Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur

Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje

Bericht door Kjelt »

hainjedaf schreef: 02 sep 2024 00:26 @Kjelt dat klopt, maar in de (RC) lipo wereld wordt eigenlijk maar een bepaald soort gebruikt.
Ik geloof dat meteen hoor maar Ali verkoopt niet alleen die ene soort ;-)
Dus JST x pin dan kun je nog steeds de verkeerde bestellen.

Overigens is mijn persoonlijke ervaring met een andere JST serie, de XH series connectoren dat Ali niet de echte JST verkoopt. Ik heb meerdere setjes ook duurdere daar geprobeerd, allemaal nep/namaak.

De echte JST connectoren en ook de crimpconnectoren zijn voorzien van het JST logo.
Nou maakt dit misschien bij de behuizing wat minder uit, zelf wil ik echt alleen maar de echte crimpconnectoren gebruiken omdat ik dan weet dat het goed is met name qua contactweerstand en materiaal. Ook waren bij de Ali nep XH series de isolatieklemgedeeltes vd crimpconnector te kort uitgevoerd. Resultaat dat de echte JST connector de isolatie omgeeft en klemt terwijl de Ali connector de uiteindes door de isolatie heen perst, gevolg is een verzwakte mechanische trekontlasting en wellicht een beschadiging/doorsnijding van de geleidende draadjes.
DaBit schreef: 02 sep 2024 08:37 Als je kunt zou ik wel gewoon de originele huisjes en contacten bestellen bij een van de grootgrutters (mouser/digi-key/RS/TME/etc). Kost alsnog weinig daar.
Dit dus.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Zou iemand met directe toegang tot een van dergelijke toeleveranciers er een paar willen bestellen, het gaat om de 6 polige versie.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 02 sep 2024 18:32 Zou iemand met directe toegang tot een van dergelijke toeleveranciers er een paar willen bestellen, het gaat om de 6 polige versie.
Bij Mouser en TME kun je gewoon als partikulier bestellen.
TME heeft 10.- verzendkosten, Mouser vanaf €50 ex BTW gratis verzenden.
Helaas net twee weken geleden besteld , voorlopig heb ik niets nodig.
hainjedaf
Donateur
Contacteer:

Bericht door hainjedaf »

Kjelt schreef: 02 sep 2024 10:42
hainjedaf schreef: 02 sep 2024 00:26 @Kjelt dat klopt, maar in de (RC) lipo wereld wordt eigenlijk maar een bepaald soort gebruikt.
Ik geloof dat meteen hoor maar Ali verkoopt niet alleen die ene soort ;-)
Dus JST x pin dan kun je nog steeds de verkeerde bestellen.
Als je onder RC accu charger , RC balance wire etc zoekt, kom je meestal wel goed uit.

Maar je hebt gelijk en ik snap je punt.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik hoop morgen tijd te vinden om bij Toemen in Oisterwijk langs te gaan, zij schijnen de spullen in huis te hebben.
Verder ga ik morgen de BF20 ophalen, ik hoop alles in een keer mee te kunnen nemen, struikelblok zal de kruistafel zijn die is wellicht nog te zwaar om door 1 man (ikzelf dus) van 2 hoog naar benden te worden gedragen zonder van de trap te duiken. Maar ik denk dat dan de kruistafel ook nog een stukje verder uit elkaar gaat om gewicht te verdelen.
hainjedaf
Donateur
Contacteer:

Bericht door hainjedaf »

benkr schreef: 03 sep 2024 22:04 Ik hoop morgen tijd te vinden om bij Toemen in Oisterwijk langs te gaan, zij schijnen de spullen in huis te hebben.
zeker weten, want in de RC worden die dingen zo ontzettend veel gebruikt.
Verder ga ik morgen de BF20 ophalen, ik hoop alles in een keer mee te kunnen nemen, struikelblok zal de kruistafel zijn die is wellicht nog te zwaar om door 1 man (ikzelf dus) van 2 hoog naar benden te worden gedragen zonder van de trap te duiken. Maar ik denk dat dan de kruistafel ook nog een stukje verder uit elkaar gaat om gewicht te verdelen.
Als je de spie-en uit het XY stuk haalt, kun je de kruistafel gemakkelijk opdelen in 3 delen
sokkel, kruisstuk en tafel.
Dat maakt hem een stuk tilbaarder.

Grote platte schoevendraaier, setje inbussleutels voor de afstelschroefjes en een steeksleutel voor de borgmoertjes van de afstelschroefjes.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Vandaag bij Toemen geweest, een dergelijk stekkertje hadden ze niet, had hij nog nooit gezien, kende ook het merk Daly helemaal niet.
Ik ben wel met verbazing die winkel in gestapt, ik heb echt nog nooit zo'n pakhuis vol modelbouw en RC materiaal gezien, echt overweldigend.
En terwijl ik stond te wachten op mijn beurt ook diverse telefoongesprekjes aangehoord, zoals die man (de eigenaar denk ik) zijn klanten te woord stond vond ik echt toppie, als ik iets in die wereld nodig zou hebben dan ging ik denk ik meteen daar heen, en dat niet alleen omdat het in de buurt is.
De laatste keer dat ik in zo'n zaak was, was ook bij Toemen maar dan nog in de 's Hertogenbossche zaak, en dat was denk ik 15 jaar geleden.

Blijft staan dat ik nog steeds zon connectortje, of liever een kabeltje waar zo'n connectortje aan zit (ik denk dat het aankrimpen van die contactjes nog best wel een uitdaging is) zoek, als iemand er eentje weet te vinden graag dan.

Verder vandaag de BF20 opgehaald, de kruistafel heb ik nog verder uit elkaar gehaald, voor de rest lagen de delen al klaar.
Ik heb deel voor deel aan een spanband om mijn nek gehangen en zo achteruit de trap afgelopen, ging eigenlijk probleemloos.
De kruistafel woog als geheel 48,5 kg, dat was wel een reden om het bed toch nog van de voet af te halen, toen waren het allemaal delen van zo rond de 20 a 25 kg en dat is goed te doen op de gekozen manier.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

Hm. De ervaringen van mij en enkele vliegvriendjes met Toemen zijn toch anders.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 04 sep 2024 19:24 Hm. De ervaringen van mij en enkele vliegvriendjes met Toemen zijn toch anders.
Zit er nog iets dergelijks in de buurt waar ik ook nog een kansje ga maken?
Ik heb er een paar bij Ali gevonden, maar zeker weten of ik dan de juiste ga krijgen blijft twijfelachtig, en dan hebben we het nog niet eens over de kwaliteit.
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Ik denk dat Conrad ze ook heeft, maar dan krijg ik dus losse huisjes en losse contacten. Ik geloof niet dat ik daar een tang voor heb, dus ook dat pad trekt me niet.
JST connector.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door benkr op 04 sep 2024 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 04 sep 2024 19:16 Blijft staan dat ik nog steeds zon connectortje, of liever een kabeltje waar zo'n connectortje aan zit (ik denk dat het aankrimpen van die contactjes nog best wel een uitdaging is) zoek, als iemand er eentje weet te vinden graag dan.
Wat is nou de pitch Ben?
Je geeft nog steeds geen antwoord op de vraag die al enkele malen is gesteld?

Als het inderdaad 1,25mm is en JST GH dan kun je hier bv kabeltjes halen:

https://www.adafruit.com/product/5754

Kan het helaas niet in NL vinden.
Reichelt heeft zo snel te zien ook de connector en stekkertjes.

Ben je al langs Brigatti gereden? Die kan het ook voor je bestellen mochten ze het niet op voorraad hebben.

Zelf krimpen zonder de echte bijbehorende JST krimptang zou ik niet zomaar aan beginnen.
Mocht je het aandurven heb je eigenlijk een van de geschikte kloon krimptools nodig zie links onder. Enigste die ik heb waar het evt mee zou kunnen is de Engineer PA09 die je mag lenen.
Alleen Matt Millman vind het een "crap" ding :mrgreen: omdat het stekkertje "vastplakt". En dat klopt het is het gewoon net niet.

Echter je zult ook een jig willen maken die het connectortje voor je vasthoudt terwijl je onder een microscoop je met links de afgestripte kabeltje op de juiste plaats houdt terwijl je met de krimptang krimpt. Dat laatste moet twee keer met verschillende afmeting krimpdies, eentje voor de isolatie en eentje voor de geleider.

Hier kun je meer lezen:
https://www.mattmillman.com/info/crimpconnectors/
https://www.mattmillman.com/category/cr ... onnectors/
benkr
Donateur

Bericht door benkr »

Dat Aadafruit kabeltje spreekt me wel aan, maar om dat nou daar te gaan bestellen, 95 cent voor het kabeltje en minimaal 22 Euro verzendkosten zie ik echt niet zitten.
Kiwi zegt Adafruit te verkopen, maar daar kan ik dat kabeltje weer niet vinden.
En die contactjes aan draadjes maken gaat het ook niet worden, bovendien heb ik daar geen tang voor, maar zelfs als ik die wel had dan begon ik er denk ik niet aan, is toch niet ietsje te klein.
DaBit
Donateur

Bericht door DaBit »

benkr schreef: 04 sep 2024 19:47 Zit er nog iets dergelijks in de buurt waar ik ook nog een kansje ga maken?
Ik heb er een paar bij Ali gevonden, maar zeker weten of ik dan de juiste ga krijgen blijft twijfelachtig, en dan hebben we het nog niet eens over de kwaliteit.
Nee, JST-GH is niet heel erg gangbaar bij modelbouwwinkels. Wat gangbaar is in de modelbouw zijn de PH en XH series.
In de dronelarij wordt GH soms gebruikt als I2C expansie enzo, maar dat is meestal 4-polig of 8-polig.

Ik durf die contactjes overigens prima te krimpen met een Ali SN-xxx krimptang van 1-2 tientjes. Na 1000x krimpen vallen ze vast uit elkaar maar tot je zover bent doen die dingen het prima. In tegenoverstelling tot dat opgehemelde stuk gevouwen plaatstaalellende van een Engineer PA-09. Al doet die de truuk ook wel. Maar ieder zo zijn mening.
En dat kun jij ook wel Ben; zo klein zijn ze nou ook weer niet (met +3.5 kruidvatbrilletje op je neus), als je de helft verknalt is er niks aan de hand, en je kunt altijd een slachtoffer vinden die het even voor je doet.

Ik kan wel bij Farnell bestellen via de baas, maar die rekenen tegenwoordig aanzienlijke verzendkosten.
Ik ben jouw velletjes thermisch interfacemateriaal nog niet vergeten overigens, maar veel op pad geweest en nog niet lang genoeg op de zaak geweest om te zoeken.

Ik zou trouwens die kantenklare Ali JST-GH kabeltjes best aandurven. Dat spul word ook bij Chinese elektronica geleverd en krijgt in mijn RC-spul klappen waar de landmacht nog bang van word plus zo af en toe zwemles in de sloot. Die connectortjes zijn niet de levensduurbeperkende factor.
Alleen als ik losse contacten en huisjes ging kopen dan kocht ik de originele; het origineel kost ook maar weinig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur

Bericht door Kjelt »

Ja als je niets anders kunt vinden dan maar de kant en klare kabels bij Ali bestellen.
Het zijn toch maar low voltage low amp connecties dus niet echt kritisch toch ?
Plaats reactie