115Volt lekstroom

Moderator: Moderators

Plaats reactie
vincenttor
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:00
Contacteer:

115Volt lekstroom

Bericht door vincenttor »

Ik heb een geschakelde voeding met een aardcontact maar hij laat 115V AC door naar de aarde,
dus zodra ik deze aansluit op een geaard stopcontact dan vliegt de aardlek er uit.

Heb dus eindelijk mn kast zo goed als in elkaar zitten en deed de stekker erin om te kijken of alles werkte naar behoren en kwam er achter ( had de aarde draden nog niet op het sterpunt aangesloten) dat er 115v op de kast stond.
Niet helemaal de bedoeling natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nou heb ik 2 van deze geschakelde voedingen liggen en de tweede die je hierboven ziet doet exact het zelfde.
Dus als ik deze aan sluit met een aarde klapt de aardlek, voeding weg doen of voor iets anders gebruiken of zijn er andere oplossingen voor, behalve deze geïsoleerd in de kast te hangen?


bedankt alvast

grt

vincent
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: 115Volt lekstroom

Bericht door Swake »

Op de behuizing van een geschakkelde voeding hoort geen spanning te staan. Er zal wel iets fout aangesloten zijn.

Nu kan er wel nog een andere reden zijn dat je tussen aarde en een fasedraad +/-115V meet. Welk stroomnet heb je thuis? 1x230V of 3x230V of 3x400V ?
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: 115Volt lekstroom

Bericht door lelieveld »

In elke schakelende voeding zit een lichtnet filter
Dis is om vervuiling van het lichtnet te voorkomen.
Daarin staan altijd 4 condensatoren over 0 en fase naar aarde
Deze laten bij 50Hz een kleine stroom lopen naar aarde ( een paar mA )
Normaal reageert de aardlek schakelaar niet op.
Dit filter zit tegenwoordig in bijna elk apparaat,Het wordt dus een optelsom.
Apparaten specifiek voor de Amerikaanse markt ( welke 110 volt 60Hz hebben ) daar zitten nog grotere waarde condensatoren in het filter.
De lekstroom bij die apparaten kan wel 2 x groter zijn
Oplossingen
een minder gevoelige aardlek schakelaar of groepen splitsen met meerder aardlek schakelaars
Of een scheiding trafo
De goedkope oplossing is die condensatoren er uit knippen ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: 115Volt lekstroom

Bericht door Leeuwinga »

NOG Beter... koop een ringkern trafo, gelijkrichter en twee elko,s
dat is een veel betere cnc voeding als al die geschakelde (chinese) prut :roll:
Cees
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
vincenttor
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:00
Contacteer:

Re: 115Volt lekstroom

Bericht door vincenttor »

Het is een Compaq voeding uit Mexico als ik moet geloven wat er op de sticker staat.
Maar ik heb dus de aarde aan de kast gemaakt en alle voedingen erheen laten lopen toen aangesloten en de stekker nogmaals erin gestoken.

En het hele geheel blijft draaien, de aardlek springt niet eruit.
Weer wat geleerd dus :oops:
Geen lekstroom meer te meten op de kast of delen er in.

We hebben hier in de schuur 3x230V overigens.

Ben hartstikke blij natuurlijk nu, en dat door een stomme fout van mezelf (onwetendheid) de oplossing zo simpel was.
Het gene dat ik dus gedaan had toen ik het voltage had gemeten op de kast was met mijn vader een lamp gepakt en die met de aarde verbonden en met de kast.
Kijken of het voltage/amperage genoeg was om de lamp te laten branden.
Toen ging de aardlek er uit en met wat testjes daarna.

Bedankt allemaal en misschien dat een ander dit ook heeft ervaren wat aan het topic heeft.
roger de poger

Re: 115Volt lekstroom

Bericht door roger de poger »

Leeuwinga schreef:NOG Beter... koop een ringkern trafo, gelijkrichter en twee elko,s
dat is een veel betere cnc voeding als al die geschakelde (chinese) prut :roll:
Cees
Mee eens.
Schakelende voedingen lopen ALTIJD achter de feiten aan.
Elco's niet ;)
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: 115Volt lekstroom

Bericht door lelieveld »

NOG Beter... koop een ringkern trafo, gelijkrichter en twee elko,s
dat is een veel betere cnc voeding als al die geschakelde (chinese) prut :roll:
Cees
die PC waar je mee Post en de monitor waar je op kijkt zit ook geen 220volt trafo meer in
In 99% procent van de elektrische apparaten zit zo,n chinees prul !
Zelfs als het werkt op een batterij wordt dit gebruikt
Niet omdat het beroerd werkt !
Schakelende voedingen lopen ALTIJD achter de feiten aan.
Elco's niet ;)
Een elko kan je ook achter je schakelende voeding plaatsen als je denkt dat dat nodig is

Als je geen schakelende voeding gebruik loop je achter de feiten aan :P
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
vincenttor
Berichten: 89
Lid geworden op: 15 apr 2011 11:00
Contacteer:

Re: 115Volt lekstroom

Bericht door vincenttor »

Heeft een schakelende voeding ook niet meer rendement dan een oude ringkern trafo :?:
Dan alleen nog niet eens te spreken over het formaat als je het gelijkwaardige aantal Ampère wilt krijgen als je een conventionele trafo gebruikt.
Heb hier een 12V 65A trafo voeding staan maar dat is een behoorlijke bonk terwijl me voeding van 250 x 300 x 50 geschakeld al vele malen meer levert.
Leeuwinga
Berichten: 2989
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: 115Volt lekstroom

Bericht door Leeuwinga »

[quote]Als je geen schakelende voeding gebruik loop je achter de feiten aan [/quote]
Feit is dat stepper motoren- drives onbeperkt energie moeten kunnen opnemen indien nodig.
Schakelende voedingen beperken vaak de stroom en/of spanning.
Daarnaast kunnen ze heel vervelende storingen geven op je cnc electronica
Maar ja.....ik lok weer wat uit.....?. :cry:
Cees
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: 115Volt lekstroom

Bericht door Swake »

lelieveld schreef:In elke schakelende voeding zit een lichtnet filter. Daarin staan altijd 4 condensatoren over 0 en fase naar aarde. Deze laten bij 50Hz een kleine stroom lopen naar aarde ( een paar mA )
Als er zoveel stroom naar de aarde gaat is er volgens mij iets mis met het EMI filter. Tenzij het gelijkstroom is, dan is er iets fout met de schakkeling die er aan hangt.
lelieveld schreef:De goedkope oplossing is die condensatoren er uit knippen
Niet doen. Het filter gaat niet alleen ruis uit het lichtnet tegenhouden, het gaat ook en vooral (gelijk-)stoorstromen filteren die uit de voeding komen en naar buiten worden gestuurd. Zo'n filter is zelfs een verplichting de dag van vandaag.
vincenttor schreef:We hebben hier in de schuur 3x230V overigens
.
Meet met je multimeter eens tussen een fase en de aarde van een stopcontact. 115Volt? Dat is helemaal normaal als je in een straat woont met een 3x230V net. De aarde en de neutraal gelijder zijn daar als het ware aan elkaar gekoppeld.
Leeuwinga schreef:Kijken of het voltage/amperage genoeg was om de lamp te laten branden.
Toen ging de aardlek er uit en met wat testjes daarna.
Vincent toch... en je hebt een multimeter bij de hand en dan doe je toch zoiets... ongelooflijk gevaarlijk, beloof nu op je kniën dat je het nooit meer zal doen! En ga een kus geven aan die aardlekschakelaar want die heeft een stuk van je leven gered :mrgreen: :lol:
lelieveld schreef:Zelfs als het werkt op een batterij wordt dit gebruikt
Ergens heb je wel gelijk, maar de basis is toch verschillend hé: lichtnet voedingen maken van een 230V wisselspanning een lagere gestabiliseerde gelijkspanning. Daar waar met een batterijtje het meestal de bedoeling is van de lage gelijkspanning op te krikken naar een hogere of om er een gestabiliseerde stroombron van te maken.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: 115Volt lekstroom

Bericht door hex173 »

aardlekschakelaar: deze meet niet de lekstroom naar aarde maar het verschil in stroom van de twee draden uit de contactdoos. Is het verschil ongeveer 30 mA dan wordt de spanning afgesloten. Hoe het verschil ontstaat is voor de schakelaar niet belangrijk, zou een lek naar aarde kunnen zijn. Ik heb zelf met een zwevend net gewerkt (op een schip), dus geen aarde, en hier werken de aardlekschakelaars ook.
Zoals opgemerkt staat er op het net filter, op de draad naar aarde, altijd 115 volt (helft van 230V) Dit punt moet aan aarde gelegd worden om nul volt te krijgen. Zoals je zag staat er bij een niet geaard stopcontact 115V op je chassis.
schema net filter:
http://www.uploadarchief.net/files/down ... schema.png
als je PE niet aard staat er 115V op je chassis

ik zie dat Swake het netfilter al beschrijft, ik tik niet zo snel. Condensatoren eruithalen wil zeggen dat je geen netfilter meer hebt. Als je weet hoe groot de condensatoren zijn, dan kun je (lek)stroom uitrekenen.

Heb hier een netfilter gevonden 230V 2A : uitgangs condensatoren 2x 2200 pF
Xc = 1 / ( 2 * pi * f * C ) => Xc= 1.44 MOhm (als ik goed reken?) 230/1440= 0.15 mA
correctie, ik reken niet goed: over 1 condensator staat 115Vac stroom wordt dus 0.075 mA.
alles wat ik maak, kan beter.
Plaats reactie