vissen mal

Op verzoek kan iedereen die iets wil laten zien dat te maken heeft met alles wat met cnc-techniek te maken heeft .
Maar!!!: foto's mogen maximaal 640 x 480 zijn. Zo komen de foto`s er goed op en raakt de surfer niet gauw vol.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
mark v
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 mar 2013 10:43
Locatie: heemskerk

vissen mal

Bericht door mark v »

Een tijdje terug heb ik in het gevraagd forum een topic geopend.
Het ging om een mal te scannen en opnieuw een maat groter te frezen.

Afbeelding

Toen heb ik diverse reacties en voorstellen gehad van leden om mij te helpen.
Een van de reacties kwam van stephan die dicht bij me in de buurt woont en het leek hem een leuke uitdaging.
Vlot een afspraak gemaakt om het eea door te spreken, al vrij vlot kwam het erop neer dat het zo goed als onmogelijk was om een exacte replica te maken ivm met de vele details en te te verwachte kosten voor het tekenen van de mal.
's avonds kreeg ik een mailtje met daarin een link: http://www.3dcadbrowser.com/download.aspx?3dmodel=32959 van wat vissen die hem meer geschikt leken om een mal van te maken.
Na een week aanmodderen van mijn kant met 123 catch en op zoek naar gratis 3dcad tekeningen :roll: toch maar dit model gedownload en deze vervolgens doorgespeeld naar stephan.
Vanwege een vakantie duurde het even wat langer ( geen probleem) en na een kort bezoekje de definitieve toestemming gegeven om de mal te maken.

Eind vorige week was het dan zover, het smsje van: hij gaat zo op de machine, vanmiddag klaar.. en uiteraard stond ik daar strak na mijn werk.
1e reactie... geweldig! 2e reactie ook geweldig etc etc
Afbeelding
Afbeelding

Tijd noch moeite gespaard, heel veel tekenuren ivm met dichtmaken model en wat aanpassingen om het te laten werken als een kunstvis.
Het schubbenpatroon erin gekregen zoals ik graag wilde, aangepaste staart om het actie te geven afgeplatte pupil etc etc etc
En de afwerking van de mal is werkelijk subliem, ik had gevraagd om 4 paspennen en kreeg 9 geboorde en getapte gaten+ bouten en ringen, afgeschuinde hoekjes/kanten.
Netjes in een doos, ik wilde er geen strik om anders had ik die ook nog gekregen :lol:

Thuis gekomen uiteraard geprobeerd de mal te vullen, helaas was mijn injectie spuit te klein dus zaterdag op onderdelen jacht gegaan en zondag lekker wat uurtjes achter de draaibank gestaan en eindelijk kon ik ze gisteren dan maken.
Na een kleine aanpassing van de vulopening (iets vergroot om meer volume er sneller in te krijgen ivm stolling materiaal) en een paar kraslijnen voor ontluchting, de eerste vissen uit de mal kunnen halen :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding

binnenkort ga ik naar noorwegen om een poging te doen kabelu of heilbot te vangen aan mijn zelfgegoten aas!

stephan bedankt!
if everything else fails... read the manual
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: vissen mal

Bericht door create »

Dit vind ik ook top om een keer te zien!

leuk dat je goed bent geholpen en veel plezier ermee

het ziet er goed uit allemaal

greetz Create
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13540
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: vissen mal

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kijk!.. dat zijn nou de dingen waar ik vrolijk van wordt.. Hobbyisten die't snappen.. en even een spuitgietmatrijsje maken.. als je weet wat je doet.. is't niet moeilijk.. en ik vind het resultaat geweldig.. !
brandaris
Berichten: 280
Lid geworden op: 19 feb 2012 21:00
Locatie: Vlaardingen

Re: vissen mal

Bericht door brandaris »

Mooi hoor, nu maar hopen dat de kabbeljouw wil toehappen !
mlrs
Berichten: 216
Lid geworden op: 01 apr 2008 20:34
Locatie: Nagele
Contacteer:

Re: vissen mal

Bericht door mlrs »

Mooi geworden zeg!
Heb je uiteindelijk de 3d cad tekening van eerder genoemde site gedownload? Zoals ik dat zie is dat allemaal tegen betaling of zelf uploaden van een tekening.
Iemand ervaring hiermee? Ben benieuwd hoe goed en hoe werkelijk deze tekeningen zijn.
Gebruikersavatar
mark v
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 mar 2013 10:43
Locatie: heemskerk

Re: vissen mal

Bericht door mark v »

mlrs schreef:Mooi geworden zeg!
Heb je uiteindelijk de 3d cad tekening van eerder genoemde site gedownload? Zoals ik dat zie is dat allemaal tegen betaling of zelf uploaden van een tekening.
Iemand ervaring hiermee? Ben benieuwd hoe goed en hoe werkelijk deze tekeningen zijn.
zeker mooi!

inderdaad van de site gehaald, ik heb een pakket van 5 gekocht (minimale hoeveelheid :| ) en er dus nog 4 over :!: .

Ik kan er weinig over zeggen aangezien ik helaas geen kennis heb van tekenen of een programma heb waarmee ik hem kan openen.
Het enige wat ik weet is mij verteld dat het gedownloade model slechts 8mm groot was, waarschijnlijk ivm opslagcapaciteit en er wat gaten inzaten oa achter de kieuwen dus enig vulwerk is wel nodig..
if everything else fails... read the manual
Gebruikersavatar
mark v
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 mar 2013 10:43
Locatie: heemskerk

Re: vissen mal

Bericht door mark v »

Zo even een update :mrgreen:

Zonder loodje zinkt de vis natuurlijk niet, gelukkig was stephan bereid om zijn machine nog even te laten draaien

mal 2 is ook binnen, een mal van alleen de kop van de vis zodat ik die kan volgieten met lood.

haakje erin en een oogje voor de lijn en aan het andere een extra haakje misschien?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

280 gram zwaar perfect gewicht!
if everything else fails... read the manual
FSSF
Berichten: 886
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: vissen mal

Bericht door FSSF »

Gaaf hoor :P
hungryarie
Berichten: 194
Lid geworden op: 02 jul 2012 10:40
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: vissen mal

Bericht door hungryarie »

Ja echt mooi gedaan!
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: vissen mal

Bericht door Stephan »

En hoe werkte je zelf gegoten aas (in noorwegen) foto.
Gebruikersavatar
mark v
Berichten: 87
Lid geworden op: 31 mar 2013 10:43
Locatie: heemskerk

Re: vissen mal

Bericht door mark v »

dat ging prima!

Afbeelding

Afbeelding

Ik neem binnenkort nog even contact op...
if everything else fails... read the manual
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: vissen mal

Bericht door ruudpg »

Mooi kabeljauw hoor! Ik kan me vergissen, maar als ik de achtergrond zie lijkt me dit wel omgeving Hyllestad ?!?
zeeschuim

Re: vissen mal

Bericht door zeeschuim »

Yum!
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: vissen mal

Bericht door skillalot »

Afbeelding

ZOEK DE VERSCHILLEN!!! :mrgreen:
Plaats reactie