voeding kopieermachine te gebruiken?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
cnc
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:53
Locatie: Maarssen
Contacteer:

voeding kopieermachine te gebruiken?

Bericht door cnc »

Dag heren,

Na mijn eerste draadje http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=25&t=5339 nu het volgende vraagstuk ;-) .
Ik heb een voeding uit een kopieermachine die ik eventueel (als het mogelijk is) wil gebruiken voor mijn eerste projekt. Allereerst heb ik een aantal onderdelen welke een loshangende aarde draad hebben (deze waren natuurlijk aan het chassis van de kopieermachine bevestigd), voordat ik de stekker in het stopcontact steek om te meten vraagje:

Moet ik deze aarde draden allemaal aan elkaar knopen of is het voor het meten niet van belang?

Dit zijn de componenten:
Afbeelding
Hier kom de 230v binnen (beige stekker linksonder) en verlaat de print via de zwarte en witte draad (linksboven). Wat het printje allemaal doet weet ik niet maar er zaten een aantal stekkertjes op, volgens mij kan deze er tussenuit? Wie kan mij dit vertellen...
Afbeelding
Dan komt hij bij de hoofdschakelaar, dat is duidelijk.
Afbeelding
Vanaf de hoofdschakelaar gaat hij naar de trafo (heet dat zo?) en de uitgaande draden gingen volgens mij naar de DC 90 V Field Magnet motor, hier heb ik dus volgens mij ook weinig aan maar....
Afbeelding
Na de hoofdschakelaar gaat hij ook naar bovenstaande print (230V komt linksonder binnen) en hier heb ik wel wat aan volgens mij, een close up:
Afbeelding
Dit zou betekenen dat ik 24 volt 2,5 A eruit kan halen om de drivers aan te sturen?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is na zo'n lang verhaal.

Groet John
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: voeding kopieermachine te gebruiken?

Bericht door henkzelf »

Trafo en gelijkrichter zou je kunnen houden. Dat een nieuwe flinke elco er achter. De rest zo ik wegdoen.
KISS = Keep It Stupid Simple. Stabilisatie regelingen zijn hier alleen een bron van storingen.
Gebruikersavatar
cnc
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:53
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: voeding kopieermachine te gebruiken?

Bericht door cnc »

Henk,

Bedankt voor je antwoord maar ik ben je nu al kwijt :oops: de trafo is diegene waarvan ik dacht dat het de trafo is? en welke is de gelijkrichter?

Alvast bedankt!

Groet John
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: voeding kopieermachine te gebruiken?

Bericht door Swake »

Dat ding is inderdaad een trafo. Echter als je nog geen trafo kan herkennen durf ik je niet echt te vertellen hoe de rest moet....

Sorry John, maar eerst wil ik je aanraden basiskennis over voedingen op te doen. Anders zou het wel eens zeer gevaarlijk kunnen worden voor jou want de spanningen waar je mee speelt zijn simpelweg dodelijk.

Probeer wat te lezen over voedingen zodat je begint te begrijpen wat je nodig hebt en waarom dat zo is. Details en formules zijn niet nuttig in dit stadium, maar onderdelen zoals transformator, secundaire spanning, gelijkrichter en condensator zou je toch moeten uit elkaar kunnen halen en ook weten wat je ermee moet/kan. Anders ben je beter af met een kant en klare voeding.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
cnc
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:53
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: voeding kopieermachine te gebruiken?

Bericht door cnc »

Dag Swake,

Ik had er eigenlijk op gehoopt b.v. de eerste en de laatste print zo te kunnen gebruiken zonder de trafo en niet zelf te moeten knutselen want dat is inderdaad niet mijn sterkste kant op electronica gebied...

Ik ga er nog eens over nadenken, een voeding is uiteraard zo gekocht maar voor dit projekt wil ik de kosten echt tot een minimum beperken.

Bedankt!

Groet John
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: voeding kopieermachine te gebruiken?

Bericht door Swake »

Die eerste print heeft aan de linker kant een filtergedeelte. Wat het rechtergedeelte doet weet ik niet precies, het lijkt erop dat het een inschakelvertraging is en wat beveiligingen. Het vierkant ding helemaal rechts net boven het relais is waarschijnlijk een (vrij grote) bruggelijkrichter. Van deze print kan je zeker een aantal componenten recycleren, maar zo direct heb je er niks aan lijkt me.

Die tweede print is voor een groot stuk een geschakelde voeding. Als je de 20,8 en 24V uitgangen kan vinden heb je er mogelijks iets aan. Ook al is 2,5A niet echt veel. (20,8 + 24) x 2,5 = +/- 90W
Het kan best zijn dat die print niet opstart door er alleen 230V spanning aan te leggen.

Let op want bij beide printen staat zowat overal levensgevaarlijke spanning op. Ook na het afzetten zullen de condensatoren nog een hele tijd genoeg vermogen hebben om je in het ziekhuis te laten belanden of je huis in brand te steken.

Aan wat geeft die tranformator voeding? Eigenlijk wil ik weten hoeveel vermogen die kan leveren. En hoeveel spanning komt eruit?

Kan je solderen? Want met trafo + de gelijkrichter en een paar elco's van de printen kan je misschien een zeer eenvoudige en degelijke voeding bouwen.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
cnc
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:53
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: voeding kopieermachine te gebruiken?

Bericht door cnc »

Dag Swake,

Dat er levensgevaarlijke spanningen zijn begrijp ik, zal ook geen rare dingen doen ;-) Solderen lukt wel, dat is geen probleem, het probleem is dat er geen gegevens op de voeding staan qua voltage of Amperage en de nummers die er wel op staan heb ik gegoogeld met negatief resultaat. Wel zat de volgende motor in de kopieermachine en dat lijkt mij de reden waarom die trafo erin zat.
Afbeelding
De gegevens van de motor zijn:
Volt: DC 90
Torque: 2,6 kgf/cm oftewel 2.54 Nm
R.P.M.: 3000
Rating: niet meer leesbaar
Ik kan het nameten maar moet het aan de stroom hangen, enige vraag die ik dan heb is:
Moet ik alle aarde draden allemaal aan elkaar knopen (die normaal aan het chassis van de machine zaten) of is het voor het meten niet van belang?

Alvast bedankt voor je duidelijke uitleg.

Groet John
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: voeding kopieermachine te gebruiken?

Bericht door Danny »

Een laptop voeding levert ongeveer 18V. Enkele daarvan in serie of parallel (of een combinatie ervan) schakelen zou volgens mij ook moeten lukken.

greetings
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: voeding kopieermachine te gebruiken?

Bericht door skillalot »

http://www.ebay.com/itm/350W-DC36V-9-7A ... 19cba61cb4 nog geen 25 euro...

kijk maar eens op ebay.com voor dat geld ga je toch niet zo veel moeite doen?
Gebruikersavatar
cnc
Berichten: 44
Lid geworden op: 22 nov 2011 22:53
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: voeding kopieermachine te gebruiken?

Bericht door cnc »

Hoi Skillalot,

Nee, voor mij (en voor de machine die ik nu ga bouwen) is dat inderdaad slimmer, ik denk dat ik het nu maar laat schieten en de spullen bewaar, dan ga ik voor deze (bijna dezelfde): http://link.marktplaats.nl/477769772

nu op zoek naar drivers maar ik heb al wat op het oog, ik zal daar een nieuw draadje voor openen...

Bedankt allen, weer een hoop wijzer.

Groet John
Plaats reactie