Ik krijg de laatste tijd steeds meer aanbiedingen voor een accu: https://www.solar-bouwmarkt.nl/enphase- ... ij-5p.html bijvoorbeeld, maar als ik Victron van hierboven pak en 2 accu's heb ik (in de basis) ook een 5 kWh systeem voor de helft van de prijs. Zijn die accu's kwalitatief een beetje goed?Markus schreef: ↑19 jul 2024 18:50
Voor 50 euro meer heb je een Victron MultiPlus-II 48/3000/35-32 lader/omvormer €525,95
koop er nog een DC House 48V 50Ah LiFePO4 Lithium accu erbij €499,99
Accupack met omvormer voor mijn schuurtje
Moderator: Moderators
Re: Accupack met omvormer voor mijn schuurtje
- Markus
- Donateur
- Contacteer:
Je bedoeld dat DC-House spul ?, ik had er ook nog nooit van gehoord maarZijn die accu's kwalitatief een beetje goed?
Ik heb naar videos gekeken waar ze uit elkaar getrokken werden, zag er prima uit
Greezt,
Markus
Ik heb het ding vandaag meegenomen naar mijn voormalige werk, daar aangesloten op een 300A DC voeding, we moesten potmetertje op het frontpaneel bijrgelen, maar de omvormer werkt helemaal goed, paniek voor niets dus.benkr schreef: ↑11 jul 2024 23:01 Ik heb vandaag mijn Studer omvormer eens aangesloten omdat ik er wat metingen aan wilde doen, kom ik er achter dat het ding kapot is. Ik hoop uit te kunnen vinden wat de oorzaak is, maar zonder schema wordt dat best wel een uitdaging.
Ik ben inmiddels al naarstig op zoek naar een andere 24V omvormer, maar valt nog niet mee, is het verkeerde moment.
Nu maar weer zien om het ding terug in elkaar te krijgen, dat wordt nog best wel een uitdaging maar komt zeker goed.
Kreeg bericht van GLS dat ze niet morgen worden geleverd omdat GLS ze nog niet in huis heeft.
Weer een heel vreemde verklaring omdat GLS ze zelf bij NKON op moet gaan halen en NKON gewoon open is.
Het is zomer vakantie Ben, al het personeel met schoolgaande kinderen zijn weg

Surprise, de accu's zijn zojuist geleverd, helemaal top.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dank je, ik las in een reply ergens dat er een betere BMS in zou kunnen, nu ben ik nog maar een novice op dat gebied, maar wat betekent dat? Had meen ik iets met cell balance te maken.
En in hoeverre is het belangrijk dat de Victron niet kan praten (via de bus) met de accu?
- Markus
- Donateur
- Contacteer:
Ik heb geen idee, enige wat ik kan bedenken is de accu temperatuur, je moet deze accu niet onder de 5 graad of boven de 50 graad laden, ik neem echter aan dat dat intern door de BMS geregeld is, zo niet dan heeft de Victroin vast een of andere sensor aansluiting om dit vast te stellenEn in hoeverre is het belangrijk dat de Victron niet kan praten (via de bus) met de accu?
misschien staat de temp cutoff informatie in die video
Greezt,
Markus
- kawarider
- Donateur
- Contacteer:
Bms is beveiliging van je accu en mag dus eigenlijk nooit ingrijpen. Dan ben te ver gegaan. Instelling van omvormer zo zetten dat dit niet kan gebeuren dan is communicatie naar mijn idee geen gemis.
Bedankt, heb nog 3 projectjes lopen, daarna er maar eens verder in verdiepen.
- hainjedaf
- Donateur
- Contacteer:
De communicatie kan ook nodig zijn om de omvormer wel te laten laden, zodat de BMS de cellen kan balanceren.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam
Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Ik heb vandaag de cellen aangesloten en ze staan nu te laden, ze bleken maar iets van 30% geladen te zijn, logisch ook omdat er tegenwoordig regelgeving is die dat voorschrijft.
Helaas heb ik mijn lader/omvormer uit elkaar liggen en kan ik die dus niet gebruiken, ik moet me nu behelpen met 2 Delta Elektronica voedingkjes van 30V/5A. Ik heb de cellen nu in serie aangesloten en beide voedingen parallel staan, ik kan nu net 10A laden, dat betekent voorlopig een uurtje of 20 a 25 laden, vooral het laatste stukje zal nog wel veel langer gaan duren, ik denk dat de laatste 10% zeker nog wel dezelfde tijd zal vragen, maar vooral dat laatste stukje zorgt er voor dat alle cellen echt goed vol komen en de celspanning hopelijk heel mooi gelijk komt of blijft.
Helaas heb ik mijn lader/omvormer uit elkaar liggen en kan ik die dus niet gebruiken, ik moet me nu behelpen met 2 Delta Elektronica voedingkjes van 30V/5A. Ik heb de cellen nu in serie aangesloten en beide voedingen parallel staan, ik kan nu net 10A laden, dat betekent voorlopig een uurtje of 20 a 25 laden, vooral het laatste stukje zal nog wel veel langer gaan duren, ik denk dat de laatste 10% zeker nog wel dezelfde tijd zal vragen, maar vooral dat laatste stukje zorgt er voor dat alle cellen echt goed vol komen en de celspanning hopelijk heel mooi gelijk komt of blijft.
Ik heb vanavond de boel toch maar uitgeschakeld, de beide voedingen waren echt bloedje heet, dat durfde ik niet de hele nacht aan te laten staan zonder enige vorm van toezicht. Ik ga het morgenvroeg wel weer aanzetten, en dan met wat minder stroom, ze 6A i.p.v. de ruim 10A die ik nu had ingesteld., dan duurt het maar wat langer.
Ik heb ze nog een hele tijd geladen maar ze zijn nog steeds niet vol, simpel omdat ik de gebruikte voedingen (die ik als lader gebruik) in deze situatie niet de hele nacht aan durf te laten staan omdat ze flink warm worden. Maar wat me heel erg opvalt is dat de celspanningen echt precies gelijk zijn, in het begin scheelde dat nog wel een een mV of zo, maar nu zijn ze echt precies gelijk. Dat is voor mij nu dan ook de reden om dat echt helemaal vol laden voorlopig maar even te vergeten, ik ben nu bezig om de kar waar het hele accupack op moet komen staan af te maken, ik heb de accu's voorzien van een extra isolatie folie en ze precies zoals in de datasheet wordt aangegeven tussen 2 stevige platen van 20 mm dik Trespa geplaatst die met 4 stuks M8 draadeinden stevig onder spanning zijn aangedraaid, zou iets van 300 kg moeten zijn, maar ik heb geen idee hoe ik dat ga vaststellen dus ik heb ze maar vast, maar niet echt muurvast aangedraaid. Het is nu in ieder geval een stevig massief geheel.
Ik heb de BMS wat betreft de celmonitoring helemaal aangesloten, volgende stap is de boel aansluiten op de omvormer die ik heb, maar die moet ik eerst nog opnieuw in elkaar zetten omdat ik dacht dat die kapot was, maar dat blijkt niet zo te zijn. Dat in elkaar zetten zal best nog wel wat voeten in aarde hebben, kennelijk zijn die dingen echt niet gemaakt om ze uit elkaar te halen. In ieder geval gaat om dat goed te kunnen doen de zaag in de behuizing en ga ik later als de boel weer wat verder in elkaar staat die behuizing dan weer met een externe strip of plaat aluminium restaureren, komt helemaal goed maar kost wel flink wat werk.
Ik heb de BMS wat betreft de celmonitoring helemaal aangesloten, volgende stap is de boel aansluiten op de omvormer die ik heb, maar die moet ik eerst nog opnieuw in elkaar zetten omdat ik dacht dat die kapot was, maar dat blijkt niet zo te zijn. Dat in elkaar zetten zal best nog wel wat voeten in aarde hebben, kennelijk zijn die dingen echt niet gemaakt om ze uit elkaar te halen. In ieder geval gaat om dat goed te kunnen doen de zaag in de behuizing en ga ik later als de boel weer wat verder in elkaar staat die behuizing dan weer met een externe strip of plaat aluminium restaureren, komt helemaal goed maar kost wel flink wat werk.