220 Volt naar 380 Volt

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

220 Volt naar 380 Volt

Bericht door Arie Kabaalstra »

Vrienden, Vonkentrekkers.

Even een gekke vraag.. Kan een 380 Volt machine eventueel uit een 220 Volt stopkontact gevoed worden, middels "een of andere omvormer"?, en zitten daar nog haken, en of ogen aan?..

Waar gaat het om?.. een Zinkvonkmachientje.. 'k heb er 2 aangeboden gekregen voor een schappelijke prijs.. maar.. in mijn werkplaats heb ik (nog) geen krachtstroom.
Of de eigenaar van dat pand het wil aanleggen weet ik niet.. hebben we het nog niet over gehad.. ik vermoed overigens wel dat het pand als zodanig over Krachtstroom beschikt, want er staat ook een auto-hefbrug in.. ook niet iets wat op 220 V loopt doorgaans
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 220 Volt naar 380 Volt

Bericht door keesfrees »

Het hangt er vanaf, er zijn 2 redenen om op krachtstroom te werken, het draaiveld (motoren) of wat meer prik cq minder kabelverlies enzo.
Lasapparaten werken vaak tussen 2 fasen, op 400V dus, zonder draaiveld te gebruiken dus.

En da's eigenlijk een een gemiste kans want 3 fase gelijkrichten geeft veel minder rimpel dan wel minder condensatoren nodig, maar ja, da's ook al weer oude koek met de elektronische trafo's van "tegenwoordig".
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 220 Volt naar 380 Volt

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor zover ik kan beoordelen.. heeft alleen de ram een motortje..
De Generator wordt gevoed met 380V.. maar ik heb eigenlijk geen idee van de stromen die lopen in een Zinkvonker.. 'k heb in mijn hele leven ooit 1 keer zo'n machine gebruikt, om een gebroken Tap uit te vonken..

Draadvonken heb ik meer ervaring mee.. Laatst een Test gedaan bij Mike Bax, daar hadden we 100V AC 32 A op de draad staan.. en die machine werdt gewoon uit het lichtnet gevoed voor zover ik me kan herinneren..
't halen van Hoge amperages is met een Trafo geen probleem, mijn Laskarretje haalt zijn spanning ook uit een gewoon stopcontact.. maar kan het Amperage opjagen tot een 160 A..
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: 220 Volt naar 380 Volt

Bericht door mjeuring »

Even snel googlelen geeft dit resultaat: https://www.practicalmachinist.com/vb/e ... on-303143/
Je zit met een frequentieregelaar wel aan een maximaal vermogen van ~3kw vast
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 220 Volt naar 380 Volt

Bericht door Arie Kabaalstra »

3 KW?.. lijkt me voldoende.. maar da's een gok.. ik zou dan de specificaties uit moeten zoeken..
'k weet eigenlijk ook niet hoeveel Ampere zo'n machine op zijn vonk zet.. gezien het oppervlak van de electrode kan dat wel fors zijn..maar met 3 Kw?..
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: 220 Volt naar 380 Volt

Bericht door Bjornski1976 »

Een enkel fase groep is 230 Vac 50hz en leverd max 16A. Het maximals vermogen wat een groep 3680 VA (watt).

Als je een frequentie drive dit laat gelijkrichten en laat omzetten naar 3 fase zal het maximale uitgangsvermogen niet meer zijn dan de groep kan leveren.

Het is dus mogelijk maar wel afhankelijk van het e.e.a..
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 220 Volt naar 380 Volt

Bericht door DaBit »

Ik zou elektronica en transformatoren niet zomaar uit een frequentieregelaar gaan voeden; de kans op ellende is groot. Los daarvan kan een 1-fase regelaar ook niet meer maken dan 3x230VAC.

Ik zou het eerst de verhuurder eens vragen. Als die meewerkt is het probleem het mooiste opgelost, en als een deel van de installatie er al op berekend is dan kan het nooit zo heel veel meer kosten dan uit 230VAC 3x400VAC genereren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 220 Volt naar 380 Volt

Bericht door spinningwheels »

Heb je die machines echt nodig ?
Hoeveel uur gebruik je ze dan.
Als je ze niet al te vaak gebruikt , en er geen 3 fase in je hut mogelijk is kan je altijd nog een gebruikt krachtstroom aggregaat opzoeken.
Die dingen kosten ook de wereld niet meer .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: 220 Volt naar 380 Volt

Bericht door Oscar f1 »

Arie Kabaalstra schreef: 17 jan 2020 12:58 ................................ in mijn werkplaats heb ik (nog) geen krachtstroom.
Of de eigenaar van dat pand het wil aanleggen weet ik niet..................
Ik zou daar mijn moeite aan besteden,
en niet aan kromme krappe oplossingen die "misschien" werken.
Altijd heel prettig om krachtstroom te hebben in een werkplaats,
met een simpele kast haal je daar ook weer zo 3 stuks 240v stroompunten uit.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 220 Volt naar 380 Volt

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb vanmiddag even gechecked.. de Brug is 380 V, dus er is krachtstroom in het pand..
in mijn werkplaats moeten nog een aantal contactdozen geplaatst worden, en er komt ook een loopdeur naast de roldeur, zo is de planning..

'k zal het binnenkort eens te berde brengen.
Dan weet ik tenminste zeker dat het gaat werken zoals bedoeld.

Stukje bij beetje zijn we de boel aan het opknappen, één wand is inmiddels afgewerkt met Trespa platen, er ligt al een mooie strakke betonvloer in.
Komende tijd wat staal regelen om onderstellen te maken voor mijn machines
Lameris
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 sep 2007 11:08
Locatie: Hollandsche Rading
Contacteer:

Re: 220 Volt naar 380 Volt

Bericht door Lameris »

Arie,
Ik heb zelf een zinkvonker gebouwd naar een ontwerp van de amerikaan Fleming.
Werkt goed om kleine gebroken tappen uit te vonken. Je kunt er ook een gaatje van 0,5 mm in een scheermesje mee boren !
Vonken gaat altijd met gelijkstroom, de energie wordt opgeslagen in een condensator die zich ontlaat in een vonk.
De voedingsspanning ligt bij mij rond de 60 v. Er komen geen grote stromen aan pas.
Er is bij jouw apparaat geen noodzaak voor een draaistroomveld de aandrijving van de zink electrode gaat met een kleine electromotor die de electrode steeds even vooruit brengt tot een vonk ontstaat en dan weer teruggaat.
Het zou zomaar kunnen dat van de 3 phasen er maar een gebruikt voor de transformator en gelijkrichter.
Het makkelijkst is natuurlijk gewoon krachtstroom gebruiken als dat kan je kunt er ook veel meer mee doen in je werkplaats.
groet
Herman
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 220 Volt naar 380 Volt

Bericht door Arie Kabaalstra »

Met alle respect voor een zelfbouw machine, maar een AGIE of ONA zinkvonkbank is wel andere koek..
'k heb op Internet heel veel DIY machines gezien, maar er is er maar 1 waar ik echt van onder de indruk was, en dat is de draadvonkmachine van Mike Bax.

Dat apparaat loopt rondjes om eem Brother HS 100,

Zelf gaan bouwen is, gezien de vraagprijs van de machines die me aangeboden zijn totaal geen optie.
'k ga er gemakshalve maar vanuit dat de machine 380 Volt vraagt, omdat ie het nodig heeft..
Plaats reactie