Welke waarde VA moet ik nemen ringkerntrafo

Moderator: Moderators

lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Welke waarde VA moet ik nemen ringkerntrafo

Bericht door lucas »

Bij de berekening van het motor vermogen (+-32W) heb je maar een fase genomen, er zijn er 2 dus +-64W.

Een drive stuurt de motoren niet met een constante stroom maar geeft pulsen om de stroom door de motorspoelen te regelen, hoe hoger de voedingsspanning hoe korter de pulsen worden. Voedingsspanning x motorstroom gaat dus niet op.

Voor de berekening van de voeding moet je rekening houden met het type: geschakelde of een lineaire (trafo + brug + elco).
Een geschakelde kan in beveliging gaan als er een piekstroom gevraagd wordt boven het max van de voeding, een lineaire heeft hier geen last van, de elco vangt de korte pieken op, bij wat langere pieken zakt de spanning een beetje maar dit geeft geen problemen.

De optimale voedingsspanning voor die motoren parallel geschakeld is 55VDC.
De piekstromen hangen af van de motoren, drives, toerental, acceleratie etc. en zijn moeilijk te berekenen maar 4-5 Amp per drive zou kunnen voorkomen.
Het stroomverbruik bij normaal gebruik hangt ook af van een aantal factoren zoals snelheid ed.

Bij 55V en parallel schakeling (8,4A) zou een 450Va ringkern voldoende zijn, een 450Va geschakelde voeding daarentegen kan in beveiliging gaan.

De Ma882 kan die motoren niet in parallel sturen..
Gebruikersavatar
Impulse CNC
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2011 20:19
Contacteer:

Re: Welke waarde VA moet ik nemen ringkerntrafo

Bericht door Impulse CNC »

Ik wil toch graag even reageren op onderstaande.
lucas schreef:
De optimale voedingsspanning voor die motoren parallel geschakeld is 55VDC.
De piekstromen hangen af van de motoren, drives, toerental, acceleratie etc. en zijn moeilijk te berekenen maar 4-5 Amp per drive zou kunnen voorkomen.
Het stroomverbruik bij normaal gebruik hangt ook af van een aantal factoren zoals snelheid ed.
De 8,7 Nm stappenmotor kan zonder problemen een hogere spanning aan dan 55 volt. De fabrikant test deze motoren op 110 VAC. Zelf heb ik de 8,7 Nm en 12 Nm motoren ook in machines geinstalleerd op een voltage van 110 VAC. De motoren worden daarbij handwarm en er is geen last van resonantie die zou kunnen ontstaan door te hoge spanningen. Deze 68 VDC voeding is overigens een prima voeding voor deze stappenmotor.
Bij 55V en parallel schakeling (8,4A) zou een 450Va ringkern voldoende zijn, een 450Va geschakelde voeding daarentegen kan in beveiliging gaan.
De driver stel je bij een parallelle schakeling in op 5,9 A.
De Ma882 kan die motoren niet in parallel sturen..
De AM882 driver kan maximaal 80 VDC aan en 8,2 Ampère. De driver kan dus prima gebruikt worden voor de 8,7 Nm motor. De 68 VDC voeding van Leadshine is unregulated en kan dus prima overweg met piekstromen.
Heb onlangs de piek gemeten van een 12 Nm motor aangesloten op 110 VAC. Eveneens 5,9 A in parallell. De piek kwam daarbij niet hoger dan 3 Ampere. Het gemiddelde amperàge lag veel lager.
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Welke waarde VA moet ik nemen ringkerntrafo

Bericht door lucas »

Impulse CNC schreef: De 8,7 Nm stappenmotor kan zonder problemen een hogere spanning aan dan 55 volt. De fabrikant test deze motoren op 110 VAC. Zelf heb ik de 8,7 Nm en 12 Nm motoren ook in machines geinstalleerd op een voltage van 110 VAC. De motoren worden daarbij handwarm en er is geen last van resonantie die zou kunnen ontstaan door te hoge spanningen.
Hogere spanning kan altijd maar heeft weinig zin, ik schreef dus ook "optimale"... Deze kan je berekenen met de inductie van de spoelen.
Impulse CNC schreef: De driver stel je bij een parallelle schakeling in op 5,9 A.
Waar staat dat?
In de datasheet: "Rated Current (A) 4.2" . In parallel dus 8.4A.
Impulse CNC schreef: Heb onlangs de piek gemeten van een 12 Nm motor aangesloten op 110 VAC. Eveneens 5,9 A in parallell. De piek kwam daarbij niet hoger dan 3 Ampere.
Bij een lagere voedingspanning (de 55 die ik aangaf) zal de stroompiek hoger zijn en deze is nog hoger bij 8.4A.
Uw metingen bevestigen dus die 4-5 A die ik schreef.
Gebruikersavatar
Impulse CNC
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2011 20:19
Contacteer:

Re: Welke waarde VA moet ik nemen ringkerntrafo

Bericht door Impulse CNC »

lucas schreef: Waar staat dat?
Volgens opgave van de fabrikant.

Trouwens, voor een parallelle schakeling kun je in het algemeen de rated amperage vermenigvuldigen met pakweg 1,4. Je komt dan op die 5,9 Ampere uit.

-Kijk maar eens op deze site: http://www.probotix.com/stepper_motors/ ... r_bipolar/
- Ook de datasheet van collega DamenCNC bevestigt dit: (even kijken bij de stromen) http://damencnc.com/files/manuals/DCNC- ... 2.5-NM.pdf
- Als mede mijn eigen datasheet van de 3 Nm motor(gemaakt door fabrikant) http://www.impulsecnc.nl/datasheets/mot ... nglish.pdf
- Nou, en nog eentje dan. De steppers van leadshine: http://leadshine.com/ProductList.aspx?Type=10

Allemaal hebben de stappenmotoren in parralle schakeling de stoom 1,4 x de unipolaire waarde.
Laatst gewijzigd door Impulse CNC op 09 jan 2012 05:40, 1 keer totaal gewijzigd.
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Welke waarde VA moet ik nemen ringkerntrafo

Bericht door lucas »

De vraag was waar het stond op Uw site voor die specifieke motor, niet wat anderen erover zeggen.

@roo:
Op de site van leadshine staat in de datasheet van de AM882 drive wel wat info:
http://www.leadshine.com/UploadFile/Down/AM882m.pdf
bij : "6. Power Supply Selection"
en dan: "Regulated or Unregulated Power Supply"
Absolute getallen staan er echter ook niet maar als je hun cijfers gebruikt kom je op een zware voeding uit.
Maar beter wat te zwaar dan af en toe problemen.
Gebruikersavatar
Impulse CNC
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2011 20:19
Contacteer:

Re: Welke waarde VA moet ik nemen ringkerntrafo

Bericht door Impulse CNC »

lucas schreef:De vraag was waar het stond op Uw site voor die specifieke motor, niet wat anderen erover zeggen.
Excuus, je hebt gelijk. Het staat niet op de site. Ik zal dat z.s.m. aanpassen zodat er geen verwarring over staat. Ik zal de tabellen weergeven waar iedere vorm van aansluiten in vermeld staan.
De voorbeelden waren om aan te geven dat de waarde niet automatisch verdubbeld. Ter ondersteuning daarvan waren de voorbeelden genoemd. Bij iedere leverancier is te zien dat de waarde vermenigvuldigd wordt met 1,4 ipv 2.
Het berichtje was niet belerend bedoeld, mocht dat zo over zijn gekomen. ;-)
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Welke waarde VA moet ik nemen ringkerntrafo

Bericht door Floppy »

Impulse CNC schreef: Allemaal hebben de stappenmotoren in paralelle schakeling de stoom 1,4 x de unipolaire waarde.
Dat is helemaal waar. Helaas zijn de datasheets vaak zo onduidelijk of de opgegeven stroom nu bij unipolair of serieel is, daarnaast wordt meestal ook niet gezegd of het de piekstroom of de rms stroom is. Bij stappenmotor.nl staat in een datasheet dat de opgegeven stroom voor serieel is. Dan is bij parallel gebruik de stroom 2x zo hoog.
Misschien gewoon motoren met maar 4 aansluitingen gebruiken.
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: Welke waarde VA moet ik nemen ringkerntrafo

Bericht door lucas »

Floppy schreef: Misschien gewoon motoren met maar 4 aansluitingen gebruiken.
Waarom? Datasheets moeten compleet en duidelijk zijn en motoren met 8 draden hebben meer aansluitmogelijkheden.
Ben het helemaal met jou opmerkingen eens, maar ik mis bij veel datasheets nog andere gegevens die niet vermeld staan, zoals een "torque vs speed" grafiek.
Deze is best belangrijk om motoren te vergelijken, als die er niet bij staat dan koop ik die motoren niet, het lijkt alsof ze iets te verbergen hebben.
Gebruikersavatar
Impulse CNC
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2011 20:19
Contacteer:

Re: Welke waarde VA moet ik nemen ringkerntrafo

Bericht door Impulse CNC »

Ik zal m'n datasheet in iedergeval aanpassen met de gegevens voor serieel en parallelle schakelingen. Dit neemt onduidelijkheid weg. Was een goede tip.
het lijkt alsof ze iets te verbergen hebben.
Beste Lucas, er is niets te verbergen hoor. Als je wat wilt weten, krijg je gewoon antwoord hoor. Ook bij specifieke vragen over dynamisch koppel.
Volgens mij wordt er inmiddels behoorlijk afgeweken van het topic. Bij vragen, mail gerust. Ik denk dat dat trouwens voor de meeste leveranciers geldt. :P
Plaats reactie