Zware 80v voeding, waar te vinden?

Moderator: Moderators

Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Zware 80v voeding, waar te vinden?

Bericht door Chibs »

'Middag,

Heb voor mijn draaibank destijds een Antek (Niet Antec) voeding gekocht, 80v op 10a. Die doet het heerlijk, en de prijs is best prima, maar met verzendkosten en inklaringskosten vanuit de US word dat wel snel erg prijzig. Wel fijn met secundaire 12 en 25v voor logica, dat zie ik ook niet vaak maar dat is nog makkelijk op te lossen.
Weet iemand, naast zelfbouw, dichterbij of elders wat opties? Liefst op basis van een ringkern. Uiteindelijk moet ik zo'n 4 stappenmotoren op 3a p/st voeren, dus het moet wel wat aankunnen.

Vaak zijn de voedingen die ik zie ofwel hoge ampere maar laag voltage (Vaak niet hoger dan 48v) of stoppen zo rond de 5a.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zware 80v voeding, waar te vinden?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: Zware 80v voeding, waar te vinden?

Bericht door Chibs »

Daar ben ik inderdaad tegenaan gelopen, maar dan moet er nog wel redelijk wat bijkomen waarvan ik nu nog even niet zeker weet of ik daar zin in heb. Ik vroeg me eerst nog even af of er wat semi kant en klare opties waren, maar misschien overschat ik het werk.
Het voltage aanbod is wel wat onhandig, juist tussen de 60v en 115v mist wat ik nodig heb.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Zware 80v voeding, waar te vinden?

Bericht door audiomanics »

Nou, nee hoor:
De DC-spanning na gelijkrichten en afvlakken ligt wortel-2 hoger, dus 60V wordt ruim 84V.. Bovendien moet je bij conventionele voedingen (trafo-gelijkrichter-afvlakElco) rekening houden met ca 10% lichtnet-spanning-variatie.
Als de trafo gedimensioneerd is op 230V, en je hebt maar 220V dan zal de uitgangspanning navenant dalen.. Maar stijgen kan ook.. Niet zelden zie ik spanningen die eerder naar de 240V gaan dan 230V
Als je maximaal 80V wil hebben zou je trafo dus 230 x 80/240V2 = 54,2V moeten zijn.. Met 2x50(parallel) zit je aan de veilige kant, en met 2x55V weer wat kritiek...
Anders is dit misschien wat:
https://nl.aliexpress.com/item/switchin ... a2d991d3d8
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: Zware 80v voeding, waar te vinden?

Bericht door Chibs »

Daar zit al wat speling bij ingebouwd, de drivers kunnen max 100v aan. Dat het gelijkrichten / afvlakken het voltage verandert wist ik niet, maar dan heb ik daar ook verder geen kennis over. Wat zou ik naast de ringkerntrafo nog meer nodig hebben?

De gelinkte power supply is een beetje vaag, op de kast zelf en in de specificaties hebben ze het over 12v voor LED lampjes.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zware 80v voeding, waar te vinden?

Bericht door assink »

Als je zo'n bordje achter je ringkern hangt ben je voorzien lijkt me?
http://www.leeuwinga.nl/pages/cnc_voedingen.html

Zitten gelijkrichters, diodes en zekeringen op.
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Zware 80v voeding, waar te vinden?

Bericht door Joost »

Ik heb misschien nog wel een ringkern voor je liggen Chibs. Zal morgen even kijken naar de specs.
LinuxCNC user
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Zware 80v voeding, waar te vinden?

Bericht door Damocles »

Zo een bordje voor na de ringkerntransfo is exact wat ik zocht!
Ziet er toch weer een pak netter uit dan op gaatjesprint het één en ander bijeen solderen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
Joost
Berichten: 180
Lid geworden op: 24 jan 2007 10:38
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: Zware 80v voeding, waar te vinden?

Bericht door Joost »

Joost schreef:Ik heb misschien nog wel een ringkern voor je liggen Chibs. Zal morgen even kijken naar de specs.
Helaas, geen 80V en 'maar' 700VA. Wel drie uitgangen:
30V 20A
12V 4A
18V 2A
LinuxCNC user
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zware 80v voeding, waar te vinden?

Bericht door Sven »

Ik heb boj cncplus.de een ringkern+gelijkrichter besteld.

Die ringkernen hebben twee uitgangscicuits, betekend dat je die ook in serie kan schakelen?

Dan red je die 80 volt misschien, ongeveer, max 600 watt
Hun gelijkrichter gaat maar tot 72 volt dc
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Zware 80v voeding, waar te vinden?

Bericht door benkr »

Ga op zoek naar een kapotte audioversterker van zo'n 2 x600 a 800 Watt, daar zit meestal een prachtige ringkerntrafo in van 50 a 60VAC bij een vermogen van 1 a 1,5kW, ook de gelijkrichter en de elko's zitten er bij en wat ook niet onbelangrijk is, is de inschakelvertraging die voor een stevige ringkern wel nodig is, die zit er ook in.

Ik heb nog een versterker staan van denk ik 2 x 650 Watt die dat allemaal heeft, het probleem is dat de versterker nog helemaal okee is. Maar hij mag weg voor hmmmmm, zeg 100 Euro. En als ik de eindtrappen mag houden dan doe ik er nog 25 Euro vanaf.

De versterker is een LEM procon plus 1250, die heeft een voedingstrafo van 2 x 69V, en elko's van 10.000uF bij 110VDC. (Ja Kees, die elko's, dat is iets voor jou dus)
Die 2 x 69V is wat aan de hoge kant maar daar is misschien nog wel wat aan te doen, om dat zeker te weten moet ik de versterker open schroeven en de trafo bekijken, maar dan moet je eerst maar aangeven of je dit iets vindt, anders ga ik er niet aan beginnen.
Chibs
Berichten: 90
Lid geworden op: 25 nov 2015 11:44

Re: Zware 80v voeding, waar te vinden?

Bericht door Chibs »

Bedankt voor alle tips iedereen! :) Erg goed om te weten, vooral die gelijkrichtings bordjes.
Ondertussen enkele spullen besteld (80v, 800 watt, worden 4 assen), dus van het aanbod kan ik geen gebruik maken. Toch bedankt!

Nu maar wachten tot alles binnen is en ik kan met mijn F1 aan de slag. :mrgreen:
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Zware 80v voeding, waar te vinden?

Bericht door Floppy »

Waarom zo'n waanzinnige voeding om 4 stappenmotortjes van 3A elk te voeden?
Lees dit verhaal van Kevin Damen eens door:
Steppermotors and selecting PowerSupplies
General Performance
Steppermotors perform best at a higher voltage. The limit for the maximum voltage
is most often the maximum voltage allowed by the implemented stepperdriver. The
larger the supply voltage is of the stepperdriver the higher the rpm of the attached
steppermotors will be. In practice this means a steppermotor with a higher voltage at
the stepperdriver will have more torque at a certain rpm than a motor with a lower
voltage. Also the dimensions of the motor and the inertia of its rotor are of great
importance. In general smaller motors will be able to have higher rpm due to their
lower inertia. Therefore its also recommended to use larger drivers HP8078 and higher
voltages 75V for larger motors (4,5NM 12NM).

Required Power or amount of Powersupplies:

The maximum current that a steppermotor system needs is not just a simple
summation of the current per phase of each stepperdriver. This would yield a
ridiculous amount of power supplies.

For the calculation one need to calculate power required. For the voltage one needs
to take the rated voltage of the motor and not the actual voltage used. The rated
voltage for most motors is between 2-5V.

Assuming 5V rated voltage and a 4,5NM motor which has 4,2A per phase.

Power Per Coil= 5V x 4,2A = 21W Total Power per motor = 21x2= 42W

The above calculation is a demonstration of the difference when calculating with
actual voltage. But the calculation does not take into account switching losses, line
losses, efficiency of the stepper drivers etc. As a rule of thumb we use a factor 2 to
compensate for these factors. So for this example we would need 42W x 2 = 84W
For our 48V 8,3A (400W) Power supply we recommend a maximum of 4 stepper
motors with 4,2 amps per coil.

For our 75V 5,2A (400W) Power supply we recommend a maximum of 2 stepper
motors with 7A per phase.
Kevin Damen
4-5-2010
http://www.damencnc.com
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Zware 80v voeding, waar te vinden?

Bericht door Damocles »

Dat vraag ik mij ook af. Een Emco F1 is een machine die al serieus moeite zou hebben met 1kW op de spindel, laat staan in de assen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Plaats reactie