Voeding inschakelstroom 60A

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Voeding inschakelstroom 60A

Bericht door WillyH »

De voeding die ik wil gebruiken (48v50A) heeft een inschakelstroom van 60A. Is dit nog op te vangen met een simpele NTC? Het zou zonde zijn dat de 16A automaten die ik nog liggen heb, niet kan gebruiken.
Ik denk ook aan een andere optie, namelijk twee voedingen (48v21A) met een inschakelstroom van 40A en die dmv een driestandenschakelaar een na een inschakelen.
Graag uw gewaardeerde hulp.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Voeding inschakelstroom 60A

Bericht door Kars-cnc »

Ik zou het in de eerst in de praktijk uitproberen. Dingen als inschakelstroom worden vaak nog al over gespecificeerd. Waarschijnlijk zul je ze ook niet onder vollast inschakelen?

Maar voor als het toch een probleem wordt zijn er "Inrush Current Limiters". De simpele NTC versies kosten weinig en doen het prima is mijn ervaring.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Voeding inschakelstroom 60A

Bericht door Firehunter »

Toevallig een RSP-2400-48? Heb ik meerdere keren aangesloten gehad, is geen enkel probleem op 16A automaat. Tenminste, als je zonder al te grote last inschakelt.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Voeding inschakelstroom 60A

Bericht door benkr »

Ook de HP ESP-120 geeft geen problemen en is ook 48V @ 57A, 2900Watt.

Die voedingen hebben allemaal een vorm van een soft starter, zo lang je ze niet vol belast aan schakelt valt het allemaal reuze mee.

Inderdaad, gewoon proberen, ik heb zo'n voeding zelf op een 6A aardlek / zekering automaat ingeschakeld zonder problemen, die aardlek / zekering automaat zit, nadat ik diverse keren de zekeringen aan het ander eind van de hal waar mijn schuur in zit er uit had geblazen bij het testen van kapotte spulletjes, nu voortaan vast voor het stopcontact wat ik altijd gebruik hier voor, midden achter op mijn werkbank.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Voeding inschakelstroom 60A

Bericht door WillyH »

Oké, in de praktijk blijkt het wel te lukken zonder kunstgrepen. Bedankt voor de info heren!
Plaats reactie