Siemens (PLM) NX - EdingCNC

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Siemens (PLM) NX - EdingCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat hoeft niet.. een Helix is gewoon verticaal te proggen.. zo frees ik ook schroefdraad.. en dat gaat heel goed..
Dat is maar goed ook, want daar is ie voor. :mrgreen:

Maar ik zie nergens een helix, wel een half ei, eigenlijk een ellips die hol naar binnen loopt.
Een cirkel op een schuin vlak is iets anders als een helix. Een helix blijft niet binnen het vlak.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Siemens (PLM) NX - EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je een 180° bocht maakt, met een z-verplaatsing.. en dan de tweede helft van de cirkel, terug naar de zelfde hoogte.. dan heb je een cirkel op een hellend vlak.. ja?.. :)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Siemens (PLM) NX - EdingCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nee, leg een plankje schuin neer en probeer het.
Als je er aan de zijkant tegenaan kijkt zie je geen rechte lijn, dus is het geen vlak.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Siemens (PLM) NX - EdingCNC

Bericht door DaBit »

Als ik naar dat toolpad kijk van die schaal, dan denk ik 'verdorie, waarom kan die circelboog in een vlak dat niet parallel aan de assen ligt nou weer niet?'. Want die frees gaat zo stiekum wel erg mooi het materiaal in en sluit heel netjes aan op de circelbanen waarmee ze het materiaal weghalen.

Mooi toolpad komt er uit dat NX spul.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ingoo
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:25
Contacteer:

Re: Siemens (PLM) NX - EdingCNC

Bericht door ingoo »

Hugo heeft het goed denk ik.

Bij een helix heb je per graad een gelijke verplaatsing in de Z richting.

Bij een cirkel op een schuin vlak heb je per graad op het hoogste en laagste punt de minste verplaatsing in de Z as.
Op de punten daar tussen heb je de meeste verplaatsing.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Siemens (PLM) NX - EdingCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

waarom kan die circelboog in een vlak dat niet parallel aan de assen ligt nou weer niet?
Dat was exact de vraag die ik jaren geleden stelde aan hoofd ontwikkeling bij Grundig.
Na eerst een smoesje, antwoordde hij: die wens staat op een lijst met nog 100 andere wensen, en deze is niet zo commercieel als een boel andere.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Siemens (PLM) NX - EdingCNC

Bericht door DaBit »

Zo'n soort antwoord kreeg ik vorige week ook toen ik iemand bij Mentor Graphics vroeg wanneer ze 2 losse programma's die zo'n 90% overlap in functionaliteit hebben eens integreren zodat ik niet 25x op een dag hoef te switchen. Het antwoord 'De huidige situatie is werkbaar, en als we daar tijd in gaan stoppen kunnen we dat niet in nieuwe features stoppen, en gaan we achterlopen op de concurrentie'. Tsja, 't is wel zo...

Ik meende trouwens die G3's met K-coordinaat eens even om te zetten in NURBS-curves. Kom ik erachter dat de huidige implementatie van NURBS-curves in LinuxCNC ook alleen maar in het XY-vlak fatsoenlijk werkt :roll:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
winters
Berichten: 138
Lid geworden op: 25 feb 2011 21:29
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Siemens (PLM) NX - EdingCNC

Bericht door winters »

7996
Het probleem stelt zich vanaf dat de frees in het materiaal zou moeten duiken. De gele helix op figuur. (figuur toont nu maar 1 'level', ter verduidelijking). Ik zou de frees ook op een andere manier kunnen laten induiken, via plungen of in-rampen. Dan lukt het ook, zonder de IJK coordinaten en enkel maar XYZ. Op zich ook prima.
(Maar dan moest ik bij elke regel waarin er I en J staat vooraf nog definïeren met G2 of G3. Want die ontbraken. (Het gaat dan telkens om de cirkelvormige bewegingen in de hoeken en midden die typisch zijn bij Trochoïdale bewerking)). Om die gehele code af te scrollen en aan te passen vind ik niet echt handig.
Dit kan ik ook oplossen door een andere type freesbewerking te kiezen, vb "peripherie aflopen" en dan lukt het wel om de code in EdingCNC te laden.

De verschillende postprocessoren:
7997
Er moet in een andere map ook nog een PP van Fanuc, Heidenhain en Sinumerik zitten. Maar die heb ik nog niet gevonden.

In Nx zit ook een postbuilder, waar ik een postprocessor kan schrijven of aanpassen. Daar ligt wss de oplossing maar ik mis hiervoor nog de kennis.

Denk dat ik voorlopig eerst maar wat eenvoudigere testjes doe vooraleer ik aan dergelijke gevorderde codes begin..
"Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better." (S. Beckett)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Siemens (PLM) NX - EdingCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij is trochoidal meer in 1 vlak frezen via een soort cirkelbeweging steeds stukjes halve maan.
http://dictionary.reference.com/browse/trochoidal
Maar die CAM jongens verzinnen overal natuurlijk moeilijke namen voor.
Voor dat inlopen heb je natuurlijk helemaal geen cirkel op een hellend vlak nodig, maar kun je ook uit de voeten met een Helix ( krijgt Arie toch nog z´n zin ;-) )
Je zou eens kunnen proberen om de K waarde weg te laten, het zou zomaar kunnen dat de cirkel dan nog 'past' en dan gaat ie in een helix naar beneden.
Welke PP gebruik je nu, Ik zou de Mill3axis sinumerik 840D-mm eens proberen. ( in ieder geval wel een 3-axis...mm versie)

Nu denk ik ook te begrijpen hoe die G2 XYZIJK gebruikt wordt, de besturing kanteld de 2 assen zodanig dat het cirkelvlak 'horizontaal' en interpoleert vervolgens een 'gewone' G2 XYIJ
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Siemens (PLM) NX - EdingCNC

Bericht door DaBit »

't is en blijft een mooie methode van paden genereren; je haalt de piekbelastingen van de frees af en maakt die belasting meer constant. Vervolgens hoef je je voeding niet meer te baseren op worst-case en ben je gemiddeld sneller. Aldus de theorie.

Die G3 met K-coordinaat is de aanvliegroute naar de eerste 'circel' in XY-vlak volgens mij. Als je de K-tjes weghaalt in die file zou die het gewoon moeten doen (hier wel tenminste)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Siemens (PLM) NX - EdingCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je de K-tjes weghaalt in die file zou die het gewoon moeten doen (hier wel tenminste)
M'n vermoeden klopte dus. :P
Maar van die goeie oude gold-editor van de PDP-11 (of zat dat zelfts in de VT100 terminal ?)
Afbeelding, waar je kon zoeken naar 'K' en dan wissen tot de volgende ' ' [spatie] of ander karakter, of zou VI dat wel kunnen ?, ben ik niet zo bekend mee.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Siemens (PLM) NX - EdingCNC

Bericht door henkzelf »

De editer zal niet in de VT100. Die was echt dom.
Wat je zoekt is een editer met de mogelijkheid om een script te definiëren, d.w.z. een aantal commando's voor de
de editer op te laten slaan welke je met het drukken van 1 knop kunt activeren. Met Vi kan dat inderdaad maar je bent wel even aan het studeren voor je Vi onder de knie hebt. Ik ben nog steeds erg zuinig op mijn editer van 20 jaar geleden genaamd Brief waarbij de drempel lager lag. Nou ja, daar heb je nu niks aan.
Google eens op "editor regular expression" dan vindt je mogelijk een moderner alternatief voor Vi.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Siemens (PLM) NX - EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Over het algemeen kan USBCNC/EdingCNC goed uit de voeten met de Fanuc Postprocessor.. heb je die al eens getest?..

Trochiodaal is inderdaad "van huis uit" halvemaantjes in het platte vlak..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Siemens (PLM) NX - EdingCNC

Bericht door DaBit »

UltraEdit, Notepad++, etc. kunnen dat allemaal. Maar zoveel 'K'-tjes staan er niet in hoor; het zijn immers alleen de aanvliegroutes naar de diverse lagen. Gewoon 'CTRL+F' opzoeken in Notepad/Wordpad/whatever en even verwijderen.

Dan krijg je wel een stuk helix ipv een stuk circel, maar zolang je niet in een productieomgeving zit is dat geen drama.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie