48V servervoeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

48V servervoeding

Bericht door benkr »

Voor Portje zijn machine heb ik via Ebay een 48V servervoeding gekocht, dit mede op aanraden van een medeforumlid.
Na wat zoekwerk vond ik de HP ESP120 voeding, hiervan vind je op Google wat modificatie beschrijvingen en gebruikers ervaringen, allemaal positief.
In een van die artikelen stond een foto met een maatlatje er naast, de maatlat gaf '23' aan, alleen dat bleken inches te zijn, die voeding is bijna 60cm lang, wel iets om rekening mee te houden, voor de rest vind ik het een dijk van een voeding.

Toen Caesar begon aan de ombouw van de Emco MC90 voor Henry kwam deze voeding ook weer ter sprake maar kon ik geen HP ESP120 vinden voor een redelijke prijs, daarom ben ik verder gaan zoeken en liep ik tegen deze aan:

https://nl.aliexpress.com/item/10050013 ... 4c4dSPwdfE

Vandaag werd de voeding bezorgd, ik heb hem meteen uitgepakt en op de pijnbank gelegd.
Helaas heb ik maar een 1200Watt load, dus ik kon de voeding maar tot 26A belasten, maar dat ging wel helemaal probleemloos, de voeding gaf geen krimp en werd er ook niet echt warm van. Vooral de afmetingen zijn echt heel aantrekkelijk, 10,5 x 4 x 30cm. Ook zat er een goede aansluitconnector bij wat het aansluiten echt probleemloos maakt.

Deze voeding is wat mij betreft echt ideaal voor het voeden van 48V 400W JMC servo motoren, zelfs met 4 of 5 van deze motoren zal deze voeding niet gaan klagen dat de belasting te hoog is, en je zult niet makkelijk een andere voeding gaan vinden die dat aan kan en dit volume heeft.

22083

22082
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: 48V servervoeding

Bericht door Portje »

Ja, idd
Die voeding is een beetje aan de maat.
Ik moest er een schuur van een kast voor halen, grin
En ik moet er ook stutten onder gaan zetten, want die voeding zit bovenin aan de voorkant en dat gaat kiepen, anders ben ik bang dat het van de muur af komt.
Maar zonder dollen, en dijk van een voeding
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: 48V servervoeding

Bericht door Caesar »

Dat is wel een mooie inderdaad. Ik heb voor Henri en mijzelf 2 andere besteld, maar als dat niets is, dan ga ik deze zeker overwegen.

Dit soort voedingen zijn uitstekend om inderdaad de JMC motoren te voeden!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 48V servervoeding

Bericht door Kjelt »

Hele mooie voeding Ben!
Enigste nadeel bij dit soort zeer zware jongens vind ik altijd de inrush current, in nederlands piekinschakelstroom, soms zit hier een regeling voor in, hoe is dat bij deze voeding ?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 48V servervoeding

Bericht door benkr »

Ik heb op mijn werkbank een 4A automaat zitten, die springt er niet uit, dat zegt denk ik voldoende.
Ik denk dat in dit soort voedingen altijd wel een soft start schakeling zit om de inschakelstromen in de hand te houden.
Normaal gesproken zitten deze voedingen met meerdere in een rek, als dat echt allemaal tegelijk en met een dikke piek in zou schakelen zou zoiets nooit gaan werken.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 48V servervoeding

Bericht door benkr »

Ik ben overigens puur als tijdverdrijf voor de winteravonden bezig met het ontwerp van een soort van voorschakelbox om een 3 fase 380/400V VFD gewoon op 230V te kunnen laten werken, en dat tot een vermogen van 3,6kW. (16A)
Ik denk niet dat het ooit tot een werkend model gaat komen, maar ik vind het wel leuk om het ontwerp te maken, het is gebaseerd op een PFC schakeling met meerdere omvormer trappen parallel (interleaved) om het allemaal een beetje handelbaar te houden. De uitgangsspanning is 560V gelijkspanning, dat accepteert vrijwel elke 380/400V VFD, dat is voor die dingen de gelijkspanning nadat de 380/400V is gelijkgericht.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 48V servervoeding

Bericht door DaBit »

De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 48V servervoeding

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 11 dec 2020 11:54 Ik heb op mijn werkbank een 4A automaat zitten, die springt er niet uit, dat zegt denk ik voldoende.
Als het een B of C karakteristiek is prima , als het een K is nope :lol:
Ik denk dat in dit soort voedingen altijd wel een soft start schakeling zit om de inschakelstromen in de hand te houden.
Normaal gesproken zitten deze voedingen met meerdere in een rek, als dat echt allemaal tegelijk en met een dikke piek in zou schakelen zou zoiets nooit gaan werken.
Daarvoor hebben die racks PDU's (Power Distribution Units) daar zit een microcontroller in en die schakelt de "sockets" een voor een aan.

Maar deze lijkt dus goed.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 48V servervoeding

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 11 dec 2020 13:48 Ben, je kent deze neem ik aan?

https://www.st.com/content/st_com/en/pr ... c01v1.html
Ja, die ken ik inderdaad, ik heb daar ook al flink mee gespeeld.
Ik vind het echt jammer dat de application note en de e-Design app net iets uit elkaar lopen, maar daar ligt natuurlijk ook weer de uitdaging, ik ben bezig om uit beide ontwerpen het beste te halen en zo tot een optimaal ontwerp te komen.
Verder werkt de e-Design app niet helemaal lekker, maar ook daar kom ik wel uit denk ik.
En het gaat er toch maar om om bezig te zijn, als ik voor de TV ga zitten ben ik binnen vijf minuten in dromenland, hierdoor blijf ik nu wakker.
Gebruikersavatar
elvis3
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 08 dec 2017 13:54
Locatie: Tilburg

Re: 48V servervoeding

Bericht door elvis3 »

Kjelt schreef: 11 dec 2020 14:25
benkr schreef: 11 dec 2020 11:54 Ik heb op mijn werkbank een 4A automaat zitten, die springt er niet uit, dat zegt denk ik voldoende.
Als het een B of C karakteristiek is prima , als het een K is nope :lol:
Ik denk dat in dit soort voedingen altijd wel een soft start schakeling zit om de inschakelstromen in de hand te houden.
Normaal gesproken zitten deze voedingen met meerdere in een rek, als dat echt allemaal tegelijk en met een dikke piek in zou schakelen zou zoiets nooit gaan werken.
Daarvoor hebben die racks PDU's (Power Distribution Units) daar zit een microcontroller in en die schakelt de "sockets" een voor een aan.

Maar deze lijkt dus goed.
Is het dan beter om twee kleinere voedingen te nemen of een zware zoals Benkr heeft. Of kan niemand hier een juist antwoord op geven , of zijn er gewoon meerdere waarheden?.
Ik heb in ieder geval ook een voeding nodig voor de 400w servo's ,maar weet helemaal niet wat het beste is , dus vandaar mijn vraag.
Later kom je erachter, wat je vroeger had moeten doen.
Oud worden is niet alleen een kwestie van wachten, dat moet je ook leren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 48V servervoeding

Bericht door Kjelt »

Ik denk dat dat weinig uitmaakt.
Meestal is het hier de kostprijs die leidend is.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 48V servervoeding

Bericht door benkr »

Ik had deze voeding voor iets meer dan 70 Euro thuis.
Per 1 januari veranderd er het een en ander m.b.t. invoeren, dan moet overal BTW over betaald worden, hoe dat verder uit gaat pakken is nog wat onduidelijk, als je zoals nu over iedere bestelling ook nog 17,50 Euro handlingkosten moet betalen wordt het vaak niet meer lonend, voor zo'n voeding komt er dan zo ongeveer 35 Euro extra bij. Ik vind het ook dan nog steeds een goed betaalbare voeding maar er zijn alternatieven.

Zo kom ik zojuist de voeding die ik nu heb tegen voor een nog lagere prijs:

https://www.aliexpress.com/item/4000722 ... web201603_

Dan zou ik toch kiezen voor deze voeding.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 48V servervoeding

Bericht door Kjelt »

Ik zou hem toch eerst open maken en goed inspecteren voor ik zo'n noname china psu zou gebruiken. Een gebruikte server voeding prima maar bv een Meanwell voeding met dezelfde specificaties en die normaal in verhouding tot de nog betere westerse merken al zeer voordelig zijn ( +/- helft vd prijs) die vragen voor zo'n voeding dik 300 euro. :shock:
Dan ga je mij niet vertellen dat een andere chinese fabrikant dit voor 1/5 vd prijs kan maken zonder zeer behoorlijke concessies te doen. En dan heb ik het niet over kaboom elcos ipv Rubycon elcos maar meer over de topologie en stroom en overspanningsbeveiligingen en hoe die in failure mode gaat.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: 48V servervoeding

Bericht door benkr »

Ik heb nog 5 stuks van deze voedingen liggen, zijn zonder problemen om te bouwen tot een uitgangsspanning van 44,5V@55A
Ik vraag er 75 Euro per stuk voor.
Ik heb er ook connectoren voor de in- en uitgang voor liggen.
Plaats reactie