Krachtstroom vraagje
Moderator: Moderators
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Krachtstroom vraagje
Luitjes.. het staat al te lang in de planning.. en nu is het moment wel zo'n beetje bereikt dat ik denk "Dikke.... Gas erop!.. "
Mijn huurbaas zou een electricien regelen om mijn Electro-installatie op orde te brengen, en dat is dus de afgelopen 5 jaar niet gebeurd..
nou heeft ie me min of meer de vrije hand gegeven om dat zelf te regelen.. Mooi..
Nou heb ik even in de "Stoppenkast" in mijn werkplaats gekeken, en ik heb 1 groep 3Fase 400V, en 2 Groepen 230V
de 230V zijn 16 A afgezekerd, de 400V groep 20A, nu is de vraag.. hoeveel Watt kan ik daaraan laten lurken..
ofwel, gaat in deze 't regeltje P=U*I gewoon op?.. zo ja.. dan heb ik 400V x 20A= 8kW.. Klopt dat?..
Dat zou namelijk dan wel genoeg zijn om in elk geval minimaal 2 van de 3 machines tegelijk te laten draaien.
de EMCOturn 120 Motor "trekt" 2.2 kW, laat de hele machine 1 kWmeer trekken.. Oliepompje, Koelpomp, Computer.. dat is allemaal licht spul... laten we zeggen dat 1 totaal 3.5-4 Kw trekt als ie volle bak staat te gillen?..
Volgens opgave doet de Brother 2 kW .dus in grote lijnen ga ik dan niet over de 6 kW.. volgens mij komt de ABA FF450 Vlakslijper niet over de 2 kW..
Kan dit op een 8kW Groep (400V 20A)?
Mijn huurbaas zou een electricien regelen om mijn Electro-installatie op orde te brengen, en dat is dus de afgelopen 5 jaar niet gebeurd..
nou heeft ie me min of meer de vrije hand gegeven om dat zelf te regelen.. Mooi..
Nou heb ik even in de "Stoppenkast" in mijn werkplaats gekeken, en ik heb 1 groep 3Fase 400V, en 2 Groepen 230V
de 230V zijn 16 A afgezekerd, de 400V groep 20A, nu is de vraag.. hoeveel Watt kan ik daaraan laten lurken..
ofwel, gaat in deze 't regeltje P=U*I gewoon op?.. zo ja.. dan heb ik 400V x 20A= 8kW.. Klopt dat?..
Dat zou namelijk dan wel genoeg zijn om in elk geval minimaal 2 van de 3 machines tegelijk te laten draaien.
de EMCOturn 120 Motor "trekt" 2.2 kW, laat de hele machine 1 kWmeer trekken.. Oliepompje, Koelpomp, Computer.. dat is allemaal licht spul... laten we zeggen dat 1 totaal 3.5-4 Kw trekt als ie volle bak staat te gillen?..
Volgens opgave doet de Brother 2 kW .dus in grote lijnen ga ik dan niet over de 6 kW.. volgens mij komt de ABA FF450 Vlakslijper niet over de 2 kW..
Kan dit op een 8kW Groep (400V 20A)?
- spinningwheels
- Contacteer:
Re: Krachtstroom vraagje
Precies! Die 400V staat tussen de fasen. Naar de nul toe is het gewoon 230V (op een zonnige dag kun je tegenwoordig inderdaad wel 240V aanhouden zoals Spinningwheels doet).
Maar ik zou nog even kijken wat de hoofdzekeringen zijn. Ik begreep dat ook anderen dezelfde loods gebruiken? Die worden niet blij als de hoofdzekering er zo af en toe uit gaat. Als je een en ander een beetje over de fasen verdeeld kan dat volgens mij niet misgaan als ik zo beluister wat je aan vermogen nodig hebt.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
3 Fasen, van 20 Ampère elk, en 240 Volt elk?.. zie ik het zo goed?.. Ok thanks.. dan is dat meer dan ik dacht.. en dan gaat dat zeker lukken met mijn machines..
ik heb 3 keer 25 a 400 v
bij mij draait tl 12x60w de compressor 12 kw, de cnc frees 2,5kw en soms de cirkelzaag 5kw of de draaibank2 kw tegelijk de zekeringen zijn nog nooit eruigegaan
bij mij draait tl 12x60w de compressor 12 kw, de cnc frees 2,5kw en soms de cirkelzaag 5kw of de draaibank2 kw tegelijk de zekeringen zijn nog nooit eruigegaan
Bijvoorbeeld :
De opstart piek kan wel significant zijn, maar daar is een softstarter de oplossing voor.
Maw, meestal valt het mee, 3 x 25 kan best een boel energie verstouwen.
Verhaaltje : kleine werkplaats kreeg het druk, vroeg collega's er bij, toen gingen er voor het eerst meer machines tegelijk aan, poef, klaar voor die dag.
Gebruikt dat alleen als je er een dikke balk doorheen duwt.
De opstart piek kan wel significant zijn, maar daar is een softstarter de oplossing voor.
Maw, meestal valt het mee, 3 x 25 kan best een boel energie verstouwen.
Verhaaltje : kleine werkplaats kreeg het druk, vroeg collega's er bij, toen gingen er voor het eerst meer machines tegelijk aan, poef, klaar voor die dag.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
- spinningwheels
- Contacteer:
Klopt die cos phi, zou je er bij moeten rekenen dus zeg een *0.9. maar dan kan je het ook wel weer *1.1 doen wat een smeltpatroon houd een 10 % overbelasting wel heel erg lang vol
Wat betreft het wortel 3 dan ga je uit van een U van 400 volt en niet 230 (240 )
In theorie kan ik praktisch alles
Net andersom dan moet je in je formule 230 V gebruiken (230 * wortel 3 = 400)spinningwheels schreef: ↑20 jun 2024 02:59 Wat betreft het wortel 3 dan ga je uit van een U van 400 volt en niet 230 (240 )
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
ik heb dan "maar" 20 Ampère, maar desondanks, hoef ik me niet zoveel zorgen te maken.
Ook dat verhaaltje, herkenbaar.. maar in mijn werkplaats zal dat wel meevallen.. ik het simpelweg niet genoeg ruimte om machines neer te zetten die zoveel Amps trekken dat de Automaten zeggen "Bekiek't "
Overigens.. heb ik het bij't juiste eind als ik veronderstel dat "Krachtstroom" niets meer of minder is dan het "Basis stroomnet" en dat een Huis, gewoon 1 fase, en een Nul heeft, het volgende huis mogelijk een andere Fase, en het derde huis ook.. en zo verder?.., en als je dan "krachtstroom" in je huis wilt hebben, dat je dan gewoon alle 3 de fases krijgt?..
Daarop inhakend, klopt het dan ook dat als ik een Machine om ga bouwen, ééntje die 400V nodig heeft voor de spindelmotor, en de koelpomp, dat die gewoon ergens één fase "afgetakt" heeft voor het 230V gedeelte in die machine, voor bijvoorbeeld de verlichting, de Computer en de sturing?
ofwel.. als ik uit een 400 Volt aansluiting 1 fase en de nul pak, dat ik dan gewoon 230V heb?
Laatst gewijzigd door Arie Kabaalstra op 20 jun 2024 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- andrefc101
- Donateur
- Contacteer:
Ja, maar zorg dan wel dat de nul wel heel degelijk vast zit. Als die los komt staat er 400V over jouw equipment en dat is meestal het einde.Daarop inhakend, klopt het dan ook dat als ik een Machine om ga bouwen, ééntje die 400V nodig heeft voor de spindelmotor, en de koelpomp, dat die gewoon ergens één fase "afgetakt" heeft voor het 230V gedeelte in die machine, voor bijvoorbeeld de verlichting, de Computer en de sturing?
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
Logisch.. maar dat geldt voor alle bedrading, zelfs, of met name zelfs.. voor de zwakstroom schakeldraadjes waar niet meer dan 5 V doorheen marcheert.. als je daar de verbindingen niet fris hebt.. dan krijg je al snel "Rogue signals".. en gekke dingen..
Ik neem aan dat daar ook wel iets van beveiliging voor bestaat?.. dat zodra een Nul niet de beste verbinding zou hebben dat er iets is dat dat signaleert en "eruit klapt"?
'k ben wat dat betreft een N0Ob met electriek, dus nu beter wat zelfstudie, dan straks door schade en schande wijs worden.. want.. er gaat rook door die draden.. en waar rook is, is duur...
Het is vooral de aanloop/piekstroom die je afzekering bepaald, niet het continu vermogen wat je trekt.
Op 16 ampere afzekering is een 7,5 kW elektromotor al een hele uitdaging, met ster-driehoek.
Terwijl je 11 kW zou moeten kunnen vragen.
Ik weet niet wat voor apparatuur je zou wil laten draaien, maar kijk goed naar de afzekerwaarde die je machines vragen, niet naar het vermogen.
Ligt ook nog aan de karakteristiek van je afzekering, maar het laatste wat je wil is dat je hoofzekeringen eruit knallen.
Heb mij ooit eens laten vertellen dat je met 3x25 ampere, niet hoger mag gaan dan 3x16a qua afzekering voor een groep.
Op 16 ampere afzekering is een 7,5 kW elektromotor al een hele uitdaging, met ster-driehoek.
Terwijl je 11 kW zou moeten kunnen vragen.
Ik weet niet wat voor apparatuur je zou wil laten draaien, maar kijk goed naar de afzekerwaarde die je machines vragen, niet naar het vermogen.
Ligt ook nog aan de karakteristiek van je afzekering, maar het laatste wat je wil is dat je hoofzekeringen eruit knallen.
Heb mij ooit eens laten vertellen dat je met 3x25 ampere, niet hoger mag gaan dan 3x16a qua afzekering voor een groep.
- Arie Kabaalstra
- Contacteer:
een EMCOturn 120, een Brother HS-100 en een ABA FF450.. ofwel een klein draaibankje met een 2.2 kW spil, een Draadvonkmachientje die volgens de gegevens 2kVA trekt, en die slijpmachine.. tja.. wat trekt zo'n ding? de motor op de slijpspil is wel een "Dikke Unit" maar dat waren alle Electromotoren in 1968 ( het bouwjaar van die machine ).. er zat nog een klein model hazemeier stekkertje aan.. dus zal ie niet heel veel vragen denk ik.. ik kan em even naar voren trekken en dan kijken of ik nog wat kan lezen op type plaatjes.. want daar staat zoiets meestal wel op..