Setje Damencnc

Moderator: Moderators

Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Setje Damencnc

Bericht door Gikke »

Goedenavond,
Ik zou graag een pick&place machine ontwerpen.
Hiervoor ga ik een kogelomloopspindel gebruiken van 4010.
Deze heb ik nog liggen namelijk. M'n eisen voor de machine is dat deze redelijk nauwkeurig kan positioneren en ook een goede acceleratie heeft.
Hierdoor zat ik eerst te denken aan een servomotor met bijbehorende Driver etc... Dit vond ik veel te duur, ik Ben namelijk nog student met het bijbehorende Loon ;-) Bij Damencnc zag ik wel weer een leuke set, Easy servo met Driver set Nema 34 4NM: http://www.damencnc.com/nl/componenten/ ... ystems/530.
Nu vroeg ik me af, kan.ik deze Driver aansturen met Arduino of iets dergelijk? Kwestie van het budget een beetje te sparen... Of moet ik hiervoor toch een (dure) Motion controller gebruiken? Aan de PC hangen is ook geen optie omwille van het feit dat ik er geen heb om er zomaar bij te zetten.
Voorlaatste vraagje, hoe zijn de bevindingen met deze motoren? Veel filmpjes vind ik er niet van op het World Wide Web en een beetje extra info is altijd leuk! Dit is omdat ik een slag van 900mm heb en met een rotatiefrequentie van 50/s ik die afstand in 1.8s doe aan 0.5m/s. Dit lijkt me wel best, maar is dit doenbaar aan die rotatiefrequentie of gaat er teveel tijd zitten in het versnellen/vertragen denken jullie (de juiste formules weet ik even niet meer uit het hoofd, waar kan ik deze vinden op het forum?)
Last but not least; Als ik de Driver aansturen met Arduino, hoe snel kan de spindel dan stoppen als ik deze voorbij een inductieve eindschakelaar laat komen? Is dit nauwkeurig of ga ik toch met een softschakelaar moeten werken die de snelheid laat afnemen (softwarematig dus) binnen een bepaald gebied zodat ik nooit op volle snelheid voorbij de eindschakelaars vaar en zodoende de boel verkloot! Ik zou graag zoveel mogelijk van de 90cm spi delslag gebruiken die ik heb :)
Sorry voor de vele vragen,
Met vriendelijke groet,
Giel Knippenberg
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Setje Damencnc

Bericht door benkr »

Mijn advies, houd de veilingsites en MP in de gaten, zie er regelmatig langskomen voor echt heel weinig.
Misschien moet je die nog zo hier en daar wat aanpassen maar de basis is er.
Vergeet b.v. meteen die monsterlijke spindel, die heeft veel te veel massa die je in beweging moet brengen en weer moet afremmen. Een Pick and Place machine lijkt wat dat betreft veel meer op een 3D printer of laser machine, het bewegende deel is relatief licht.
Vorig jaar heeft een collega er nog eentje weggedaan voor 50 Euro inclusief een hele berg extra toebehoren, een wat oudere machine brengt zakelijk gezien echt helemaal niets op. Je zou ook een contact op kunnen nemen met fabrikanten en importeurs van nieuwe P&P machines, die hebben met enige regelmaat inruilmachines die ze eigenlijk alleen maar weg kunnen gooien, maar zelfs dat kost voor hun geld.
Ik denk dan aan Dima, Fritz, Essemtec, Autotronic en nog een aantal echt heel dure en professionele merken maar die zijn ook gebruikt vaak nog heel gewild.
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Setje Damencnc

Bericht door Gikke »

benkr schreef:Mijn advies, houd de veilingsites en MP in de gaten, zie er regelmatig langskomen voor echt heel weinig.
...
Ik denk dan aan Dima, Fritz, Essemtec, Autotronic en nog een aantal echt heel dure en professionele merken maar die zijn ook gebruikt vaak nog heel gewild.
Ben,
De reden waarom ik dit allemaal gebruik is omdat ik dit simpelweg heb liggen. Ik ben nog een student en wil mezelf nog zoveel mogelijk kunnen ontplooien en bijleren. Daarom zorg ik voor m'n eigen materiaal, dan weet ik ook meteen waaraan ik toe ben :-).
Zo staat het geheel allemaal op schneeberger mrb45 runnerblocks met bijbehorende rails. Die heb ik meegekregen van een bepaald bedrijf, een andere spindel ga ik ook niet kopen want nu heb ik een goede geslepen NSK spindel die ik nergens anders voor gebruik. Mét lagers, deat kost allemaal weer veel geld als ik dit in een ander
formaat moet kopen.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Setje Damencnc

Bericht door benkr »

Wat jij wilt, maar verwacht niet dat het snel gaat worden.
Je kunt die spullen ook verkopen en voor dat geld iets anders terugkopen.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Setje Damencnc

Bericht door hainjedaf »

Laat arduino lekker links liggen en neem een ARM Cortex (mbed):
Meer processing grunt, interrupts, programmeerbare IO, seriële-, SPI, I2C, ethernet en USB poorten, Realtime mogelijkheden....
En alles wat op arduino past, past er ook op

mbed.org

Een demobordje heb je al vanaf 30-40 euro
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Setje Damencnc

Bericht door Gikke »

hainjedaf schreef:Laat arduino lekker links liggen en neem een ARM Cortex (mbed):
Meer processing grunt, interrupts, programmeerbare IO, seriële-, SPI, I2C, ethernet en USB poorten, Realtime mogelijkheden....
En alles wat op arduino past, past er ook op

mbed.org

Een demobordje heb je al vanaf 30-40 euro
Hainjedaf, aan welkbordje denk je danjuist? Dus om de easy servo driver goed te kunnen aansturen en een paar sensoren uit te lezen, ik ken deze borden namelijk niet. Heb je er ervaring mee?
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Setje Damencnc

Bericht door hainjedaf »

Kijk even op

https://developer.mbed.org/platforms/

voor de verschillende development boards.
Ik heb zelf de NXP LPC1768
Maar er zijn van ST ook boards met Arduino shield compatibility.

Ligt er ook aan wat je belangrijk vind; grunt of powersaving.
Er staan op hun site ook filmpjes waarin ze de pro's en cons van de diverse MCU's uitleggen.
Zo zijn er modellen met en zonder FPU unit of juist voor extreme low power toepassingen.

Daarnaast hebben sommige development boards extra features als sensoren, cardreaders en realtime klokken.
En sommige modellen hebben on board in circuit debugging.
De vraag is wat je nodig hebt.
Iig kan je programma's die je op een development board maakt, ook in een zelfontworpen board met identieke processor laden.

Er is een online compiler maar er zijn ook diverse offline IDE's beschikbaar voor linux, apple en WIndows
Ik ben er alleen nog maar mee aan het leren, maar ik zie wel dat de arduino het hiertegen in
veelzijdigheid en kracht gewoon aflegt.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Setje Damencnc

Bericht door Gikke »

hainjedaf schreef:Kijk even op

https://developer.mbed.org/platforms/

voor de verschillende development boards.
Ik heb zelf de NXP LPC1768
Maar er zijn van ST ook boards met Arduino shield compatibility.

Ligt er ook aan wat je belangrijk vind; grunt of powersaving.
Er staan op hun site ook filmpjes waarin ze de pro's en cons van de diverse MCU's uitleggen.
Zo zijn er modellen met en zonder FPU unit of juist voor extreme low power toepassingen.

Daarnaast hebben sommige development boards extra features als sensoren, cardreaders en realtime klokken.
En sommige modellen hebben on board in circuit debugging.
De vraag is wat je nodig hebt.
Iig kan je programma's die je op een development board maakt, ook in een zelfontworpen board met identieke processor laden.

Er is een online compiler maar er zijn ook diverse offline IDE's beschikbaar voor linux, apple en WIndows
Ik ben er alleen nog maar mee aan het leren, maar ik zie wel dat de arduino het hiertegen in
veelzijdigheid en kracht gewoon aflegt.
Grunt, powersaving en de rest van de vaktermen zeggen me allemaal niets. Ik zal het morgen eens beter bekijken enhopen dat ik er iets meer uit kan begrijpen. De programmeertaal is blijkbaar Java? Is er geen board met C# zoals arduino?
Het wordt al laat, dat kan er ook iets mee te maken hebben.
Groetjes
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Setje Damencnc

Bericht door hainjedaf »

De online Integrated Development Environment (IDE) is java-gebaseerd.
Net als offline environmnents zoals Eclipse en Code::Blocks.

De voertaal voor de cortex is C of C++.
Als compilers voldoen gnu-arm-embedded en gnu-arm-none-eabi.
Er staan op internet genoeg HOWTO's om een environment te installeren op je (Windows/MAC/Linux) machine.

Keil uVision (professioneel en commerciëel) schijnt voor code onder de 32k gratis te zijn als windows IDE.
DaBit is daarmee bekend.

Ik werk nog vooral met de online IDE omdat ik onder linux nog geen stabiele IDE heb.
Voor mijn spielerei tot op heden genoeg.

Grunt: gewoon rauwe processorpower, pk's onder de kap :lol:

Power saving / low power: volg het item over DaBit's home made taster elders op dit forum.
Hij probeert een taster te maken die het 6 jaar doet op een CR2032 batterijtje :lol:
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Setje Damencnc

Bericht door Sven »

Gie Knippenberg schreef:Ik zou graag een pick&place machine ontwerpen.
Gie Knippenberg schreef:M'n eisen voor de machine is dat deze redelijk nauwkeurig kan positioneren en ook een goede acceleratie heeft.
Even een vraag terug naar het begin.
Waarom wil je graag een machine ontwerpen? Heb je er eentje nodig?
En wat is een "goede acceleratie"?

Voer even wat van de nu bekende gegevens in deze calculator:
http://www.cnczone.nl/knowledge/kb_show.php?id=25

En zet vervolgens die 4010 spil op marktplaats. Ben schreef het hierboven niet voor niets, dat ding is niet geschikt voor hoge acceleraties, veel te dik.

En ga niet als een bezetene hardware kopen voor je wat van je ideeën geschetst hebt, dat kan je voor dure fouten en verspilde moeite behoeden.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Setje Damencnc

Bericht door hainjedaf »

Sven schreef:En ga niet als een bezetene hardware kopen voor je wat van je ideeën geschetst hebt, dat kan je voor dure fouten en verspilde moeite behoeden.
Da's een hele goede! 8) 8)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Re: Setje Damencnc

Bericht door Gikke »

Hoi,
Ik heb helemaal geen Pick&place machine nodig. Ik wil iets maken en eruit kunnen leren, misschien bouw ik er een houtkliever uit of een blikjespers of weet ik veel wat. Het gene ik nu wil hebben is een werkend onderstel waarvan ik weet wat het kan (constructietechnisch). Daarom ben ik naar hier gekomen met de vraag hoe ik het best de driver aanstuur.
Wat wil ik eruit bereiken? Simpelweg leren hoe een stappenmotor met terugkoppeling zich gedraagt in zo'n systeem. Dat kan altijd handig zijn voor later denk ik dan.
Ben ik me ervan bewust dat die dikke spindel helemaal niet ideaal is? Natuurlijk wel, maar ik vindt het zonde om een andere te moeten kopen inclusief lagers en lagerhuis... dan moet ik weeral boringen aanpassen en nog verschillende zaken.

Misschien zet ik er wel een 2de as bij op die dan wel heel dynamisch is of vervang ik het geheel later, dan kan ik al lekker prutsen in het xy-vlak (stift op papier schrijven, beetje graveren met een dremel, ...)

Momenteel wil ik weten hoe ik die driver moet aansturen en met welke software (laptop met een cam-pakket, arduino met een boel code,...)
Wel kan ik erbij zeggen dat ik een oude laptop of computer steeds meer ga overwegen. Ik heb hier nog wel een oude computer liggen denk ik. Of heeft deze te weinig rekenkracht om de driver aan te sturen? Dit gaat dan gewoon via de RS232 poort neem ik aan en software bijvoorbeeld cambam?
Groeten
Giel
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Setje Damencnc

Bericht door Leeuwinga »

In feite simpel een drive stuur je aan met pulsen die voor de omwentelingen zorgt. Het direction signaal 0 of 1 zorgt voor de richting linksom rechtsom.
In mijn ogen het simpelste koop een mach3 interfacekaartje installeer mach3.
En je bent klaar om te experimenteren
succes Cees
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Setje Damencnc

Bericht door Sven »

Ah, ok, je wilt gewoon scharrelen met cnc concepten. Dan maakt het denk ik ook niet uit wat je doet.

Als je goedkoop uit wilt zijn dan kijk je eerst of die oude pc linuxcnc aan kan. Waarschijnlijk kan je dan direct je driver op de printerpoort aansluiten.
Laptops en linuxcnc gaan bijna nooit goed samen.

Dan een steppermotor en driver van marktplaats en proberen maar.

Dan ontdek je zeer waarschijnlijk dat die 4010 niet vooruit te branden is, maar dat maakt dan toch ook niet uit, als ik je goed begrijp.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie