Stappenmotoren heel warm, wat nu?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Stappenmotoren heel warm, wat nu?

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb een probleempje met mijn stappenmotoren. Ik merk dat ze erg warm worden tijdens het frezen, zo warm zelfs dat ik kan horen dat ze te warm zijn. Daarmee bedoel ik: ik hoor sterkere resonanties en het klinkt als of er elk moment stepper stall kan optreden.

Nu heb ik al wat rondgekeken naar wat er van de oorzaken kunnen zijn. De zaken die ik al gecontroleerd heb:
- Mechanisch, er loopt niets aan, alle assen gaan super soepel.
- Voedingspanning naar de drivers is 80V
- Uitgangs Amperage heb ik verlaagd van 5.6A naar 3.5A
- Microstepping staat op 1/16

Na het verlagen van het uitgangsamperage worden ze nogsteeds bijna net zo warm en krijg ik hetzelfde effect als ze een tijd draaien.

Heeft een van jullie een tip? Een instelling/optie die ik gemist heb die dit voor mij zou kunnen oplossen?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Stappenmotoren heel warm, wat nu?

Bericht door audiomanics »

Je zult de stroom nog verder moeten verlagen dan.
Zitten je stappenmotoren wel zo gemonteerd dat ze een gedeelte van hun warmte af kunnen voeren aan het frame?
Op de meeste drivers zit ook een mogelijkheid (dipswitch) om de stroom na een seconde bewegingloos te zijn te reduceren naar de helft. hierdoor neemt het ontwikkelde vermogen af naar 25%.
Een stappenmotor is pas heet als een druppel water snel verdampt. 60 graden kun je nauwelijks meer vasthouden maar is voor een stappenmotor een heerlijke werktemperatuur.
Ook temperatuur kun je meten ;-)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Stappenmotoren heel warm, wat nu?

Bericht door stef stuntpiloot »

Bedankt voor je reactie,

- Stroom staat nu op de helft van wat ze moeten kunnen hebben. volgens de specificaties moeten ze kunnen werken op 5.6A RMS en ze werken nu op 3.5RMS en nog steeds worden ze heet (zo heet dat ik dus DENK te horen dat ze tegen stall aan zitten)

- Ze zitten maar op 1 vlak vast aan de machine, dat is gelijk verbonden met het gehele frame. Maar bij 1 motor zit er een stuk trespa tussen bedenk ik mij net, denk je dat die "blokkade" door trespa er voor kan zorgen dat die specifieke motor ook zoveel warmer nog is dan de rest?

- Die stand staat aan. Als die actief staat worden ze ook alleen zo heet na een uur frezen of zo.

- Ik heb een infrarood thermometer gekocht maar die h eb ik helaas nog niet binnen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Stappenmotoren heel warm, wat nu?

Bericht door andrefc101 »

stef stuntpiloot schreef:- Ik heb een infrarood thermometer gekocht maar die h eb ik helaas nog niet binnen.
Dan zou ik daar even op wachten, stappenmotoren vinden die warmte heerlijk..... Meten is weten tenslotte ;-)
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Stappenmotoren heel warm, wat nu?

Bericht door Swake »

Als je die dingen met de hand nog net kunt vasthouden dan is er niets mis . Kweet het, niet ieder hand is hetzelfde, maar zonder thermometer geeft dit toch een aardig beeld.

Alles daarboven is volgens mij te warm. In de boekskes staat wel dat ze tot 80°C of zelfs meer kunnen, maar dat is echt het uiterste en het is vaak onduidelijk of die temperatuur dan buiten aan de behuizing moet gemeten worden danwel ergens rond de rotor of in de spoelen.

Indien er stoom opstijgt wanneer je er een natte vinger naar uitsteekt dan heb je in ieder geval een serieus probleem :mrgreen:
When it fits stop using the hammer.
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Stappenmotoren heel warm, wat nu?

Bericht door ludo »

ik vraag mij af of dat stappenmotors niet warm worden door de HF stroomrimpel die de driver produceerd .
Dat werkt als een HF heater !!
hikercnc
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 apr 2014 23:47

Re: Stappenmotoren heel warm, wat nu?

Bericht door hikercnc »

Ik heb hetzelfde met mijn driver.
Degene die erbij geleverd werd had het probleem niet.
Ik heb toen een uitgebreidere driver gekocht en kreeg gelijk dat probleem.

Het enige verschil naast de andere driver is dat ik plussen nu op constant heb staan en de sturing via de minnen.

Ik zal dit binnenkort eens omdraaien en kijken of dit het probleem oplost.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Stappenmotoren heel warm, wat nu?

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik ben benieuwd, kan je je bevindingen hier posten als je meer weet?
hikercnc
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 apr 2014 23:47

Re: Stappenmotoren heel warm, wat nu?

Bericht door hikercnc »

Zeker. Zal ik doen. Word denk ik wel na het weekend.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Stappenmotoren heel warm, wat nu?

Bericht door DaBit »

ludo schreef:ik vraag mij af of dat stappenmotors niet warm worden door de HF stroomrimpel die de driver produceerd. Dat werkt als een HF heater !!
Die worden wel degelijk warm van HF AC. Maar als het goed is valt de amplitude van die rimpel behoorlijk mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Stappenmotoren heel warm, wat nu?

Bericht door stef stuntpiloot »

Kan het toerental ook wat temaken hebben met de temperatuur? Ofwel, als ik een andere verhouding tussen motor en spindle zet (1:2) en de motoren dus de helft van het toerental draaien, blijven ze dan koeler?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Stappenmotoren heel warm, wat nu?

Bericht door audiomanics »

Het toerental zal niet veel uitmaken: een stappenmotor zal tot het maximum toerental ongeveer hetzelfde vermogen dissiperen: de stroom wordt constant geregeld.
Alleen bij stilstand zal de driver de stroom gaan halveren (als je dat gekozen hebt natuurlijk)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
hikercnc
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 apr 2014 23:47

Re: Stappenmotoren heel warm, wat nu?

Bericht door hikercnc »

Hmmm... het omdraaien van de polariteit heeft niet geholpen.
Het wisselen van BreakoutBoard wel.

Het ligt dus inderdaad aan het type board wat je gebruikt.
Ik heb ook het vermogen op de driver aangepast d.m.v de schakelaars. Dit heeft enigzins geholpen. De motorebn werden iets minder "heet".
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Stappenmotoren heel warm, wat nu?

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb een nieuwe bob besteld, het bleek dat die echt extreem langzaam was ( 1Khz optocouplers) die een enorme bottleneck vormden. Ik had de kernelspeed wel op 45Khz staan dus de boel werd overladen met informatie die hij niet verwerken kon. Einde van de week hoop ik het boardje te hebben en dan gaan we verder testen, tot die tijd staat de kernel op de laagste stand. (had problemen met betrouwbaardheid van het systeem, naast dus dat de motoren heel warm werden. dat hoop ik ook hiermee op te lossen. Wat voor breakout board had je er op en heb je er nu op gezet?
Plaats reactie