Is een ringkern trafo dimbaar?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Is een ringkern trafo dimbaar?

Bericht door vox67 »

Goedemorgen,
Ik heb een buigtafel met nichrome weerstandsdraad voor kunststof gemaakt waarbij ik de stroom wil kunnen regelen.
Ik heb een ringkerntrafo van 300VA, maar ik heb maar ongeveer 200VA nodig.
Kan ik dan met een onderstaande regelaar deze primair regelen? Of moet ik eerst secundair de spanning gelijkrichten en dan pas dimmen.
De onderstaande regelaar heb ik hier al liggen.

22922
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Is een ringkern trafo dimbaar?

Bericht door DaBit »

Ik zie je plaatje niet, maar dimmers geschikt voor inductieve belasting kunnen ook trafo's wel dimmen. Met een ringkerntrafo zou ik overwegen om ook nog een weerstandje in serie te zetten met de primaire winding; zuiguitdeduim 2-5 Ohm, 10Watt.

(waarom die weerstand? Dimmers voor inductieve belasting zijn fase-aansnij-dimmers met een triac erin. Een triac bestaat uit 2 thyristoren, en die zijn net niet identiek. Bij het dimmen krijg je dus netto een kleine DC-spanning over de trafo omdat de positieve helft en negatoeve helft van de netsinus niet gelijk behandeld worden. Met een sjiepsjiepsjinese trafo geen ramp; de weerstand van de primaire winding is hoog genoeg om daarmee om te kunnen gaan. Met een ringkerntrafo is dat een ander verhaal; de weerstand van de primaire winding is veelal ontzettend laag. Dat weerstandje zorgt ervoor dat het systeem als geheel beter met die positief/negatief onbalans om kan gaan)

[edit]Die regeling zegt me niks. Datasheet?[/edit]
Laatst gewijzigd door DaBit op 06 mar 2021 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Is een ringkern trafo dimbaar?

Bericht door benkr »

Probeer het en je weet het zou ik zeggen.
Ik geef je niet zo heel veel kans, maar er zijn genoeg dimmers voor halogeen verlichting (met een trafo dus) die dat heel goed kunnen.


Oh. DaBit is me al voor zie ik nu.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Is een ringkern trafo dimbaar?

Bericht door audiomanics »

Heb je niet toevallig een variac liggen?
Overigens: wat doet temperatuur met de weerstand van dat nichrome? Goed mogelijk dat het zichzelf stabiliseert.
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
vox67
Berichten: 116
Lid geworden op: 29 nov 2011 14:26
Locatie: Hoogeveen

Re: Is een ringkern trafo dimbaar?

Bericht door vox67 »

Het is gelukt met de regelaar op de foto.
Ik heb de eerste testplaatjes al gebogen.
Zonder de regelaar ging acrylaat al gassen voor de temperatuur door de volledige dikte van de plaat was, nu is het risico op gasbelletjes veel kleiner geworden.
De transformator wordt bij 60% 42° dat is nog wel acceptabel als ik een ventilator in de behuizing bouw.
De regelaar is na een uur nog steeds op omgevingstemperatuur.
Ik heb het op @Benkr zijn advies maar gewoon aangesloten, het kon mij alleen maar een trafo van 10€ kosten (ik had er 2 gekocht op marktplaats).
Een 10watt weerstand heb ik niet liggen, dus ik heb het maar zonder geprobeerd.
@audiomaniacs, Ik heb wel een variac maar het is de bedoeling dat hij zijn eigen voeding krijgt.
De nichrome draad laat zich perfect regelen, die ervaring hat ik al met een zelfbouw A4 buigtafeltje, alleen wordt die met een gelijkstroomregelaar gedimt.

Iedereen word bij deze bedankt voor het meedenken.
Ronald
Plaats reactie