Nullen van de X Y en Z as

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Rob Dingen
Berichten: 85
Lid geworden op: 23 mei 2013 13:08
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Nullen van de X Y en Z as

Bericht door Rob Dingen »

Hoi

Ik heb een raar probleem wat ik niet kan vinden.
Als ik mijn machine positioneer en de assen op 0 wil zetten druk ik op de knop langs de as X Y of Z.
Bij de X en Y as komt er altijd -0,5 in te staan en bij de Z as netjes 0 dus moet ik tellen met de hand bij de X en Y as corrigeren naar 0.
Kan nergens geen settings vinden waar ik dat kan veranderen.
Wat zie ik over het hoofd en hoe is dat te veranderen.

Rob
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nullen van de X Y en Z as

Bericht door Arie Kabaalstra »

Altijd?..

of alleen bij een frees met een diameter van 1 mm?..
Rob Dingen
Berichten: 85
Lid geworden op: 23 mei 2013 13:08
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Nullen van de X Y en Z as

Bericht door Rob Dingen »

Altijd.
Maar in de tooltabel heb ik nog niets gedaan.
Dus komt dat omdat daar waarschijnlijk een freesje van 1mm staat?

Rob
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nullen van de X Y en Z as

Bericht door Arie Kabaalstra »

Dan zul je het commando m6 ook nog wel niet gebruikt hebben?...en staat t1 ingesteld...
Het is uit te schakelen met simple zero...aan of uit zetten in de setup
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nullen van de X Y en Z as

Bericht door audiomanics »

Als je de tooltable niet gebruikt kun je daar sowieso de eerste tooldiameter op nul zetten..
Als je die bijvoorbeeld op 2mm zet zal na het homen voor de x en y as een -1 komen te staan.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Rob Dingen
Berichten: 85
Lid geworden op: 23 mei 2013 13:08
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Nullen van de X Y en Z as

Bericht door Rob Dingen »

Hoe simpel en maar zoeken in de manual.

Rob
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nullen van de X Y en Z as

Bericht door audiomanics »

Ik ben het ook niet in de manual tegengekomen, maar had het ook ooit.. en toe zoeken in de variabelen en vervolgens in de tooltable terecht komen.. en daar stond 1.
Ik gebruik de tooltable niet omdat mijn freesjes iedere keer anders in de spindel zitten.. Als je nou een toolchanger hebt of je freesjes zitten op een of andere manier in een wisselhouder, ja.. dan heeft zo'n tabel zeker zijn nut. Misschien komt het ook door de manier waarop ik uitlijn op mijn werkstuk...(bovenvlak = nul)

Maar ik lees dat je machien het goed doet in ieder geval..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Rob Dingen
Berichten: 85
Lid geworden op: 23 mei 2013 13:08
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Nullen van de X Y en Z as

Bericht door Rob Dingen »

Ja de machine werkt prima.
Moet nog wat kleine zaken afwerken dan is hij klaar.
De hoofdschakelaar moet er nog op en heb nog geen slang voor de waterkoeling en het bed is nog niet binnen.

Rob
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nullen van de X Y en Z as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef:Als je die bijvoorbeeld op 2mm zet zal na het homen voor de x en y as een -1 komen te staan.
:?: :?:
En hoe vertel je die besturing dan dat je nu even aan de andere kant van de lijn wilt nullen ?
b.v. als je in een kamertje bezig bent.
Vind het ook al vreemd dat je nult, en geen preset (met een door jouw gekozen waarde) doet, het punt waar je een referentie opzoekt hoeft niet altijd het nulpunt te zijn lijkt mij.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Nullen van de X Y en Z as

Bericht door audiomanics »

hugo stoutjesdijk schreef:En hoe vertel je die besturing dan dat je nu even aan de andere kant van de lijn wilt nullen ? b.v. als je in een kamertje bezig bent..
De Software die voor mij in 99,99% van de gevallen de toolpaths aanmaakt houdt zelf rekening met de diameter van de frees.. Ik "programmeer" gewoon dat ik een kamertje wil frezen aan de binnenkant van die en die contour met die bepaalde frees... De G-code wordt dan automatisch aangepast..
Maar dan zie ik persoonlijk nog steeds het nut niet dat de machine na het homen op een halve diameter van Tool nr.1 gaat staan.... Mijn werkstuk ligt meestal heel ergens anders op het bed. De nulpunten daarvan zijn ook heel andere variabelen.
hugo stoutjesdijk schreef:Vind het ook al vreemd dat je nult, en geen preset (met een door jouw gekozen waarde) doet, het punt waar je een referentie opzoekt hoeft niet altijd het nulpunt te zijn lijkt mij.
Daar ben ik te dom voor denk ik.. ik heb geen opleiding (CNC)frezen gedaan maar ik begrijp echt niet wat je bedoeld.. Misschien doe ik het al jaaaaren iedere dag helemaal verkeerd, maar zoals ik werk is het helemaal logisch voor me en voor andere mensen ook kennelijk.. :roll:
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nullen van de X Y en Z as

Bericht door Arie Kabaalstra »

USBCNC/EdingCNC gebruikt de radius van het actuele tool bij het nullen..
standaard zet ie -radius in de dialoog.. de makkelijkste positie om "even je werk aan te varen" is links en voor.. dat komt over het algemeen goed genoeg uit..

als je een andere coordinaat in wilt kloppen?.. go right ahead.. niemand die je tegenhoudt..
als je met een taster zou nullen.. dan weet de machine nog wel in welke richting getast is.. en kun je zonder de radius te verrekenen wel een coordinaat ingeven.. maar daar komt dan nog wel de nodige code aan te pas om dat goed te krijgen.. zover is het nog niet.. ik kan niet heksen.. :lol:
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Nullen van de X Y en Z as

Bericht door Swake »

Zelfde woorden maar er wordt iets anders begrepen: Dat is dus het verschil tussen 'homen' en 'nullen'.

Het homen is ten opzichte van de machine (en meestal is nul daar ook echt nul, minder dan nul en de as valt er af :shock: )
Het nullen is ten opzichte van het werkstuk. En daar begin je natuurlijk graag aan de rand.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nullen van de X Y en Z as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Daar ben ik te dom voor denk ik..
Dat valt wel mee denk ik, maar soms begrijp ik ook niet helemaal wat iemand doet. Dat zou ook wel eens heel handig kunnen zijn. Ook niet vakmensen verzinnen wel eens ( niet gehinderd door.. ) hele leuke dingen.

En Arie, als je nu eens een beetje doorwerkt met dat heksen in plaats van een beetje zo'n biertappend horloge te bouwen. ;-)

Verder begrijp ik dat alle opties mogelijk zijn, dat de doorsnee gebruiker dat soms niet weet. Maar toch z'n werk wel gemaakt krijgt ook al zou het beter/makkelijker kunnen.
Maar daar hebben we dan volgens mij een CNC-zone dag voor om life wat handigheidjes uit te wisselen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Nullen van de X Y en Z as

Bericht door Arie Kabaalstra »

Momenteel bijna klaar met de Tussendoorklus ( de Corvette Teller ) en ik heb een bedrijf gevonden dat de horlogekast kan anodiseren voor goeikoop.. maar dat even ter zijde..

Homen, nullen, refereren.. veel kretologiëen worden doormekaar gemixbruikt..

Homen.. doe je aan het begin van de "sessie".. heeft NIETS met gereedschapdiameters/radii te maken..
Refereren = homen.. klaar..

Nullen.. dat is het vastleggen van de Nulpunten in het actuele WERKSTUK Coordinatenstelsel.. als je dat verkeerd doet.. dan gaat je werk stuk.. ofzo.. :mrgreen:

Omdat de meeste mensen hun werk links en voor dus in het 2de en 4de kwadrant aanlopen bij het nullen, heeft Bert het zo gemaakt dat EdingCNC de actuele gereedschapradius negatief in de dialoog zet..
Ik gebruik die functie regelmatig.. 't werkt snel..

Ik zie regelmatig dingen van Hobbyisten die zonder enige kennis van CNC wat verzinnen.. soms briljant.. vaak echter dat ik denk "Wat ben je aan het doen?".. een toolsetter die je op je werkstuk zet bijvoorbeeld.. die snap ik echt niet.. een toolsetter staat VAST op je tafel.. en als je de machinecoordinaat van je werkstukoppervlak niet kent.. dan weet je nog niets...

maar goed.. de coordinatenstelsels van CNC machines zijn zelfs voor sommige professionals een compleet raadsel..
Plaats reactie