200VAC 12Kva = 380v ???Amp

Moderator: Moderators

Plaats reactie
mscheepens
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2010 14:23
Contacteer:

200VAC 12Kva = 380v ???Amp

Bericht door mscheepens »

Halo allemaal,

Ik heb een Miyano TSV-35e Boor-/Tap bewerkingscentrum gekocht :P (de machine is 20 jaar oud)
Maar werkt nog prima (werkend gezien)

Deze Japanse machine is 200VAC en op de machine staat dat deze 12Kva nodig heeft.
Er zit een transformator tussen de machine en de 380v aansluiting.
Alleen op de trafo staat niets vermeld.

Kan iemand mij uitleggen/vertellen hoeveel Amp deze machine gaat trekken?

Ik ben al op het net aan het zoeken geweest maar ik kom er niet uit. En ik wil niet dat de grondstoppen eruit knallen.
Miyano TSV-35e
WSE
Donateur
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 aug 2010 00:06
Locatie: Blaricum
Contacteer:

Re: 200VAC 12Kva = 380v ???Amp

Bericht door WSE »

Tegen de 10Amp.
WSE
Donateur
Berichten: 95
Lid geworden op: 11 aug 2010 00:06
Locatie: Blaricum
Contacteer:

Re: 200VAC 12Kva = 380v ???Amp

Bericht door WSE »

AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: 200VAC 12Kva = 380v ???Amp

Bericht door AnkoD »

Basis elektro.... Va =W is voltage x stroom.... 12000w gedeeld door 380 is ongeveer 32ampere. En geen 10!

Hoe dit verdeeld wordt over kracht stroom weet ik niet zeker.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: 200VAC 12Kva = 380v ???Amp

Bericht door Mcgyver »

Die 12kw word wel afgenomen over de 3 fases.

Bij een 16A aansluiting kan je tussen de 3500 a3800 watt pers fase trekken

Het zal er dus om hangen of er met een 16 A gewerkt kan worden ,
Ik denk het wel want die 12kw word niet continue getrokken
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 200VAC 12Kva = 380v ???Amp

Bericht door DaBit »

Door de 3 trafowindingen in driehoek geschakeld loopt inderdaad 12000 (W) / 400 (V) = 30Amp = 10Amp per winding.

Er zitten echter 2 windingen vast aan 1 draad van de 'stekker'. Effectief loopt er door de draden uit de stekker dus meer stroom; circa 18Amp. Als de trafo ideaal is zonder verliezen en de powerfactor exact 1 enzo. In de praktijk dus nog ietsjes meer. 32A aansluiting dus.

Magoed, zoals al eerder aangehaald gebruik je niet constant 12kW. Als je de opstartpiek doorkomt dan zal het ook wel goed gaan op een 16A aansluiting, zeker als die afgezekerd is met doodgewoon porselein traag en niet met die moderne automaat ondingen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 200VAC 12Kva = 380v ???Amp

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef:Er zitten echter 2 windingen vast aan 1 draad van de 'stekker'. Effectief loopt er door de draden uit de stekker dus meer stroom; circa 18Amp. Als de trafo ideaal is zonder verliezen en de powerfactor exact 1 enzo. In de praktijk dus nog ietsjes meer. 32A aansluiting dus.
Ik niet begrijp :oops: Er zitten toch ook 3 pennen die dat verdelen, of zit daar nog een truucje met fasedraaing of zo ?

Magoed, zoals al eerder aangehaald gebruik je niet constant 12kW. Als je de opstartpiek doorkomt dan zal het ook wel goed gaan op een 16A aansluiting, zeker als die afgezekerd is met doodgewoon porselein traag en niet met die moderne automaat ondingen.
Inderdaad, mijn machine zegt 22 A, afzekeren met 35, ik draai al jaren met 16A ( automaat, wel een C16 )
Maar misschien zijn die duitsers wat grundlicher dan die japanners.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: 200VAC 12Kva = 380v ???Amp

Bericht door AnkoD »

1 van die pennen is de 0.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 200VAC 12Kva = 380v ???Amp

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:Ik niet begrijp :oops: Er zitten toch ook 3 pennen die dat verdelen, of zit daar nog een truucje met fasedraaing of zo ?
Inderdaad, dezelfde fasedraaiing die ervoor zorgt dat de spanning tussen de fases een factor sqrt(3) hoger is dan de spanning tussen fase en nul zorgt ook voor het verschil in stroom.

Even heel simpel:

Afbeelding

In de Y-configuratie, dus 3x230V voed elke fase maar 1 'winding'. Als er dan 10Amp door een 'winding' loopt, loopt dat ook door de L1..L3 draden naar de stekker.

In de delta-configuratie verzorgt elke fase eigenlijk 2 windingen. Vanwege de 120-graden faseverschuiving is de stroom niet dubbel, maar slechts een factor sqrt(3) hoger.

Bekijk het anders: de elektriciteitsleverancier geeft je echt geen kilowattjes kado waar je niet voor betaald hebt :mrgreen:
Inderdaad, mijn machine zegt 22 A, afzekeren met 35, ik draai al jaren met 16A ( automaat, wel een C16 )
Maar misschien zijn die duitsers wat grundlicher dan die japanners.
Mwoah. Je kunt een 16A zekering behoorlijk lang met 22A belasten voordat-ie plof zegt, zeker een C16 automaat of traag porselein. En die 22A gebruik je bovendien alleen maar als je op precies het goede toerental met maximaal koppel door het materiaal eet. Minder koppelvraag of lagere/hogere toeren en je spindelmotor, wat toch de grootste energievreter is, levert niet z'n maximumvermogen en trekt dus ook niet het maximumvermogen uit het net. Maar als ik de fabrikant was zou ik ook zeggen: 'afzekeren op 35A'.

Als de topicstarter z'n machine opgestart krijgt op een 16A krachtgroep dan kan-ie ook draaien op een 16A krachtgroep zou ik zeggen. En kan-ie niet opstarten op 16A, dan moet er een softstart bij.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mscheepens
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2010 14:23
Contacteer:

Re: 200VAC 12Kva = 380v ???Amp

Bericht door mscheepens »

Bedankt voor de reacties allemaal, :P

Als ik DaBit en Mcgyver goed begrijp. Zou ik mijn krachtstroom dus kunnen af zekeren met trage 16A smeltzekeringen.
En als er een niet al te hoge opstart piek is zou dit theoretisch moeten kunnen.

Nou zit ik nog met een vraagje.

De machine is 200 volt 12Kva en er wordt steeds gerekend met 380/400 volt 12Kva.
Zit hier nog verschil in of moet je gewoon met 380/400 volt rekenen :?:

Als de machine er is zal ik een aantal foto's posten.
Miyano TSV-35e
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 200VAC 12Kva = 380v ???Amp

Bericht door DaBit »

Als je de boel door een transformator heen jaagt blijven het aantal kVA's hetzelfde. Nouja, minus een beetje verlies dan.

De stromen en spanningen veranderen wel. Dus van 400V/3x10A naar 200V/3x20A
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mscheepens
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jan 2010 14:23
Contacteer:

Re: 200VAC 12Kva = 380v ???Amp

Bericht door mscheepens »

Oke,

Bedankt voor de uitleg.
Als de machine er is (helaas nog een paar weken :cry: ) dan gaan we kijken of het lukt met 16A zekeringen.
Miyano TSV-35e
Plaats reactie