Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door stef stuntpiloot »

Oke wederom allemaal bedankt voor jullie tips. @ Henkzelf, hoewel ik het verschil al duidelijk had, mooie metafoor! Heel duidelijk.

Even terug naar de essentie:
De reden waarom ik dit topic open is omdat ik betrouwbaarheid wil. Ik kan voor 20 euro er een elcheapo china voeding in zetten maar ik wil iets goeds. Ik dacht dat te vinden in ringkern trafo setups maar het is dus ook prima om een goede SPSU te nemen. Een buffer in de vorm van elco's lijkt me in beide gevallen niet vervelend.

Om er voor te zorgen dat dit topic toch een antwoord krijgt op de hoofdvraag, Hoe bereken ik hoeveel capaciteit de elco's moeten hebben in een setup? (bij spsu en ringkern)
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door henkzelf »

1 Fahrad = Coulomb per volt = 1 Amp * sec per Volt.
Dus als je gedurende 1 sec 1 Amp trekt uit een C van 1F dan verandert de spanning op die C met 1 V
Evenzo als je gedurende 1/100 sec 1 A uit een C van 10000 uF (=1/100 F) haalt dan verandert die spanning ook 1 V
Bij een brugcel wordt 100 keer per sec bijgeladen (2 toppen van de sinus) en tijdens het bijladen (gedeelte van die 0,01 sec levert de C geen stroom. Dus de rimpelspanning op de C zal dan +/- 0,8 V tot top zijn.
Precies berekenen valt tegen want hoe leger de C is, hoe groter gedeelte van die 0,01 sec de diodes open zijn.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door DaBit »

Ik zou in jouw geval ook voor een geschakeld voedingkje gaan. Je kunt niet veel energie terugleveren met die kleine motortjes, je heaters belasten de boel continu, en je mag niet meer dan 24V.

Meanwells doen het best aardig kwa kosten vs levensduur.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door mjeuring »

javanree schreef:Ik heb met de Meanwell voedingen prima ervaringen, zijn ook goed verkrijgbaar in Nederland.
Zakelijk nu een aantal gekocht. Prima dingen, niks mis mee. Volgens mij komt het huismerk van RS daar ook vandaan :P
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door keesfrees »

die mooie kleine ingeblikte voedingen zijn echt heel handig
zijn voor heel weinig te koop op een radiobeurs bv
voor de stuurelektronica gebruik ik die
wel jammer dat ze meestal geen afdekkapje hebben over de aansluitingen
in de auto heb ik er ook een paar, bv van ~12V naar 5V

het vermogen voor de motoren haal ik uit een trafo->brugcel->elco
want :
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=35&t= ... 14#p107595

nu ben ik wel benieuwd wat er gebeurd als je een flinke elco achter een schakelende voeding zou hangen
een lege elco is immers een sluiting
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door DaBit »

De meesten komen dan niet op. Die dingen laden bij opkomen 230VAC een condensatortje met net genoeg inhoud om op te starten. Voordat dat condensatortje weer leeg is moet de uitgangsspanning aanwezig zijn zodat het spul zichzelf kan voeden. Dat opladen merk je wel; er zit een kleine vertraging tussen 230V erop en uitgangsspanning aanwezig.

Zet er een hele dikke elco op, en het duurt te lang. Bootstrap-condensatortje leeg voor de boel stabiel is, en het ding gaat weer uit om even later poging 2,3,4,5,etc. te doen (die ook niet lukken)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door keesfrees »

dat vermoedde ik al
dan zou de elco eerst op spanning gebracht meten worden via een weerstand
er zou dan een kleine schakeling bij moeten komen met 2 relais en een timertje
als dat zo werken dan kun je de nadelen van een (voordelige) schakelende voeding opvangen

als dat zo is dan heeft iemand dat al eens geprobeerd, en er al een schakeling voor gemaakt (?)
en kant en klaar te koop ergens ?
iemand een idee ? waar te zoeken, met welke (engelse) term ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door stef stuntpiloot »

Nogmaals bedankt voor het advies in dit topic. Ik heb besloten toch maar weer voor switching PSU's te gaan maar dan van betere kwaliteit dan de standaard china psu's. Na wat verder uitzoeken heb ik gekozen voor:

MeanWell DRP 240 24 (accessoires) en de MeanWell DRP 480 24 (hoofd systeem)
Afbeelding
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door audiomanics »

Meanwell wordt ook gewoon in China gemaakt :lol:

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef:Meanwell wordt ook gewoon in China gemaakt :lol:

Kees
Ja, I-phone's ook. :lol: ( en de rest )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door keesfrees »

een collega van vroeger wou een nieuwe accuboor, geen chinees dus nam-ie een metabo
volgens het opschrift gemaakt in PRC, toen wist hij nog niet waar dat voor stond :->
dus daar hebben we allemaal even hartelijk om gelachen :-)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door stef stuntpiloot »

@ Audiomanics, Ik geloof het graag! Ik ga echter wel uit van een verschil in component keuze en PCB layout in de voedingen.

Ik bedoelde hier mee dus eigenlijk te zeggen: Ik verwacht een stap hoger te zitten in kwaliteit, met china voedingen refereerde ik hierbij naar de goedkope ebay voedingen van een paar euro.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door audiomanics »

Correct.. Meanwell is gewoon goed.. Ze hebben zelfs een serie voor medische toepassingen.. Daar hangen nog wat meer kwaliteits-eisen aan.. Chinesen kunnen echt wel wat tegenwoordig..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Voeding onderdelen samenstellen (hoe berekenen?)

Bericht door DaBit »

Dat hebben ze altijd al gekund. Maar als wij blanke negers graag goedkope spiegeltjes en kraaltjes willen dan krijgen we goedkope spiegeltjes en kraaltjes.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie