gelijkrichter verbrand

Moderator: Moderators

Tieske
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 nov 2007 12:13
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: gelijkrichter verbrand

Bericht door Tieske »

Arie Kabaalstra schreef:eehh.. spanning omlaag?.. een aantal primaire windingen weghalen?..:)

ik zat met hetzelfde dillemma.. volgens Harrie van Stappenmotor.nl, gaat 't echt NIET met hogere spanning.. ik denk dat ik mijn drivers gewoon een keer vervang voor zwaardere..
Ik haal ze toch liever aan de secundaire kant weg.

Tieske
Idaps
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jul 2007 16:19
Locatie: regio Utrecht

Re: gelijkrichter verbrand

Bericht door Idaps »

Je zou kunnen overwegen om in je gelijkstroom circuit 5 dioden in serie op te nemen. Iedere diode heeft een spanningsval van ca 0,7 volt.

Wordt dan 35 - (5 x 0,7) = 31,5 volt.
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: gelijkrichter verbrand

Bericht door nijsinkgj »

heren, het is voor elkaar gekomen.
ik heb vanavond de trafo eens goed bekeken en het bleek redelijk eenvoudig om de secundaire kant een stukje af te wikkelen
ik ben nu zo ver terrug gegaan dat ik nu op 22 volt zit.
na de gelijkrichter zit ik nu op 29 volt (kleine veiligheidsmarge in het oog gehouden)
bedankt voor de info
groeten Gertjan
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gelijkrichter verbrand

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tieske schreef:
Arie Kabaalstra schreef:eehh.. spanning omlaag?.. een aantal primaire windingen weghalen?..:)

ik zat met hetzelfde dillemma.. volgens Harrie van Stappenmotor.nl, gaat 't echt NIET met hogere spanning.. ik denk dat ik mijn drivers gewoon een keer vervang voor zwaardere..
Ik haal ze toch liever aan de secundaire kant weg.

Tieske
Ok.. dat heeft dus gewerkt... 'k heb hier ook nog een ringkern liggen.. die dus ook een vleugje te hoge spanning geeft.. kan ik mogelijk 't zelfde trucje uithalen... ( dat het zo simpel kan zijn :mrgreen: )

vergeef me de vergissing voor wat betreft het weghalen van windingen aan de primaire kant.. 't was eigenlijk bedoeld als geintje, maar, in de praktijk blijkt het dus te werken... ik wist van natuurkunde op school.. lang geleden dat de verhouding tussen primaire en secundaire windingen met de spanning te maken hadden, en ook met de stroomsterkte.. op dat principe werken lastrafo's namelijk.. en daar heb ik dan wel weer verstand van met 2 lasdiploma's en een EUnorm certificaat op zak..

misschien moet ik die trafo van mij ook even "afwikkelen"
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: gelijkrichter verbrand

Bericht door Erik »

Spanning primair : Spanning secundair =
Aantal windingen primair : aantal windingen secundair

Maximale secundaire stroomsterkte word vooral bepaald door de draaddikte aan de secundaire kant. Draaddikte aan de primaire kant speelt ook een rol.

Ik hoop voor je dat bij die ringkern de secundaire windingen bovenop liggen.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gelijkrichter verbrand

Bericht door Arie Kabaalstra »

dat geloof ik wel ja..

als ik zou weten hoeveel windingen primair en secundair er zijn, zou ik dus ook zo uit kunnen rekenen hoeveel windingen eraf moeten..

dit is trouwens ook weer een mooi voorbeeldje van de meerwaarde van dit forum.. 'k weet (te) weinig van "elektriek", maar met wat ik hier inmiddels opgestoken heb zou ik niet gek opkijken als ik over een poosje bijvoorbeeld zelf met IC's aan de gang zou gaan..
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: gelijkrichter verbrand

Bericht door Mcgyver »

@ arie

Je kan ook bij je local electronica onderdelen shop vragen naar een spannings regelaar voor 24 V

Een spannings regelaars zijn er in verschillende vormen, met een vast ingestelde spanning of een regelbare.

ALs je bijvoorbeeldeen spanning hebt van een volt of 30 na je gelijkrichter en je elco's dan regelt de regelaar de spanning terug naar 24V.

Vaak de spannings regelaars lijken vaak op een transistor. met 3 pootjes.
met een spanning in, een common (is de min) en een uitgangsspanning.

Ook zijn ze leverbaar en verschillende maximale stroomsterktes.

Je moet er geen wonderen van verwachten, je kan bijvoorbeeld keen 20V wegregelen, het componentje zet het om in warmte en bij teveel warmte gaat hij naar de eeuwige jachtvelden. Een koelribje is dan ook wel een must.

Het bijkomende voordeel is dat je een mooiere gelijkspanning krijgt en het "rimpeltje" verminderd.

Een elcotje voor en na de regelaar plaatsen en je bent klaar.

Ik werkte vroeger veel met betrekkelijk lichte regelaars tot 2 ampere
zoals de LM 7812 en de LM 7805 en (de 12 en de 05 staan voor de spanning). Maar ze zijn ook in zwaardere uitvoeringen te verkrijgen.


Succes

Mcgyver
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: gelijkrichter verbrand

Bericht door Leeuwinga »

Doe dat voor stappenmotor voedingen nooit!.
Een stappenmotor moet niet begrenst worden, gewoon trafo, gelijkrichter en 2000uF/ p-Ampere elko, Gebruik nooit stroom en/of spannings begrensde voedingssystemen en zeker niet geschakelde voedingen. Kijk maar eens na op dit forum er is al voldoende over geschreven. Maar desondanks komen er steeds weer allerlei indianen verhalen over stappenmotor voedingen. (wou het nog een keer kwijt) Cees
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Michel
Berichten: 220
Lid geworden op: 15 mar 2007 22:06
Locatie: IJlst, Friesland

Re: gelijkrichter verbrand

Bericht door Michel »

Ik kijk al een tijdje naar dit onderwerp en wat mij verbaasd is dat je bij het vermogen van 160en 24 volt een max stroom van 7 A kan genereren
Je gelijkrichter van 10 A zou dit makkelijk aan moeten kunnen.
Wat voor een condensatoren heb je gebruikt?
Bij sommige electrolitsche condensatoren is de behuizing niet geisoleerd tov. de aansluitingen,dus als je deze condensatoren allemaal vast op een
metalen plaat vastschroeft dan kan het zijn dat je kortsluiting in je voeding krijgt,je gelijkrichter kan op die manier eruit vliegen en het plaatsen van een zwaardere gelijkrichter zal niet helpen.

En ook goed op de polariteit letten,het is mogelijk als je een electrolitische condensator verkeerd om aansluit dat je die om je oren krijgt.

als je een wisselspanning gaat gelijk richten en afvlakken kan je als vuistregel aanhouden dat je gelijk spanning circa 1.5 X groter wordt dan de ingaande wisselspanning.

En let wel als je van de primaire wikkelingen wat gaat afhalen dan zal je uitgaande spanning toenemen ipv. afnemen (formule ingaande wikkeling:uitgaande wikkeling),als je van de secundaire wikkeling wat afhaalt dan daalt wel de spanning maar je stroomstrekte zal ook toenemen,immers het getransporteerde vermogen veranderd niet
Let er dus op dat je wikkelingen niet te warm worden.

Een lastransformator werkt niet door het aantal wikkelingen te veranderen maar door de kern in en uit de sec. spoel te draaien
De moderne transformatoren werken niet meer met dit principe maar regelen de stroom electronisch (sec.) vandaar dat die ook een stuk kleiner zijn.
Ik heb welliswaar geen lasdiploma's maar wel eens een lastransformator uit elkaar gehaald,uit nieuwsgierigheid.
Ervaring is het grootboek van mislukkingen
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: gelijkrichter verbrand

Bericht door audiomanics »

Ik kan niet in de stappenmotordriver kijken maar vermoedelijk zit er een L298 stelletje (of een dergelijk IC) in als drivertrapje.. De 32V is dan niet de beperking van dit IC maar mogelijk de maximale ingangsspanning van een regulator die vermoedelijk 5V maakt voor de control-logic en de 5V voor deze driver.
Er zijn 5V-regulator te verkrijgen die 40V aankunnen maar eenvoudiger is het om de hele regulator te verwijderen en een separate 5V voeding te nemen. De stappenmotordriver kan zo tot 45V zijn werk doen.
Daarvoor moet je even in de datasheet van het gebruikte driver-IC kijken.
Dit werkt voor de meeste stepperdrivers die ik ken. Vermits de zaak niet ingegoten is, is deze mod goed en eenvoudig uit te voeren.

Verder geldt zeker bij voedingen voor stappenmotoren: beter mee als om verlegen. Een 25A gelijkrichter is nauwelijks groter en duurder dan een 10A blokje. Wel is het zaak om deze gelijkrichters op een koellichaam te plaatsen.. Door de enorme warmteontwikkeling kunnen ze anders opblazen. Een mooie maat voor een bleeder-weerstand is te berekenen uit ca 20mA bij de aangesloten vrije spanning: 40V/20mA = 2kiloOhm. vermogen voor een niet al te hete weerstand: ca 5W..
Gebruik bij voorkeur goede klemverbindingen: door warmte kan een soldering bros worden of zelfs lossmelten...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: gelijkrichter verbrand

Bericht door nijsinkgj »

En let wel als je van de primaire wikkelingen wat gaat afhalen dan zal je uitgaande spanning toenemen ipv. afnemen (formule ingaande wikkeling:uitgaande wikkeling),als je van de secundaire wikkeling wat afhaalt dan daalt wel de spanning maar je stroomstrekte zal ook toenemen,immers het getransporteerde vermogen veranderd niet
Let er dus op dat je wikkelingen niet te warm worden.
ik heb dus van de secundaire kant wikkelingen af gehaald. de spanning is nu 29 volt en de drivers doen het er prima op.
vandaag mijn machine proefgedraaid, op wat kleine dingen na is alles klaar.
en nu maar oefenen (met de frees/tekenprogramma,s)
het rare is eigenlijk dat je de machine zijn werk kunt laten doen, maar je blijft er met verbazing bij staan. je blijft kijken :lol:
groeten Gertjan
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gelijkrichter verbrand

Bericht door Arie Kabaalstra »

is niks raars aan.. ondanks 11 jaar ervaring met CNC machines, en 't feit dat ik nu weet hoe alles werkt omdat ik er ook een gebouwd heb, blijft het schitterend om met een computer een machine te besturen. ik kan er nog steeds uren naar kijken..
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: gelijkrichter verbrand

Bericht door nijsinkgj »

haha ik ben dus niet de enige met deze "afwijking" :P
Tieske
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 nov 2007 12:13
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: gelijkrichter verbrand

Bericht door Tieske »

Leeuwinga schreef:Doe dat voor stappenmotor voedingen nooit!.
Een stappenmotor moet niet begrenst worden, gewoon trafo, gelijkrichter en 2000uF/ p-Ampere elko, Gebruik nooit stroom en/of spannings begrensde voedingssystemen en zeker niet geschakelde voedingen. Kijk maar eens na op dit forum er is al voldoende over geschreven. Maar desondanks komen er steeds weer allerlei indianen verhalen over stappenmotor voedingen. (wou het nog een keer kwijt) Cees
Als jij met een "geschakelde voeding" een schakelende voeding bedoeld zou ik graag van je horen waarom deze zeker niet gebruikt mag worden.
Ik gebruik namelijk een schakelende voeding en tot nu zonder problemen.

Tieske
Plaats reactie