Spantang of boorkop voor 0,4 mm boortje

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Spantang of boorkop voor 0,4 mm boortje

Bericht door JohnnyBerg »

Na het zoveelste lek tussen de messing printmond en de rvs thermische barrière heb ik besloten om er 1 geheel van te maken. Zo ongeveer zoals de laatste Prusa nozzle ook in elkaar zit.

Ik heb het hele ding netjes gedraait, en ook het boren van 2 mm in de rvs draadstang is goed gegaan. Ik heb 0,4 mm boortjes om de opening van de nozzle te boren.

Echter, deze passen niet in de boorkop die bij mijn draaibank zit (opening te groot), en ook in de klauw kan ik het niet inspannen.

Iemand een idee om iets te maken zodat ik een boortje van 0,4 mm kan inspannen?

Ik had al wat lapmiddelen geprobeerd, maar ik denk dat ik iets echts kom aan het maken.

Afbeelding

Het gat moet dus aan de afgeronde kant (rechts op de foto). Aan de andere kant is het gat van 2 mm al geboord. De diepte is dusdanig dat er nog c.a. 2 mm met 0,4 mm geboord moet worden.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Spantang of boorkop voor 0,4 mm boortje

Bericht door michel pet »

beter een boor kop van 0 tot 10mm kopen .
de boor breekt bij de gerinste speling .
ik heb een aantal bolkop moeren van mesing geboort tot norsel ook met 0.2mm maar dat is erg lastig.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: Spantang of boorkop voor 0,4 mm boortje

Bericht door JohnnyBerg »

Een "pin vice set", je moet het maar weten ;-)

Robertus, bedankt! Ik heb er een besteld.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Spantang of boorkop voor 0,4 mm boortje

Bericht door Leeuwinga »

je moet je zo,n albrecht kopje aanschaffen
ideaal om heel kleine gaatjes te boren
(in de huls zit een lager systeem met geleiding.
je pakt de ring vast om met de hand het boortje
in het materiaal te voeden )
4565
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Spantang of boorkop voor 0,4 mm boortje

Bericht door audiomanics »

Ik weet niet of je het aandurft om met carbide te boren maar die printboortjes zijn meestal voorzien van een 3,17 mm schacht.
Zeker met een 0,4 mm moet je wel voorzichtig omgaan.. als je er te hard tegen blaast breken ze al bijna, bij wijze van spreken dan... maar ze hebben wel een goede standtijd.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: Spantang of boorkop voor 0,4 mm boortje

Bericht door JohnnyBerg »

@audiomanics: daar heb ik over zitten denken. Ik vraag me alleen af of dat met mijn draaibank zou gaan?

Ik heb wat proefjes gedaan (voordat ik de pin vice set leerde kennen) en i.c.m. een vergrootglas zie je dat die "gewone" hardmetalen boortjes toch wel wat buiging kunnen hebben voordat ze breken.

Ik heb met een 1mm centerboor een soort zitting geboord, waarin dan het echte gat moet komen.

Iemand een goed(koop) adres om eens een printboortje te proberen?
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spantang of boorkop voor 0,4 mm boortje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou met een carbide boortje in RVS, snijd natuurlijk prachtig, en als ie het haalt, dan breekt het boortje bij het doorkomen.
Niet aan beginnen zou ik zeggen, als je geen superstabiele opspanning hebt.
Zo'n pin vice is nou niet bepaald een boorkopje, eerder een hand-klemmetje. De kans dat je geen rondloop hebt is redelijk groot, maar je kan geluk hebben.
Volgens mij zijn er mensen met een los proxxon boorkopje die ze in hun grotere boorkop zetten ( ? dabit )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Spantang of boorkop voor 0,4 mm boortje

Bericht door DaBit »

Ik heb inderdaad zo'n los Proxxon boorkopje die ik in een 8mm spantangetje zet als ik 'm nodig heb. Werkt prima voor kleine HSS boortjes; ik heb ze er tot 0,7mm in gehad.

Maar voor 0,4mm is de rondloopnauwkeurigheid wat krapjes. Beneden de 0,8mm stap ik over op een 3,175mm spantang en een (carbide) printboortje. Die kosten op Ebay trouwens ook niet zoveel, en het voordeel van een gebroken carbideboortje is dat je 'm ook zo weer uit het gat hebt (makkelijk te vergruizen).

Op die draaibank zal het wel lastiger worden, of heb je een MC-opname en bijbehorende spantanghouder?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: Spantang of boorkop voor 0,4 mm boortje

Bericht door JohnnyBerg »

@Hugo, ja .. zoiets dacht ik al.

Ik heb nog even naar een proxxon boorkoop gezocht, maar deze heeft een inspanning van min 0,5 mm. Daarmee zou het dan niet gaan. Of zijn er ook nog andere?
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: Spantang of boorkop voor 0,4 mm boortje

Bericht door JohnnyBerg »

@DaBit: de opname is idd MC2, maar ik heb geen spantang voor 3,175mm.

Ik vraag me zowieso af of de uitlijning van het vaste en losse gedeelte voldoende nauwkeurig is om om een 0,4 mm carbide boortje niet standaard te laten breken ;-)
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
robertus
Berichten: 118
Lid geworden op: 22 feb 2011 21:33
Contacteer:

Re: Spantang of boorkop voor 0,4 mm boortje

Bericht door robertus »

@ johhny

Heb even verder gevraagd er bestaat ook een boorkop variant.

http://www.ebay.nl/itm/140885996693?ssP ... 1439.l2649
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Spantang of boorkop voor 0,4 mm boortje

Bericht door mosoft »

en nog een.

http://www.ebay.nl/itm/Drill-Adapter-Ch ... 20da0dd122

dus er zijn nog wel mogelijkheden zoek maar op "chuck drill" op Ebay en je komt er genoeg tegen.

Jan (MoSoft)
Gebruikersavatar
JohnnyBerg
Berichten: 244
Lid geworden op: 17 jun 2013 18:50
Locatie: Asten

Re: Spantang of boorkop voor 0,4 mm boortje

Bericht door JohnnyBerg »

Wat is dan eigenlijk het verschil tussen een pin vice en pin chuck? Ik zie dat ze beide een soort spantang achtig iets aan het uiteinde hebben.

Ik heb deze besteld, maar die gaat dus niet voldoen?
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.
Plaats reactie