probleempje met ringkerntrafo

Moderator: Moderators

Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

probleempje met ringkerntrafo

Bericht door Mitch803 »

Hallo allemaal,

het is een tijdje geleden, maar de laatste weken heb ik eindelijk tijd gevonden om de cnc machine op te bouwen en aan te sluiten, dat is inmiddels zo'n beetje gebeurd vanavond was het dan zover de eerste test, helaas lukte dat niet helemaal, Ik heb een ringkerntrafo van Amplimo 225va met 2x 50volt output, die heb ik parallel staan op een voedingsprintje van cees leeuwinga, in combinatie met 8078 drivers van damencnc. het probleem is dat de ringkerntrafo geen stroom geeft aan de secundaire kant, heb de draden opnieuw aangesloten om zeker te zijn dat ze contact maken maar dan gebeurd er nog niets.. ook met een ohm-meter de 220 kant gepakt en de secundaire kant om te kijken of daar wat uitkwam maar de meter bleef gewoon op 1 staan.. (of meet ik dan op een heel verkeerde manier? :?: ) de 12v voeding van de fans en de switches doet het wel de draden van de ringkern trafo zitten bij diezelfde dus waar ik het nu precies moet zoeken weet ik niet.. dus daarom post ik even misschien dat jullie een oplossing hebben of is mijn trafo gewoon wegwerp? ;-)
roger de poger

Re: probleempje met ringkerntrafo

Bericht door roger de poger »

Welk printje van Leeuwinga gebruik je?
Je hebt het over "stroom" op de secundaire kant, maar wellicht bedoel je spanning.
Vervolgens ga je met een Ohm-meter spanning meten?
Begin es opnieuw met het beschrijven van je probleem en gebruik dan de juiste termen...
Of maak een foto/tekening van het geheel.

Om je op weg te helpen:
spanning (U)is in volt, weerstand (R) in ohm en stroom (I) is het resultaat van die twee en gaat in ampère.
stel je multimeter in op volt en ga dan meten.
de meeste multimeters geven een 1 als de te meten bron buiten het bereik van de gekozen schaal valt van de multimeter. maw; als je voltmeter een stand heeft om tot 20 volt te meten, maar de bron is hoger, dan zal die een 1 weergeven. dat wil dus zeggen dat je een andere schaal moet kiezen (bijv 200 volt).
als je niet weet hoe je meter werkt, heeft meten weinig zin...
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: probleempje met ringkerntrafo

Bericht door wilfred1970 »

Vrees t wel denk ik, als je niks meet aan de sec. kant (weerstand/spanning). Onaangesloten op 230V moet een sec. wikkeling toch minimaal enkele ohms weergeven op je multimeter...
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: probleempje met ringkerntrafo

Bericht door parallax »

Gekke vraag maar kan het zijn dat je toevallig de 2e secundaire wikkeling in parallel niet goed hebt aangesloten.
Wanneer je de 2 trafowikkelingen parallel schakelt, kan het zijn dat de sinus elkaar in tegengestelde richting opvolgen (uit fase) waardoor je op de multimeter inderdaad 1 of 0 volt meet. (afhankelijk van de meter)

Ik zou dan eerst de draden van de 2 secundaire wikkelingen afzonderlijk doormeten. Als ze dan wel een voltage afgeven dan vervolgens parallel aansluiten. Mocht je nu 0 of 1 volt aflezen dan de 2 draden van 1 secundaire wikkeling omdraaien, (ik ga er dan ook van uit dat ze uit fase staan i.p.v in fase ) en viola.

Mocht je op beide afzonderlijk niets meten is het verstandig om per wikkeling even de weerstand te meten.
Dit zowel aan de primaire als beide secundaire wikkelingen. Wanneer de weerstand oneindig blijkt te zijn dan is er een wikkeling stuk en dus rijp voor de prullebak ;-)
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: probleempje met ringkerntrafo

Bericht door Mitch803 »

bedankt voor de snelle reacties :mrgreen: zal morgen nog eens gaan meten aan de hand van jullie tips, had op de secundaire inderdaad geen voltage terwijl er wel 230 op stond, maar heb ze nog niet los van elkaar gemeten dus dat ga ik eerst eens proberen morgen :)
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: probleempje met ringkerntrafo

Bericht door parallax »

Staat er op beide secundaire windingen los van elkaar wel een meetbare spanning van +/- 50 volt
Dan durf ik met zekerheid te stellen dat de secundairewikkelingen uit fase stonden, oftewel 1 setje secundair omwisselen. ;-)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: probleempje met ringkerntrafo

Bericht door audiomanics »

Als het een amplimo trafo is kun je op hun website precies zien hoe je 'm aan moet sluiten.
Anders is dit een goede manier om dat te bepalen:
Niet aangesloten: met met de multimeter in de Ohm-stand welke draden bij elkaar horen..
Bij amplimo heb je waarschijnlijk twee dunne witte (of roze), een gele, een blauwe, een rode en een grijze wat dikkere.
De 230V wikkeling heeft een iets hogere weerstand dan de laag-spannings wikkelingen (bijv 5 Ohm terwijl de andere iets van 0,6 Ohm zijn.)
Je hebt nu twee paartjes secundaire draden gevonden Rood hoort bij Geel en Blauw hoort bij Grijs.
Als je de boel parallel wil zetten moeten ze de zelfde fase hebben.
Als je het niet zeker weet kun je het volgende doen: je verbind een draad van de ene winding met een draad van de andere. Nu zet je de 230V op de primaire winding en meet tussen de twee losse draden van de secundaire windingen. Als je nu 0 V meet dan staan ze goed om parallel te zetten.. Meet je de dubbele spanning dan moet je een van de draden van een winding omwisselen.
Voor parallel moet Rood aan Blauw zitten en Geel aan Grijs.
Is dit 'm? :
http://www.amplimo.nl/images/downloads/ ... /68033.pdf

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: probleempje met ringkerntrafo

Bericht door Mitch803 »

@audiomaniacs,

dat is hem inderdaad ;) ik heb dat velletje ook uitgeprint, als ik je verhaal lees heb ik al wel een idee wat er mis gaat, rood zit namelijk bij blauw en geel zit bij blauw. zal hem er zometeen eens uitschroeven en gaan meten met en zonder stroom en dan eens zien wat eruit komt :)
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: probleempje met ringkerntrafo

Bericht door Mitch803 »

sorry voor de dubbelpost, maar heb hem net rechtstreeks aan de 230v gehangen en alle mogelijke combinaties gemeten, rood + geel geeft geen voltage, blauw + grijs ook niet en een combinatie van alles ook niet.. naderhand toen de spanning eraf was nog de 230 kant gemeten als ik beide draden pak gaat hij naar 0 ohm dus dan zit er ergens sluiting in denk ik?
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: probleempje met ringkerntrafo

Bericht door Mcgyver »

als er sluiting zou zitten in de primaire zijde dan zou je stop er wel uit zijn gevlogen...


ALs je er spanning op hebt gezet aan de primaire zijde en op geen van alle combinaties geven een spanning dan zal de trafo wellicht kapot kunnen zijn bijv. een sluiting aan de secundaire zijde...

als je alles hebt aangesloten volgens het amplimo pdfje hierboven gepost dan zou het in kunnen houden dat de trafo ooit te zwaar is belast waardoor de isolatie van de windingen is beschadigd of dat er windingen zijn beschadigd...

Zoals hierboven al is vermeld... de trafo heeft 2 secundaire zijdes... als je volgens de pdf de 2 aparte spoelen hebt gemeten en zeg maar een sluiting meet dan per spoel dan kan dat kloppen... je weet zeker dat het fout zit als je ook een sluiting meet tussen de draden van spoel 1 en spoel 2 aan de sec. zijde...

ik ben bang dat het een mooi ding is voor de oud-koper bak ;-) en opzoek gaan naar een nieuwe... MP staat er vol mee
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Stynus
Berichten: 104
Lid geworden op: 02 jan 2008 12:40
Locatie: lommel (België)
Contacteer:

Re: probleempje met ringkerntrafo

Bericht door Stynus »

Die wikkellingen van de transfo zijn zo laagohmig dat je idd 0 ohm kan meten. Dit is echter niet noodzakelijk een kortsluiting (Bij wisselspanningen heb je wel een weerstand omdat het een spoel is, maar dat is nogal een ingewikkeld verhaal).

In de pdf van audiomanics staat een aansluit schema. (parallel operation to double the secondary current)
Met vriendelijke groet,
Stynus
Mijn projecten
Schematheek (elektronica forum)
Gebruikersavatar
parallax
Berichten: 207
Lid geworden op: 02 jul 2010 12:00
Locatie: Zuid Friesland
Contacteer:

Re: probleempje met ringkerntrafo

Bericht door parallax »

Stynus was me voor.....

als je 0Ω meet, dan ga ik er van uit dat er geen oneindig hoge weerstand is.
Leg je multimeter eens op de werkbank met de pinnen los van elkaar en zet hem op de Ω stand.
Als ik dat zou doen lees ik dus 1 oftewel oneindig hoog.

Meet ik nu een draad met heel weinig weerstand dan zou hij dus meer riching de 0Ω moeten gaan.
Zoals je het nu uitlegt zal ik dus denken dat je primaire wikkelingen dus goed zijn. Net zoals Mcgyver al aangeeft zouden de stoppen er anders uitknallen.

Weet je zeker dat je de multimeter wel op wisselspanning hebt staan tijdens het meten?
In je eerste post lees ik dat je zowel aan de primaire als secundaire kant hebt gemeten onder spanning en nog meet je met je multimeter 1? Als je de multimeter aan de wandcontactdoos hangt meet hij dan uberhaupt wel iets?
Mitch803
Berichten: 86
Lid geworden op: 11 apr 2010 23:12
Locatie: Den Hout
Contacteer:

Re: probleempje met ringkerntrafo

Bericht door Mitch803 »

@ parallax ik heb zowel op wisselspanning als gelijkspanning gemeten op de secundaire kant, met wisselspanning kwam de meter soms tot 5 volt maar verder gebeurde er niet veel, heb ook aan de 230v kant gemeten dan geeft ie netjes de spanning aan in dit geval was het 218v dus de meter is wel goed.

of de trafo ooit te zwaar belast is weet ik niet, heb 'm ongeveer 'n jaar geleden amplimo gekocht, al die tijd heeft ie in de doos gezeten tot we 'm aangesloten hebben..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: probleempje met ringkerntrafo

Bericht door audiomanics »

Ik weet het niet zeker maar ik denk dat je verkeerd meet (verkeerde bereik of andere instelling..)
Als je gelijkspanning meet uit die trafo kun je 'm verkopen voor een miljoen... Dat kan namelijk niet (tot op vandaag)..
Misschien iemand in de buurt die het voor je kan doen??
Of je had 'm vrolijk kortgesloten en zo opgeblazen... en zelfs dan moet je goed je best doen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie