Welke voeding?

Moderator: Moderators

Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Welke voeding?

Bericht door Leeuwinga »

Kijk eens op de plaatjes van de motoren
Een drie phase of single pfase motor heeft windingen en
isolatieklasse, uitgelegd voor deze hoge spanningen

Een stappenmotor....???????

Persoonlijk zou ik NOOIT willen werken met een machine bij
gebruik van deze drivers zonder een scheidingstrafo

Cees
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Welke voeding?

Bericht door Erik »

Willekeurige motor van stappenmotor.nl;
Dielectric strength : 500 Vdc
Insulation resistance : 100 Mohm ( 500 Vdc )
Insulation class : B
Groen/geel touwtje aan de behuizing van de motor zelf en gaan met die 230V. Minpuntje is dan de niet dubbel geisoleerde aansluittouwtjes en de spatwaterdichtheid van de motoren van bijv. stappenmotor.nl. Met de IP54 motoren van Damen zie ik geen probleem.
Gr.

Erik
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Welke voeding?

Bericht door Leeuwinga »

Isolatieklasse B wil zeggen 130oC. (IEC norm dacht ik)
MSD-230-8

De microstapdriver heeft een wisselspanning nodig die mag liggen tussen de 80 Vac en 230Vac ( kan dus zelfs zonder transformator gebruikt worden, maar MOET met een isolatietransformator gebruikt worden voor de veiligheid. ) Niet geschikt voor beginners, daar deze mikrostapdriver spanningen boven de 300 Volt kan leveren
* komt van stite http://www.stappenmotor.nl

I rest my case
Cees
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Welke voeding?

Bericht door Erik »

Die quote ken ik maar ik vraag me af door wie dat geschreven is. Iemand met beperkte kennis m.b.t. elektra die zich in wil dekken, of zou er nog een goede reden zijn? Dat je met een gevaarlijke spanning werkt betekend niet automatisch dat het ook gevaarlijk is, mits de normale regeltjes in acht worden genomen.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Welke voeding?

Bericht door Mcgyver »

Hmm heb ook mn kanttekeningen...

Buiten het bekende feit dat deze drives direct op 230V wel eens kunne ploffen :shock: en een iets lagere spanning een langere levensduur bezorgd. Betwijfel ik wel de reden voor een scheidings trafo..

Ik heb ook 3 230 drives draaien op een 380-140V 1000VA trafo staan.. omdat ik die toevallig had liggen. en uiteraard ook the manual heb gelezen....

In die drives word de 230V ook omgezet naar gelijkspanning.. er zit een klein geschakeld voedinkje in....

Ik heb het idee dat het meer is om storingen van buitenaf uit te sluiten dan voor de veiligheid.. of om storingen die door de drive op het lichtnet word veroorzaakt door de drives...wat weer storingen kan veroorzaken in de besturing..


voor veiligheid...hmmm.. als alles is geaard... en alles aangesloten voorzie ik weinig gevaar..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Welke voeding?

Bericht door Erik »

Als storingen de reden is voor de scheidingstrafo dan moeten er goedkopere en minder lompe alternatieven te bedenken zijn.
Gr.

Erik
Plaats reactie