HBM 16 / ZX7016 Boorfrees

Hier alle merken gekochte machine`s waar vragen over zijn of wat je met ons wilt delen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: HBM 16 / ZX7016 Boorfrees

Bericht door Sjuul »

assink schreef:Die heb jij dus niet dan neem ik aan?
Nee helaas, ik heb allen de standaard drieklauw met niet omkeerbare bekken.
Ik heb al een paar keer wat rond gekeken op MP, buitelaar enz maar ik vindt ze nogal aan de prijs.
floriske.nl schreef: Daarnaast heb ik een probleem met de pinole... Heeft jouw machine hier ook last van?
Nog niet, ik heb mijn kolomboor afgelopen jaar opgeknapt en deze zit vergelijkbaar in elkaar.
moeilijk kan het niet zijn om dat te verhelpen.
http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=3 ... oor#p55614

In plaats van de kolom te vernieuwen voor een massieve is het misschien een idee om hem volt te storten,
wapening erin en volstorten met beton. Daar kom je denk ik ook al een heel eind mee.

Ik ga hem gebruiken om aluminium onderdeeltjes mee te frezen voor mijn Momus-epoxy-spinoff.
Ik verwacht dat dat niet veel problemen gaat geven voor het geen ik er mee ga doen.
Mocht hij te klein worden voor mijn ambities dan ruil ik hem in.

Sjuul
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: HBM 16 / ZX7016 Boorfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nee helaas, ik heb allen de standaard drieklauw met niet omkeerbare bekken.
Een standaard drieklauw heeft geen omkeerbare bekken ( dan past de spiraal niet) Maar 2 sets bekken, een set binnenbekken en een set buitenbekken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: HBM 16 / ZX7016 Boorfrees

Bericht door assink »

Dat bedoel ik, ik heb idd een set buitenbekken en binnenbekken bij m'n klauwplaat.
Kappert in raalte kan deze waarschijnlijk nog wel leveren, geen id wat het kost..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: HBM 16 / ZX7016 Boorfrees

Bericht door hugo stoutjesdijk »

assink schreef:Dat bedoel ik, ik heb idd een set buitenbekken en binnenbekken bij m'n klauwplaat.
Kappert in raalte kan deze waarschijnlijk nog wel leveren, geen id wat het kost..
Probleem is vaak dat die set pasgemaakt is bij de drieklauw.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: HBM 16 / ZX7016 Boorfrees

Bericht door Sjuul »

Even terug naar mijn bijna-frees
Nu dat de poeli verbust is loopt de frees al heel wat stiller, wat er nu nog in zit komt uit de riem daar zit ook een slagje in. (Hugo ;-) )

Er zit nu een Optibelt SK SPA 1032Lw op, dit is een gewone gladde snaar, er zijn ook getande snaren, wat is eigenlijk het verschil? maken die minder herrie, of zijn ze soepeler wie kan het me vertellen?

http://www.toolworld.nl/group/275/V-sna ... itech.html
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: HBM 16 / ZX7016 Boorfrees

Bericht door ruudpg »

Het voordeel van een getande snaar ten opzichte van een klassieke gladde snaar is dat een getande snaar, in dit geval dus een XPA1032lw of SPAX1032lw, codering is afhankelijk van het merk, beter zijn warmte kwijt kan en meer geschikt is voor het draaien om kleinere v-snaarschijven (poelies). Normaal gesproken zal bij gebruik van kleinere poelies en hogere toerentallen een getande snaar een langere levensduur hebben, maar daar staat natuurlijk ook een ietsje hogere prijs tegenover.
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: HBM 16 / ZX7016 Boorfrees

Bericht door Sjuul »

Bedankt Ruud, wordt een getande.

Vandaag wat leuk spul van de baas gekregen, aangezien we een poos geleden een machine hebben aangepast zijn een hele hoop reserve delen niet meer nodig.

Ik heb lineaire metingen van SONY (magnescale pl 82) liggen, ze werken met een magneetband waar een leeskopje overheen schuift.
De magneetband kan ik in stukken knippen, de omvormer geeft een A en B puls uit en zou theoretisch tot 10um nauwkeurig zijn. Zou leuk zijn als ik een arduino de pulsjes kan laten omzetten en via een lcd-tje zichtbaar kan maken. ik weet alleen nog niet of een arduino wel snel genoeg is om de pulzen te tellen.
leuk voor de komende winter.

7857
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: HBM 16 / ZX7016 Boorfrees

Bericht door DaBit »

Ik ben niet zo into arduino (ben meer van de PIC-op-gaatjesprint), maar voor een beetje microcontroller is de pulstrein uit lineaire encoders die op hobbysnelheid bewegen niet echt een probleem. Stel 50mm/s verplaatsing en een verandering op A/B elke 5 micrometer. Dan gebeurt er nog maar 10000 keer per seconde iets. Zelfs een simpel 8-bit processortje kan per 'event' dan nog minimaal 800 instructies uitvoeren om er wat mee te doen.

(wat dacht je trouwens van LinuxCNC, stappenmotoren in velocity-mode, lineaire encoders op een printerpoortje mikken, en LinuxCNC de lus laten sluiten? Da's nog leuker :mrgreen:)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: HBM 16 / ZX7016 Boorfrees

Bericht door Sjuul »

Klinkt leuk, ook meteen close-loop wat wil je nog meer.
Ik heb 8meter magneet-lees-band als ik bij een project aankom wat het waard is ga ik er mee aan de gang, nu vind ik het al mooi als ik een uitlezing in elkaar geknutsel krijg.

De getande riem zit er inmiddels op en hij loopt nu al 95% beter, het laatste beetje is nog te halen door de motor ophanging te verbeteren.
Mijn voorganger heeft er een zwaardere 3f motor opgezet en om het geheel passend te krijgen heeft hij op de motorplaat strippen gebout en hierop weer de nieuwe 3f motor gebout als een soort adapterplaat.
Deze constructie ga ik nog wat verbeteren, kunst is alleen om dit zo simpel mogelijk te houden.

Op Youtube kwam ik wat Poolse collega hobbiesten tegen die met het boor-freesje toch behoorlijk wat spanen maken. Ik ben benieuwd hoe ie het bij mij gaat volhouden, ik denk namelijk dat hij het beter gaat doen dan soms beweerd word.

Sjuul

Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: HBM 16 / ZX7016 Boorfrees

Bericht door Swake »

Paar millimeters diep met een freesje van 80 op een hbm16 boor. En vraag hem niet de snelheid wat aan te passen want zijn 'digitale' sturing heeft maar 2 standen. lol:

Beetje lachen, maar ondertussen heeft hij toch wel resultaat met die opstelling!
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: HBM 16 / ZX7016 Boorfrees

Bericht door DaBit »

Sjuul schreef: Ik ben benieuwd hoe ie het bij mij gaat volhouden, ik denk namelijk dat hij het beter gaat doen dan soms beweerd word.
Dat denk ik ook. De geleiding van de kruistafel kan onmogelijk heel veel slechter zijn dan die van de BFxx machines, en van die minder stijve kolom heb je met kleinere freesjes ook niet zo heel veel last van.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: HBM 16 / ZX7016 Boorfrees

Bericht door Sjuul »

Ben al een tijdje bezig om een DRO (Digital Read Out - digitale linealen)

Inmiddels al heel wat werk verzet.
Om makkelijk binnenshuis te oefenen heb ik wat kleine encoders gekocht.



De code is nog lang niet af, zit misschien voor de geoefende programeur misschien niet netjes in elkaar maar hij werkt wel :P

Code: Selecteer alles

// *************************************************************************************
// *************--------------Sjuul's Digital Read out system------------***************
// *************************************************************************************


// ------- Aanroep & Aanmaak diverse  -------------
#include <Wire.h>                                                //Toevoegen van I2C bibliotheek
#include <LiquidCrystal_I2C.h>                                   //Toevoegen van LCD bibliotheek
LiquidCrystal_I2C lcd(0x27, 2, 1, 0, 4, 5, 6, 7, 3, POSITIVE);   //Instellen LCD adres voor de bus

int Xpulses;                                                     //Aanmaken van -pulses- als integer
int vorige_Xpulses;                                              //Aanmaken van -vorige_Xpulses- als integer
int A_SIG=0;                                                     //Aanmaken van -A_SIG=0- als integer
int B_SIG=1;                                                     //Aanmaken van -B_SIG=1- als integer
int ZeroXbutton = 53;                                            //Aanmaken van -ZeroXbutton- als integer en toekennen aan Pin53

float Xmm;                                                       //Aanmaken van -Xmm- als float
float Ymm;                                                       //Aanmaken van -Ymm- als float
float Zmm;                                                       //Aanmaken van -Zmm- als float

void setup()                                                     //Begin van initialisatie en opstart (eenmalige doorloop bij opstart)
{
 {
  attachInterrupt(0, A_RISE, RISING);                            //Aangeven dat op pin0 een ineruptpin is en dat deze A_RISE heet en moet schakelen op stijgende flank
  attachInterrupt(1, B_RISE, RISING);                            //Aangeven dat op pin1 een ineruptpin is en dat deze B_RISE heet en moet schakelen op stijgende flank
  pinMode(ZeroXbutton, INPUT);                                   //Aangeven dat ZeroXbutton een ingang is
  Serial.begin(115200);                                          //instellen baudrate  
  lcd.begin(20,4);                                               //aantal karakters en regels declareren van het LCD scherm 
 }
 {
// ------- 3x knipperen backlight  -------------
  for(int i = 0; i< 3; i++)                                      //Het volgende stukje code i keer doorlopen, tot i gelijk is aan 3, beginnen bij o en na elke doorloop één bij i optellen
  {
    lcd.backlight();                                             //lcd backlight aan
    delay(100);                                                  //100ms wachten
    lcd.noBacklight();                                           //lcd backlight uit
    delay(100);                                                  //100ms wachten
  }
  lcd.backlight();                                               //lcd backlight aan

//-------- Welkomst boodschap ------------------

  lcd.setCursor(0,0);                                            //Plaats cursor op karakter 0 op regel 0
  lcd.print("********************");                             //Schrijf (vanaf karakter 0 op regel 0) ********************
  lcd.setCursor(0,1);                                            //Plaats cursor op karakter 0 op regel 1
  lcd.print("*                  *");                             //Schrijf (vanaf karakter 0 op regel 1) *                  *
  lcd.setCursor(0,2);                                            //Plaats cursor op karakter 0 op regel 2
  lcd.print("*                  *");                             //Schrijf (vanaf karakter 0 op regel 2) *                  *
  lcd.setCursor(0,3);                                            //Plaats cursor op karakter 0 op regel 3
  lcd.print("********************");                             //Schrijf (vanaf karakter 0 op regel 3) ********************  
  delay(500);                                                    //500ms wachten
  lcd.setCursor(4,1);                                            //Plaats cursor op karakter 4 op regel 1
  lcd.print("Sjuul's DRO");                                      //Schrijf (vanaf karakter 4 op regel 1) Sjuul's DRO
  lcd.setCursor(2,2);                                            //Plaats cursor op karakter 2 op regel 2
  lcd.print("Mini Mill ZX7016");                                 //Schrijf (vanaf karakter 2 op regel 2) Mini Mill ZX7016
  delay(4000);                                                   //4000ms wachten
  
  //-------- Template ------------------
 
  lcd.clear();                                                   //Wis scherm
  lcd.setCursor(0,0);                                            //Plaats cursor op karakter 0 op regel 0
  lcd.print("X:               mm ");                             //Schrijf (vanaf karakter 0 op regel 0) X:               mm
  delay(100);                                                    //100ms wachten
  lcd.setCursor(0,1);                                            //Plaats cursor op karakter 0 op regel 1
  lcd.print("Y:               mm ");                             //Schrijf (vanaf karakter 0 op regel 1) Y:               mm 
  delay(100);                                                    //100ms wachten
  lcd.setCursor(0,2);                                            //Plaats cursor op karakter 0 op regel 2
  lcd.print("Z:               mm ");                             //Schrijf (vanaf karakter 0 op regel 2) Z:               mm 
  delay(100);                                                    //100ms wachten
  lcd.setCursor(0,3);                                            //Plaats cursor op karakter 0 op regel 3
  lcd.print("n:               RPM");                             //Schrijf (vanaf karakter 0 op regel 3) n:               RPM
   
 }
}                                                                //einde setup

  //-------- Hoofdprogramma ------------------

void loop()                                                     //Hoofd programma, wordt elke cyclus doorlopen moet aanwezig zijn (mag leeg zijn)
{                                                     

if (Xpulses != vorige_Xpulses)                                  //ALS -Xpulsen- NIET gelijk is aan -vorige_Xpulses- DAN...
              {
               SchrijvenX();                                     //... uitvoeren van de functie schrijven 
               vorige_Xpulses = Xpulses;                         //Gewijzigde waarde onthouden        
              }
              
              {
if (digitalRead(ZeroXbutton) == HIGH)                            //ALS ZeroXbutton word gedrukt DAN... 
                 {
                  Xpulses = 0;                                   //... waarde van Xpulses nul geven 
                 }
              }
}

  //-------- Diverse functies  --------------

void SchrijvenX(){                                               //Functie met de naam SchrijvenX
   lcd.setCursor(3,0);                                           //Plaats cursor op karakter 3 op regel 0
   lcd.print("              ");                                  //ruimte leegmaken (vanaf karakter 0 op regel 3) dmv deze met spaties te overschrijven
   lcd.setCursor(3,0);                                           //Plaats cursor op karakter 3 op regel 0
   lcd.print(Xpulses);                                           //aantal pulsen schrijven 
}

void A_RISE(){                                                   //Functie met de naam A_Rise
 detachInterrupt(0);                                             
 A_SIG=1;
 
 if(B_SIG==0)
 Xpulses++;//moving forward
 if(B_SIG==1)
 Xpulses--;//moving reverse
 Serial.println(Xpulses);
 attachInterrupt(0, A_FALL, FALLING);
}

void A_FALL(){                                                   //Functie met de naam A_FALL
  detachInterrupt(0);
 A_SIG=0;
 
 if(B_SIG==1)
 Xpulses++;//moving forward
 if(B_SIG==0)
 Xpulses--;//moving reverse
 Serial.println(Xpulses);
 attachInterrupt(0, A_RISE, RISING);  
}

void B_RISE(){                                                   //Functie met de naam B_Rise
 detachInterrupt(1);
 B_SIG=1;
 
 if(A_SIG==1)
 Xpulses++;//moving forward
 if(A_SIG==0)
 Xpulses--;//moving reverse
 Serial.println(Xpulses);
 attachInterrupt(1, B_FALL, FALLING);
}

void B_FALL(){                                                   //Functie met de naam B_FALL            
 detachInterrupt(1);
 B_SIG=0;
 
 if(A_SIG==0)
 Xpulses++;//moving forward
 if(A_SIG==1)
 Xpulses--;//moving reverse
 Serial.println(Xpulses);
 
 attachInterrupt(1, B_RISE, RISING);
}
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: HBM 16 / ZX7016 Boorfrees

Bericht door skillalot »

Zodra ik wat meer tijd heb toch ook eens gaan verdiepen in arduino, toch wel leuk wat je er allemaal mee kan maken als je een beetje creatief bent.
zeeschuim

Re: HBM 16 / ZX7016 Boorfrees

Bericht door zeeschuim »

leuk!
Plaats reactie