Is dit wat??

Nederlandse CNC controller op basis van de usb poort of Ethernet.

Moderator: Moderators

Kees Moret

Is dit wat??

Bericht door Kees Moret »

Hallo forumleden.

Ik kwam deze bob tegen op Ebay: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 1201375465
Een koopje, maar werkt het denken jullie?

Zit wel een Nederlandstalig programma bij.. :?:

Graag jullie reactie.

Was trouwens een leuke dag vandaag :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is dit wat??

Bericht door DaBit »

Is een Chinese kopie van dat PlanetCNC ding.

Of het werkt? Ik denk het wel eigenlijk; kopieren kunnen die Chinezen wel.
Maar lees ook deze: http://forum.planet-cnc.com/viewtopic.php?f=2&t=520
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: Is dit wat??

Bericht door JohnnyBerg »

Qua elektronica en board zal het dik voor elkaar zijn.

En als er geen software nodig is onboard, zal het waarschijnlijk ook wel goed werken.

Ik kon niet goed zien wat er voor groot Motorola IC (die met 40 pinnen) in het midden van het board zit, maar als dat een of andere pic of microcontroller is waar firmware in moet, dan zou daar een probleem kunnen zitten. Tenzij die firmware open source is, en je zelf de juiste firmware er in kunt zetten.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Kees Moret

Re: Is dit wat??

Bericht door Kees Moret »

Bedankt!
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Is dit wat??

Bericht door skillalot »

1. Dit is een illegale kopie. Met wat ik zo lees een illegaal gekopieerde licentie uit aug.2012 welke niet meer kan updaten.
2. Oude software versie, een hoop nieuwe verbeteringen en functionaliteiten mis je zo.
3. Dit is gelijk aan de MK1, welke verouderd is.
4. Mocht je hem alsnog willen registreren heb je kans dat t niet werkt, en je krijgt totaal geen support op deze kopie.
5. Door het legaal kopen van planetcnc heeft Andrej budget om door te ontwikkelen.
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Is dit wat??

Bericht door Rob65 »

Hm ...

ik heb hier echt gemengde gevoelens bij.

Nee, dat is niks. Het is een kopie van Planet-CNC en ik vraag me af of - en wat voor - software er bij zit.

Nee, dat is niks. Alle waar is naar zijn geld, voor dit bedrag kan je niet verwachten dat je een kwalitatief stuk werk krijgt. Dus Ja, het is wel wat want voor dit geld mag je eigenlijk niks verwachten ;-)

Maar eh... deze vraag stellen in het USBCNC forum is natuurlijk een beetje vragen naar de bekende weg.
USBCNC is van een heel andere kwaliteit dan deze Chinese kopie of een Planet-CNC controller.
Zelfs de nieuwste Mk2 controller van Planet-CNC kan nooit tippen aan USBCNC. Ik ben van huis uit electronicus en mis een aantal cruciale zaken die USBCNC wel heeft:
  • Geen fatsoenlijke voeding
  • Geen ESD beveiliging en ontstoring op de USB ingang
  • Geen onstoring op de ingangen
Ook is er bij Planet-CNC geen mogelijkheid voor aansturing via netwerk in plaats van USB.
Voor grotere machines (vanwege de afstand) of voor machines in een (industriële) werkplaatsomgeving kan ik het aansluiten via ethernet zeker aanbevelen.
Ga ik een nieuwe machine bouwen dan komt daar beslist weer USBCNC - en niks anders - op.

Rob
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: Is dit wat??

Bericht door JohnnyBerg »

@Skilabot: ik vraag me dan toch af waar het illegale dan in zit. Ok, de software download link zal wel verwijzen naar een item waar copyright op zit. Maar het plaatsen van een link is niet illegaal, toch?

Maar doet de maker van het board iets verkeerd?

Ebay zou het item toch ook niet laten staan, als het illegaal is?

Verhalen over onvoldoende ESD protectie duiken altijd weer op als je een board wil afkraken. Maar ik heb zelden ook iemand een claim zien waarmaken. Om dat te testen heb je ook een bult apparatuur nodig, dat ligt heel ver buiten het bereik van iedere hobbyist!

edit: uit mijn post zou iemand kunnen concluderen dat ik illegaal kopiëren voorsta. Verre van dat, wat mij betreft zijn de straffen op illegaal kopiëren veel te laag en de aanpak veel te soft.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
skillalot
Donateur
Berichten: 3254
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Is dit wat??

Bericht door skillalot »

Ik begrijp even niet waarom de discussie over edingcnc vs planet cnc nu weer oprakelt, maar gebruik de zoekfunctie eens over problemen met usbcnc mbt storing, is ook genoeg over te vinden dacht ik.
Welke van de twee beter is doe ik geen uitspraak over, want ik heb nooit met edingcnc gewerkt...
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is dit wat??

Bericht door Arie Kabaalstra »

Strikt genomen hoort dit kaartje niet in dit topic thuis.. want het is geen USBCNC.. 't is een Kopie

er staat : " 4 Axis USBCNC 2.1 ", maar USBCNC is van Bert Eding.. dit is net zoiets als een chinees horloge met ROLEX op de wijzerplaat..

hoe, en OF het Uberhaupt werkt.. geen idee.. er staat alleen een linkje naar oude CNCUSB (planet) software.. updaten zal wel een probleem worden..

je koopt dus voor weinig geld een verouderd systeem.. nee.. zou ik niet doen..

Ik ga me ook niet wagen aan een vergelijking van verschillende software pakketten voor de besturing.. ik werk sinds de CPU 3 met USBCNC, nu EdingCNC, en ik wil simpelweg niets anders.. omdat het voor mij zo fijn werkt.. en ik er GEEN problemen mee heb..
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: Is dit wat??

Bericht door JohnnyBerg »

Arie Kabaalstra schreef:Strikt genomen hoort dit kaartje niet in dit topic thuis.. want het is geen USBCNC.. 't is een Kopie

er staat : " 4 Axis USBCNC 2.1 ", maar USBCNC is van Bert Eding.. dit is net zoiets als een chinees horloge met ROLEX op de wijzerplaat..
Ben ik niet met je eens. Rolex is een geregistreerde handelsnaam en merk. Rolex is van Rolex. Maar USBCNC is geen geregistreerde naam, en is ook niet van Bert Eding. Was USBCNC van Bert Eding had het boardje ook niet op EBay mogen staan, want dan was het een ILLEGALE kopie.

Kwestie van een paar tientjes spenderen, en een registratie doen bij het merkenbureau. Doe je dat niet, gaat een of andere chinees er mee aan de haal.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Is dit wat??

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik weet dus niet of Bert USBCNC als zodanig heeft geregistreerd.. Daarom heb ik Bert ook op de hoogte gebracht van dit productje..
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Is dit wat??

Bericht door Rob65 »

JohnnyBerg schreef:ik vraag me dan toch af waar het illegale dan in zit....

Maar doet de maker van het board iets verkeerd?

Ebay zou het item toch ook niet laten staan, als het illegaal is?
De hardware en programmatuur zijn natuurlijk niet illegaal.
Het gebruik ervan misschien wel en (wat we niet weten) als de software in de microprocessor gewoon botweg gekopieerd is, dan is dat natuurlijk net zo illegaal als het verkopen van illegale software.

Ebay ziet niet of iets illegaal is of niet. Die doen daar geen uitspraak over (tenzij je Gucci ofzo heet en je klaagt over aangeboden namaak artikelen want die stappen anders gewoon naar de rechter).
JohnnyBerg schreef: Verhalen over onvoldoende ESD protectie duiken altijd weer op als je een board wil afkraken. Maar ik heb zelden ook iemand een claim zien waarmaken. Om dat te testen heb je ook een bult apparatuur nodig, dat ligt heel ver buiten het bereik van iedere hobbyist!
Ik weet waar ik over praat, een onderdeel van mijn werk was het aantonen van o.a. ESD schade in ICs. Bij een vorige werkgever werd het plastic van een IC geëtst en vervolgens werd met microscoop of electronenmicroscoop de schade aan het IC aangetoond.
Bij latere werkgevers maakten wij gebruik van externe bedrijven die testen uitvoeren om aan te tonen dat het product ook bij ESD ontladingen gewoon blijft werken: met speciale testers wordt er dan een statische lading opgewekt en via een connector of touch-screen van het te testen apparaat ontladen. Niet alleen mag een apparaat dan niet kapot gaan, tot een bepaalde ontlading moet het apparaat gewoon blijven werken en mag er geen verstoring optreden.

Ook Bert Eding maakt gebruik van zo'n bedrijf die voor hem o.a. ook de EMC testen uitvoert die voor de CE keuring noodzakelijk zijn.

Op alle ingangen van de USBCNC modules (in ieder geval bij CPU-4 en 5) zitten ontstoor netwerkjes op de ingangen om te voorkomen dat USBCNC (te veel) last heeft van storing uit de machine.
Bij de ontwikkeling van CPU-5B heeft Bert nog extra ESD protectie op de USB connector geplaatst en ook een speciale ontstoring op de USB data-lijnen geplaatst. Ook wordt de module nu niet meer via de USB, maar met een aparte voeding, gevoed.
Er is nog veel meer aangepast: ook de printplaat is nu zo ontworpen dat invloed van externe stoorbronnen zoveel mogelijk voorkomen is.

Waarom: allemaal omdat er een bepaalde groep gebruikers was die last van storingen hadden. Ondanks het opvolgen van allerlei voorschriften zoals het gebruik van afgeschermde kabels, juiste aarding van kabels, plaatsing van de electronica in een afgeschermde (stalen) behuizing bleef ik met de CPU-4 last houden van storingen in de PC verbinding ("Communication with CPU lost"). Na overleg met Bert hebben we de CPU-4 module door een CPU-5B vervangen. Sinds dien loopt mijn machine weer als een zonnetje.

Enne - ik een bord afkraken ?
Ik schreef toch heel duidelijk: "Alle waar is naar zijn geld"

In het ontwerp van veel CNC controllers mis ik dingen zoals ontstoring or een goede voeding.
In mijn werkplaats staan meer machines en werken soms meerdere mensen - dan stel ik hoge eisen aan de besturing voor de CNC machines. Dat is natuurlijk heel wat anders dan een hobby situatie waarbij dir soort situaties niet voorkomen.

In mijn werkplaats staan meerdere machine en werken soms meerdere mensen. Er moet b.v. gewoon tegelijk met het draaien van de machine ook zonder problemen gelast kunnen worden. Ons lasapparaat (een ESS 211 ATG) staat bekend om storing op electronische apparatuur. Dus stel ik hoge eisen en de CPU-5B blijft in ieder geval gewoon door lopen tijdens het lassen.
edit: uit mijn post zou iemand kunnen concluderen dat ik illegaal kopiëren voorsta. Verre van dat, wat mij betreft zijn de straffen op illegaal kopiëren veel te laag en de aanpak veel te soft.
Ik durf bijna te beweren dat ik gisteren de enige was met een betaalde SolidWorks licentie :shock:

Wat de mailtjes betreft over de productnaam van het chinese ding: er staat ook "CNCUSB USBCNC CNC USB Alternative" maar het kan inderdaad nooit kwaad om Bert even op de hoogte te brengen - bedankt Arie!

Rob
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: Is dit wat??

Bericht door JohnnyBerg »

Arie Kabaalstra schreef:Ik weet dus niet of Bert USBCNC als zodanig heeft geregistreerd.. Daarom heb ik Bert ook op de hoogte gebracht van dit productje..
Volgens mij niet, hier kun je zoeken in het benelux merkenbureau. USBCNC staat er IMHO niet in.

https://register.boip.int/bmbonline/int ... anguage=nl

edit: ik zag dat mijn merk, in 1994 geregistreerd er nog steeds instaat. Ondanks dat ik 5 jaar geleden gestopt ben met het bedrijf :mrgreen:
Laatst gewijzigd door JohnnyBerg op 29 sep 2013 14:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: Is dit wat??

Bericht door JohnnyBerg »

@Rob: USB is niet ontworpen voor signaal overdracht in een omgeving waar jij over praat. Overdracht via optische kabels, ethernet, rs485 o.i.d. ligt veel meer voor de hand.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Gesloten