Voeding 48 Volt

Moderator: Moderators

Plaats reactie
sont
Donateur
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Voeding 48 Volt

Bericht door sont »

Beste heren,
Ook ik ben al een tijdje bezig om een cnc machine te bouwen en ben nu zover dat ik met het elektrische gedeelte ga beginnen en heb daarvoor al wat besteld en reeds wat binnen gehad.

Nu kreeg ik mijn 48 volt voeding 720 Watt binnen en moest op zoek naar een switch voor 110V of 230V.
Aangezien ik deze niet kon vinden heb ik de voeding open geschroefd en zag dat de switch losgekomen was en los in de voeding lag. Wel al geschakeld voor 230V. Kwestie lijmen met lijmpistool? 12885

Bij het kijken in de voeding viel me een paar dingen op en heb daar wat vragen over.
Allereerst de ''spoel'' waarvan de lijm losgebroken is. Kan ik dit met een lijmpistool en lijm weer vastzetten? Of moet ik hittebestendige lijm gebruiken?
12884

Onder de print waar de solderingen zitten zie ik veel ''Oxidatie'' ? Weet niet of dit kwaad kan om te laten zitten of moet ik dit schoonmaken?
12886

Om goed bij de printplaat te komen moet ik de koelrib loshalen van het frame daar hij vastzit met hitte geleidende pasta of iets dergelijks? Zie namelijk geen schroeven om dit gedeelte los te halen. (De plaatjes met schroeven om die zwarte dingen tegen de koelrib vast te te houden krijg ik wel los)
12887

Aangezien ik een ''mechanische'' man ben kan het zo zijn dat ik niet de juiste benamingen kan benoemen van elektronische componenten. Mijn excuses hiervoor. :lol:
Alvast mijn dank!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Voeding 48 Volt

Bericht door audiomanics »

Het wordt niet erg warm, dus het gaat prima met die pistoollijm(hotglue).. zo doen ze het ook vaak..
Die "oxide" kan wel een restje hars zijn van het spoelen.. het kan geen kwaad om dat er af te borstelen..
Die zwarte dingen kunnen een paar dingen zijn: diodes voor het gelijkrichten of transistoren (bijv. MOSfets) die de zaak schakelen..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
sont
Donateur
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Voeding 48 Volt

Bericht door sont »

Dank Kees,
ik zal de de stukken lijmen met hotglue. De '''resten'' kan ik die laten zitten ? Omdat die koelrib vastzit wil ik niet gelijk gaan slopen .
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Voeding 48 Volt

Bericht door audiomanics »

Ik denk, zo op het oog, dat je er met een tandenborsteltje wel bij kan? Dan hoef je verder niets te demonteren..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
sont
Donateur
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Voeding 48 Volt

Bericht door sont »

Kees,
Alles zit weer gelijmd en dus weer vast. Heb toch de rest losgemaakt om er beter bij te kunnen.
Die chinezen kunnen er wat van :lol:
12890

12891

Groeten,

Hans
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Voeding 48 Volt

Bericht door Leeuwinga »

Die chinezen kunnen er wat van
Het is eigenlijk ons eigen probleem....we willen gewoon niet genoeg betalen voor
kwaliteitswerk, zo,n print zou bij mij in de afvalbak komen, bagger
Cees
sont
Donateur
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 jan 2015 21:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Voeding 48 Volt

Bericht door sont »

Ik weet het Cees,
Normaal gesproken schroef ik zon ding niet gelijk uit mekaar. Maar omdat ik de switch niet zag moest ik wel om zeker te weten dat hij in de juiste stand stond. En van het een komt het ander. ALs de switch goed had gezeten dan had ik dit niet eens gezien.

Ik(we) wil(len) meestal goedkoop uit zijn en zijn daarom blij met de chinezen af en toe, :lol:
De kunst is om te weten wanneer je gebruik moet maken van die chinezen en wanneer niet. Ik ben niet beroerd om wat meer uit te geven dan normaal maar met een prijsverschil van bijna 100 euro nam ik het risico.Voor die 100 euro kan ik weer kabels kopen voor in mijn kast of iets dergelijks.En het is allemaal een leerproces
Mijn 12 volt voeding heb ik wel van Meanwell (Koning en Hartman) overigens.

Hans.
Plaats reactie