Setje Damencnc

Moderator: Moderators

Gikke
Berichten: 108
Lid geworden op: 29 apr 2013 17:07
Contacteer:

Setje Damencnc

Bericht door Gikke »

Goedenavond,
Ik zou graag een pick&place machine ontwerpen.
Hiervoor ga ik een kogelomloopspindel gebruiken van 4010.
Deze heb ik nog liggen namelijk. M'n eisen voor de machine is dat deze redelijk nauwkeurig kan positioneren en ook een goede acceleratie heeft.
Hierdoor zat ik eerst te denken aan een servomotor met bijbehorende Driver etc... Dit vond ik veel te duur, ik Ben namelijk nog student met het bijbehorende Loon ;-) Bij Damencnc zag ik wel weer een leuke set, Easy servo met Driver set Nema 34 4NM: http://www.damencnc.com/nl/componenten/ ... ystems/530.
Nu vroeg ik me af, kan.ik deze Driver aansturen met Arduino of iets dergelijk? Kwestie van het budget een beetje te sparen... Of moet ik hiervoor toch een (dure) Motion controller gebruiken? Aan de PC hangen is ook geen optie omwille van het feit dat ik er geen heb om er zomaar bij te zetten.
Voorlaatste vraagje, hoe zijn de bevindingen met deze motoren? Veel filmpjes vind ik er niet van op het World Wide Web en een beetje extra info is altijd leuk! Dit is omdat ik een slag van 900mm heb en met een rotatiefrequentie van 50/s ik die afstand in 1.8s doe aan 0.5m/s. Dit lijkt me wel best, maar is dit doenbaar aan die rotatiefrequentie of gaat er teveel tijd zitten in het versnellen/vertragen denken jullie (de juiste formules weet ik even niet meer uit het hoofd, waar kan ik deze vinden op het forum?)
Last but not least; Als ik de Driver aansturen met Arduino, hoe snel kan de spindel dan stoppen als ik deze voorbij een inductieve eindschakelaar laat komen? Is dit nauwkeurig of ga ik toch met een softschakelaar moeten werken die de snelheid laat afnemen (softwarematig dus) binnen een bepaald gebied zodat ik nooit op volle snelheid voorbij de eindschakelaars vaar en zodoende de boel verkloot! Ik zou graag zoveel mogelijk van de 90cm spi delslag gebruiken die ik heb :)