VFD input Ampères vs output vermogen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

VFD input Ampères vs output vermogen

Bericht door boeld »

Mijn VFD022E21A VFD heeft een vermogen van 2200 Watt. Nu wilde ik deze op een groep aansluiten, met een zekerking van 16A. Leek me voldoende: 2200 Watt bij 220V is 10A. Maar nu zie ik op het plaatje staan:

INPUT: 1PH 200-240V 50/6-Hz 24.0A.

24A bij 220V levert ruim meer opgenomen vermogen op, dan de 2200 Watt die de VFD kan leveren. Kan iemand me uitleggen waar die 24A vandaan komt? Ik begrijp dat je het vermogen bij wisselspanning niet zomaar kunt berekenen door de spanning met de stroom te vermenigvuldigen, maar het verschil is wel erg groot.

Wat me uiteindelijk bezig houdt is de vraag: kan ik mijn 1800Watt spindel eigenlijk wel met deze VFD op een 16A groep laten draaien?
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: VFD input Ampères vs output vermogen

Bericht door benkr »

boeld schreef: 05 dec 2020 21:59 Mijn VFD022E21A VFD heeft een vermogen van 2200 Watt. Nu wilde ik deze op een groep aansluiten, met een zekerking van 16A. Leek me voldoende: 2200 Watt bij 220V is 10A. Maar nu zie ik op het plaatje staan:

INPUT: 1PH 200-240V 50/6-Hz 24.0A.

24A bij 220V levert ruim meer opgenomen vermogen op, dan de 2200 Watt die de VFD kan leveren. Kan iemand me uitleggen waar die 24A vandaan komt? Ik begrijp dat je het vermogen bij wisselspanning niet zomaar kunt berekenen door de spanning met de stroom te vermenigvuldigen, maar het verschil is wel erg groot.

Wat me uiteindelijk bezig houdt is de vraag: kan ik mijn 1800Watt spindel eigenlijk wel met deze VFD op een 16A groep laten draaien?
Ja, makkelijk zelfs.
Er is een verschil tussen de stroom die de VFD in gaat en die naar de motor gaat.
Het verschil is voor een deel warmte door verliezen (rendement), maar ook b.v. door faseverchuivingen (cos Phi) en stroomopname bij lagere ingangsspanningen, die VFD doet zijn werk ook nog bij 180V ingangsspanning en misschien zelfs nog wel veel lager, als je dan die 2200Watt wil leveren dan wordt de ingangsstroom zeker hoger.
Maar maak je niet druk, die 1800Watt van jou spindel ga jij er never nooit uithalen, je mag blij zijn als je 500Watt haalt met een frees.
boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

Re: VFD input Ampères vs output vermogen

Bericht door boeld »

Dankjewel. Dat leek mij eigenlijk ook al (anders had ik deze VFD nog even niet gekocht) maar ik verbaasde me toch wel over de 24A op het typeplaatje. Ik heb de neiging dat plaatje te willen volgen bij het installeren, maar tegelijkertijd leek het mij ook al stug dat die VFD daadwerkelijk 24A gaat trekken. Maar goed, wil alles nu goed uitzoeken. Ik heb genoeg ervaring met zwakstroom, maar netstroom is toch wat anders.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: VFD input Ampères vs output vermogen

Bericht door keesfrees »

En, in het ergste geval geeft de zekering het op en daar issie voor.
En idd, ed freesmotor zal pas flink stroom gaan trekken bij zware verspaning.
boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

Re: VFD input Ampères vs output vermogen

Bericht door boeld »

Da's ook weer waar natuurlijk. Ik wil in eerste instantie schade aan de apparatuur voorkomen. Maar vervolgens ook gewoon kunnen werken zonder dat ik bang hoef te zijn dat de zekering er uit klapt. Dus ik loop alle parameters even goed na.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: VFD input Ampères vs output vermogen

Bericht door keesfrees »

Als veiligheid kun je ook een lamp, kachel oid in serie zetten met de 230V dan gaat alleen de lamp branden als je sluiting maakt. Ik heb een plankje met 2 wcd's in serie met een stekker er aan voor dat doel, Ben heeft er ook een voor 3 fase.
Met die parameters moet je wel oppassen heb ik wel eens begrepen, maar om die in te stellen zal je 'm toch eerst onder spanning moeten zetten.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: VFD input Ampères vs output vermogen

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef: 05 dec 2020 22:10 maak je niet druk, die 1800Watt van jou spindel ga jij er never nooit uithalen, je mag blij zijn als je 500Watt haalt met een frees.
Is dat nu niet te makkelijk gezegd? Wat als je nu een boor van, pak hem beet, 20mm in die spindel stopt, en je gaat ff een gaatje boren ermee, dat zal toch wel wat aan vermogen vragen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: VFD input Ampères vs output vermogen

Bericht door DaBit »

andrefc101 schreef: 05 dec 2020 23:10 Is dat nu niet te makkelijk gezegd? Wat als je nu een boor van, pak hem beet, 20mm in die spindel stopt, en je gaat ff een gaatje boren ermee, dat zal toch wel wat aan vermogen vragen?
De maximale motorstroom word je ook geacht in te stellen.

Volgens mij komt die 24A meer vanwege de gelijkrichter in dat ding; veel VFD's belasten het net niet erg netjes. Voor de elektronerds: een simpele bruggelijkrichter en passief filtertje om DC te maken van de binnenkomende wisselspanning in plaats van een nette PFC.

Ik denk dat als je daadwerkelijk langdurig 2,2kW uit je VFD haalt dat de zekering het warm gaat krijgen. Maar in de praktijk heb je zelden een probleem; ook gaatjes van 20mm in staal of het gebruik van die leuke 63mm vlakfrees doe je geen uren achter elkaar zonder een ijlgangetje tussendoor die het gemiddelde weer wat omlaag brengt..
Ben je nou net diegene die wel continu volle patat aan het knauwen is en loop je tegen problemen aan, dan kun je ze dan wel oplossen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: VFD input Ampères vs output vermogen

Bericht door spinningwheels »

Pakt dat ding niet die 24 A bij een input van 100 volt?
Dan klopt het wel zo,n beetje 2400 watt in en 2200 uit
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: VFD input Ampères vs output vermogen

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 05 dec 2020 23:10
benkr schreef: 05 dec 2020 22:10 maak je niet druk, die 1800Watt van jou spindel ga jij er never nooit uithalen, je mag blij zijn als je 500Watt haalt met een frees.
Is dat nu niet te makkelijk gezegd? Wat als je nu een boor van, pak hem beet, 20mm in die spindel stopt, en je gaat ff een gaatje boren ermee, dat zal toch wel wat aan vermogen vragen?
Andre, zo'n spindel kan bij lage toerentallen echt maar weinig vermogen leveren, en dat is nu precies wat je nodig hebt bij een boor van 20mm, laag toerental en veel vermogen, dus die combinatie gaat hem nooit worden. Bovendien denk ik dat die 20mm boor niet eens in de spindel past, dan moet je al een afgedraaid exemplaar hebben om dat te doen. En ER20 kan maar tot 12mm om maar iets te noemen.
boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

Re: VFD input Ampères vs output vermogen

Bericht door boeld »

spinningwheels schreef: 05 dec 2020 23:32 Pakt dat ding niet die 24 A bij een input van 100 volt?
Dan klopt het wel zo,n beetje 2400 watt in en 2200 uit
Lijkt me niet, want op het plaatje staat ook dat de invoer spanning op 200-240 Volt ligt. Als ik er zelf wat verder over nadenk, slaat het misschien op kortstondige piekbelastingen die op kunnen treden. En als die maar kort genoeg zijn, hoef je daar met een trage zekering misschien geen last van te hebben.

Maar goed, we gaan het allemaal zien. Ik ben al heel, heel blij als ik een 3mm freesje door aluminium heen ga krijgen, dus het valt allemaal straks vast wel mee. En de spindel is trouwens 1500W, dus dat is ook nog flink minder.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: VFD input Ampères vs output vermogen

Bericht door spinningwheels »

Excuus ik las het dus niet goed. 200 volt dus
In theorie kan ik praktisch alles
boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

Re: VFD input Ampères vs output vermogen

Bericht door boeld »

200 Volt bij 24A is zo'n 4800Watt, terwijl de VFD maar tot 2200 gaat. Zelfs als dat alleen effectief vermogen is, kan ik me niet voorstellen dat die VFD straks 2600W staat te dissiperen. Mocht dat zo zijn, heb ik in de ruimte straks geen kachel meer nodig. Da's dan weer een voordeel. :lol:
Plaats reactie