Gcode-bestand
nu heb ik al geprobeerd om dit in een werkend freesprogramma bestand te slepen en al wat onnodige dingen gewist wat overbodig was, maar nog wil het niet werken usbcnc geeft aan L2: non-integer value for integer
Ceder
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 jun 2012 08:59

Gcode-bestand invoeren in usbcnc

Bericht door Ceder »

Ik zou graag een bestand in voeren van cura een 3d print programma. deze maakt een gcode-bestand aan. maar usbcnc wil dit niet lezen. ook niet als ik de gcodes in een werking freesprogramma probeer te slepen en de overbodige dingen soms verwijder.

kan iemand mij helpen is er geen converter of iets in die geest?

mvg tom
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Gcode-bestand invoeren in usbcnc

Bericht door audiomanics »

USBCNC leest alle text maar kan niet overal alles van begrijpen.
Het kan zijn dat je in een verkeerd vlak bezig bent..
Post hier eerst eens die g-code die niet gesnapt wordt.. Met name het eerste stukje..
(niet meteen een bestand van enige Megs aub, alleen maar een paar bewegingen is voldoende)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Cura Gcodes naar Usbcnc

Bericht door ruudpg »

Dit lijkt me vrij duidelijk, L2 verwacht een heel getal van 1 tot 9 en dus geen 2,374 of iets dergelijks, vaak gebruikt in:

G10 L2 P... (de P waarde moet dus 1,2,3, .....,8 of 9 zijn)

Ik zou zeggen sla de manual van USBCNC er eens op na.

En heb je al gekeken wat voor soort bestand er door Cura wordt weggeschreven, is de een gewoon plat ASCII-bestand, dus leesbaar als je het opent met je kladblok?
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Cura Gcodes naar Usbcnc

Bericht door diepchess »

Oei - mol je dure CNC machine niet.

3d printer bewegen heel snel de X en de Y as heen en weer. Sloop je je machine daar niet mee?

Verder is het zo dat CURA dus settings heeft voor de printkop - je zult een reprap willen instellen met een printkop die je zelf hebt ingesteld aldaar in CURA. De snelheid van bewegen wordt ook ingesteld voor de printkop - en dat is natuurlijk megaprobleem voor je CNC machine. Die zal vast niet zo snel kunnen bewegen als de 3d printers heen en weer zwenken.

Nu kun je in CURA wel de snelheid instellen waarmee de kop zwenkt - maar dat is niet helemaal 100% bugvrij volgens mij in die gcode :)

Dat is geen probleem voor de 3d printers maar megaprobleem voor je CNC.

bij slic3r kun je dat beter instellen - maar daar moet je ontzettend veel instellen voor het ueberhaupt redelijk werkt - CURA is veel 3d printer vriendelijker aldaar. Werkt meteen prima! Maar wel alleen voor een 3d printer.

Er zijn wel wat pogingen gedaan om een 3d printer te bouwen die ook voor licht CNC freeswerk ingezet kan worden, maar dat is allemaal toch vrij hopeloos idee.

Een voorbeeld is http://trinitylabs.com/pages/aluminatus-overview
Die kost 3600 dollar ondertussen - tijdje geleden vroeg hij er nog 1800 voor.

Je wilt 2 aparte apparaten daarvoor.

Als je de ultieme 3d printer wilt bouwen voor niet overdreven veel geld, maar wel laten we zeggen 1000 euro, dan zijn er veel betere oplossingen dan die gekozen voor de aluminatus, daar hij kiest voor hardware waar je ook mee kunt frezen, terwijl je ook kunt kiezen voor goedkopere oplossingen die net zo nauwkeurig zo niet nauwkeuriger maar met name heel veel SNELLER kunnen bewegen, maar niet geschikt zijn voor de krachten nodig bij licht freeswerk.
Plaats reactie