Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Rschilp
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 sep 2013 13:52
Locatie: De Lier
Contacteer:

Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door Rschilp »

Nadat ik op de CNCzone dag in Wijk en Aalburg wat ideeen heb opgedaan ook maar begonnen aan mijn eigen interpretatie van een 3D printer.

Dit zijn mijn uitgangspunten:
- Gebruik zoveel mogelijk bestaande onderdelen (oftewel wat ik al heb liggen)
- Kosten zo laag mogelijk, doel is onder Euro50, maar zeker onder Euro100

Dit is wat ik heb om te beginnen:
- Oude HP multifiunction printer en scanner (stappenmotoren, tandwielen, en vlakbed scanner!!)
- Arduino UNO R3 (een aantal van verschillende projecten)
- 1* simpele stappenmotor met controller
- Voeding (gewoon een simpele 12V 3A voeding)
- verwarmingsplaat ~70C
- aardig wat materiaal (draadeinden, assen, enz)
- Volledig machinepark (frees en draaibank)

Wat ik tot nu toe heb gekocht
- 4.7ohm/5w weerstand
- 160Kohm thermistor
- 3 * stappenmotor controller

Wat ik nog nodig heb
- Rol PLA

Dit is wat ik van plan ben
- Gebruik de vlakbedscanner als de basis, hier komt de basisplaat met verwarming op en is de X-as, verplaatsing is voldoende om een werkbare ruimte van ~200mm te hebben.
- Een portal voor de y en z as, met de z-as motor stationair en de y-as en printkop op een dubbel assige basis.
- De z en y as beiden aangedreven met draadeinden met 2 moeren

Tot nu toe ongeveer 33Euro uitgegeven, als ik de Arduino niet meereken (aangezien ik die al had voor een ander project)

Met de onderdelen die ik heb denk ik werkstukken van maximaal 200x170x80mm te kunnen maken.

Er zijn vast vele redenen waarom dit niet gaat werken, maar daar vind ik wel oplossingen voor.

Ik heb geen ontwerp gemaakt voor dit project,want ik ben van plan onderdelen te maken gebaseerd op wat ik heb. Foto's volgen snel, maar op dit moment is er nog niets om te laten zien ;-)
Groeten,

Rob
Volledig handmatige machinepark, CNC onderweg.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kijk, dat zijn nog es uitdagingen. ;-)
Het gaat natuurlijk om het bouwen, daarna is de lol er af, dus als je een lekkere grote uitdaging in het bouwen stopt wordt het nog leuker.
Ben wel bang dat je wat stappenmotortjes tekort komt.
Zie er maar 1 op de lijst, Als de scanner bruikbaar is heb je er dus 2.
Je hebt nog een draadaanvoer en een 3e as nodig.
Maar in ieder geval succes.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Rschilp
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 sep 2013 13:52
Locatie: De Lier
Contacteer:

Re: Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door Rschilp »

hugo stoutjesdijk schreef:Kijk, dat zijn nog es uitdagingen. ;-)
Het gaat natuurlijk om het bouwen, daarna is de lol er af, dus als je een lekkere grote uitdaging in het bouwen stopt wordt het nog leuker.
Ben wel bang dat je wat stappenmotortjes tekort komt.
Zie er maar 1 op de lijst, Als de scanner bruikbaar is heb je er dus 2.
Je hebt nog een draadaanvoer en een 3e as nodig.
Maar in ieder geval succes.
Juist, voor mij gaat het om het bouwen, als ik wil printen is het kopen van een apparaat de gemakkelijke optie :-)

Ik heb 4 stappenmotoren, ik heb er 2 uit de printer weten te halen (z en y) en er zit ar al een op de vlakbed scanner (x-as) en de extra die ik al had is voor de printkop.
De scanner is zeker wel bruikbaar, een mooie dubbelassige wagen die gestuurd wordt door een stappenmotor, lekker vlak en een mooi oppervlakte.

Bedankt voor de succes wens.

Zojuist de assen voor en de carriage zelf gemaakt, op dit moment heb ik alles groot genoeg gemaakt voor dubbelkops en zwaar genoeg om een dremel achtig tooltje.. we zien wel wat het wordt.
Groeten,

Rob
Volledig handmatige machinepark, CNC onderweg.
Gebruikersavatar
w.rusman
Berichten: 488
Lid geworden op: 24 apr 2010 13:49
Locatie: Groningen

Re: Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door w.rusman »

leuk project.
Ik denk echter dat je met aandrijving via moeren en draadspindels te traag gaat bewegen.
Nu zul je waarschijnlijk zelf geen problem hebben met langere tijd om iets te printen, maar bedenk ook dat de warmte van de printkop ook weer in de bovenste lagen waarop je print gaat zitten.. die kan dus ook smelten en vervormen. Daarom zul je een voordeel hebben van snel bewegende x en y as.

Als je el cheapo tandriemen wilt hebben : sloop 2 oude deskjets en je hebt de riemen, pulley's en vrijloopwielen al.
universeel is gemaakt om nergens op te passen...
Rschilp
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 sep 2013 13:52
Locatie: De Lier
Contacteer:

Re: Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door Rschilp »

Snelheid is iets waar ik nog niet aan had gedacht. Ik ga denk ik eerst proberen met de draadstukken terwijl ik naar de juiste onderdelen voor een alternatief zoek, of gebruik wat van de andere kabels om hetzelfde te bereiken, bedankt voor de input.

Even wat mockup foto's, de hoogte is gewoon een kastje wat ik had liggen, ik moet even wat as materiaal halen, de geleiding voor de y-as is gemaakt van teflon en nylon, groot genoeg voor 2 printkoppen. De geleidingsassen voor de y-as zitten 80mm uit elkaar.

8068

8069

8070

8071
Groeten,

Rob
Volledig handmatige machinepark, CNC onderweg.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door DaBit »

Rschilp schreef:we zien wel wat het wordt.
Prima insteek :mrgreen:

Ik heb ooit van een klant een paar kleine relatief kleine stappenmotortjes (maar volgens mij wel NEMA23) gekregen. Iets van 1Nm houdkoppel ofzo, 1/4" as. De kans dat ik er binnenkort wat mee ga doen is niet zo gek groot, dus als jij er een beter doel voor hebt.... Zijn wel mooie motortjes; die doen bij de klant vrolijk 3000rpm :shock:
(op de labtafel tenminste, in z'n machines zal-ie ze wel niet zo rap laten draaien)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Rschilp
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 sep 2013 13:52
Locatie: De Lier
Contacteer:

Re: Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door Rschilp »

Bedankt voor het aanbod, maar ik denk dat ik voldoende stappenmotoren heb.

Beetje werk gedaan vanmorgen, heb nu een werkende z-as en de gantry is redelijk in elkaar, moet nog wat doen aan stabiliteit.

Ik heb de y-as aandrijving aangepast om met een tand riem te gaan, onderdelen daarvoor zijn besteld.

De werkruimte is ongeveer
X 200mm
Y 230mm
Z 160mm
Dus best een aardige ruimte om wat mee te kunnen doen.

8099

8100
Groeten,

Rob
Volledig handmatige machinepark, CNC onderweg.
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door JohnnyBerg »

Qua layout heeft het wel wat weg van een Prusa I3

Hoe ga je de aandrijving van de Z as maken?
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Rschilp
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 sep 2013 13:52
Locatie: De Lier
Contacteer:

Re: Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door Rschilp »

JohnnyBerg schreef:Qua layout heeft het wel wat weg van een Prusa I3

Hoe ga je de aandrijving van de Z as maken?
Zo werkt het nu, met draadeind van 8mm

8101
Groeten,

Rob
Volledig handmatige machinepark, CNC onderweg.
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door JohnnyBerg »

En de andere kant, laat je die "vrij" hangen?
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Rschilp
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 sep 2013 13:52
Locatie: De Lier
Contacteer:

Re: Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door Rschilp »

Op dit moment wel, heb aardig wat afstellingen ingebouwd om alles recht te houden, zojuist gemeten en minder dan .5mm verloop denk dat ik dat nog wel eruit kan tunen.
Groeten,

Rob
Volledig handmatige machinepark, CNC onderweg.
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door JohnnyBerg »

Ben zeer benieuwd!

Z As "wobble" is een van de grote issues aan de Prusa I3
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door diepchess »

hi Rob,

Qua hardware moet het allemaal simpel kunnen met wat je hebt. Bij 3d printing gaat het eigenlijk maar om 1 ding en dat is de software. Probeer eerst eens die 3d printer software aan de praat te krijgen met wat je hebt. Gewoon los aansluiten.

In principe is de software ook voor arduino geschreven. Zover ik weet loopt de firmware simpeltjes op RAMPS en nog wat van dat soort bordjes waarop ook een Arduino zit. Op het moment dat je de electronica anders doet maar wel met een arduino, dan is het enige probleem waarmee je dus zit de software. De rest is paar dagen werk (tenzij je elk onderdeel zelf bouwt zoals ook de nozzle etc).

Zoals bij zoveel hardware - als er eenmaal werkende software is - dan kan iedereen het bouwen en verkopen een paar duizend man hun eigen gebouwde printer ineens.

Hierop is mijn hele robotproject gebaseerd eigenlijk - ik bouw die software zelf voor zo'n (semi-)autonome robot - alleen de drivers en het OS niet :)

Een programma waarmee je met 3d printing manueel de gcode richting bordje kunt versturen is bijvoorbeeld pronterface. Als je daar met muis ergens op klikt zie je het gelijk bewegen. Zo kun je elk afzonderlijk motortje en sensor en hotend aansturen. Hoef je dus geen werkende 3d printer voor te hebben.

Het zou natuurlijk jammer zijn als blijkt dat het enorme moeite en tijd voor je kost om die software ok te krijgen voor die hoofdletter K motortjes van 2.50 dollar die de meeste printers hebben. De HP printers die ik hier sloopte was 10x hoofdletter K qua motortjes inside. Stappenmotortjes die gewoon te weinig stappen zetten en DC motortjes. Alles op 24 volt. Een laserprinter die ik sloopte van een japans Merk die heeft wel een geniale stappenmotor erop zitten. IJzersterke motor. Maar ja ook maar 16 stappen zo te zien. Intern met wat tandwielen en wat getruukte mechanica werd die ene stappenmotor voor verschillende functies ingezet.

Toen ik op al die motortjes ging googelen hoe ze aan te sturen zag ik voor elk van die motortjes al verschillende mensen die hard geklungeld hadden maar het nog niet zeker wisten wat en hoe. Het model kwam echter weer net niet overeen met wat ik hier in mijn handen had in alle gevallen. En dat voor half dozijn motortjes uit bende verschillende printers.

3d printertje hier gebruikt overigens 5x dezelfde stappenmotor.
2 motortjes voor Z-as zitten parallel geschakeld.
Rschilp
Berichten: 15
Lid geworden op: 24 sep 2013 13:52
Locatie: De Lier
Contacteer:

Re: Zelfbouw 3D Printer - gebaseerd op een vlakbed scanner

Bericht door Rschilp »

Beetje aanvullende info.

Ik bouw alle hardware zelf, inclusief de printkop.

De stappenmotoren uit de HP printer zijn allemaal 7.5graads, voldoende voor wat ik wil doen. Zover lijken deze stappers ruim voldoende, maar deze zijn makkelijk te vervangen als ze niet blijken te werken.

Software op de Arduino is GRBL en als aansturing Pronterface of Slic3r.

Ben gisteren aan de printkop begonnen, nozzle is klaar, vandaag kom ik hopelijk toe aan het installeren en testen van de verwarming.

Heb nu een mechanisch werkende x en z-as, voor de y-as zit ik nog op bestelde onderdelen te wachten.

Gisteren niet veel gedaan behalve wat layout, bedrading van de x-as en maken van de bronzen printnozzle.
Groeten,

Rob
Volledig handmatige machinepark, CNC onderweg.
Plaats reactie