Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door lelieveld »

Deckel 515 schrijft dat hij 2 digitale voedingen heeft
Dan is hij in principe al gescheiden van het lichtnet met zijn drivers
Dus die scheidingstrafo doet daar weinig meer aan bijdragen om storing te voorkomen.
wat henkzelf schreef over die capaciteit om die over de uitgang van de voeding te plaatsen kan best helpen
Bijvoorbeeld 10.000 microfarad en de werkspanning 50 volt of 63 volt meen ik dat een standaard waarde is.
Als het maar ruim boven de 36 volt zit Deckel515 dan is dat goed
Bij mij pikte mijn USB kabel storing op en die kabel oprollen hielp veel.
Verder alle 220 volt aansluitingen naar je besturing,s kast en PC op 1 stopcontact via een snoercentrale.
Toen was ik pas echt van de ellende af.
En nu via ethernet maakt het niet uit
Maar er zijn vast en zeker nog meer zaken waar wat aan te doen is wat ik weer vergeet
Henkzelf is volgens mij daar erg goed in ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door skillalot »

Als je geschakelde voedingen hebt dan geloof ik niet dat je 36v onderuit zakt doordat de primaire spanning heel even iets onderuit zakt bij inschakelen van een grote last. Bij een gewone travo zou dat wel kunnen, maar een geschakelde voeding doet het ergens tussen de 100 en 230v ofzo? Als je spanning evne onderuit zakt naar 210v ofzo bijvoorbeeld, dan moet die voeding dat wel kunnen handelen. En als je primaire voeding al zover zou inzakken dan is er toch echt iets goed mis bij je thuis.
Hebben bij klanten wel eens gehad dat de stuurstroom achter de travo inzakte, geschakelde voeding ipv die travo en het was opgelost. Als je een multimeter met min/max optie erp hebt kun je het wellicht zien als je voeding inzakt.

Ik zou net als boutje zegt beginnen met een netfilter ertussen te plaatsen.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door benkr »

Hallo,

Heel waarschijnlijk zal een goed netfilter wonderen doen.
Zelfs over een scheidingstrafo gaan storingen via de lekinductie en capaciteit tussen primair en secundair gewoon van primair naar secundair.
Ik heb nog wel een stapel netfilters liggen dus kan ik je daar wel aan helpen.
Nu is Mijdrecht niet direct bij mij (Tilburg) in de buurt dus even ophalen of langsbrengen wordt het niet.
Misschien heb je zelf een idee, anders wordt het september, CNC-Zone-dag, ik breng er wel een paar mee.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door DaBit »

Ik zou ook eerder aan een netfilter denken dan wat anders.

Kan overigens ook zo wezen dat het al voor de stappenmotordrives+voeding mis gaat. Als de sturing een stapje produceert omdat-ie even van slag is....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door Swake »

Waar ligt het kabeltje van de sturing (op een parallel poortje?) ? Leg dat eens zo ver mogelijk van al die 230/400V toestanden.
Ook de kabels naar de steppers zo ver mogelijk van de rest weg houden.

Verhuistrafo mag er tussenuit. Dat verbruikt alleen maar stroom en brengt niets bij in jouw geval.
En dan een degelijk netfilter gebruiken, maar dat werd al gezegd.

Meet toch ook eens na of het hele 400v circuit wel in orde is. Aarding en isolatieweerstand inbegrepen.
When it fits stop using the hammer.
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door deckel515 »

hele electra is net nieuw in de werkplaats en goed aangelegd , dit heb ik al door laten meten en is in orde.

de voeding van de stuurkast dus 220 volt staat een heul eind weg van de 380 gebeuren dus dat zou goed moeten wezen.

ik ga morgen een netfilter scoren hoop ik en t uitproberen , ik moet namelijk gewoon werk afleveren ..

kan het kwaad dat die scheidingstrafo er tussenzit ?
zo nee : laat ik m lekker zitten , wij gebruiken al genoeg stroom en ik heb er geen trek in om alles weer opnieuw aan te leggen ..

ik laat jullie weten hoe het loopt !
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door Swake »

deckel515 schreef:de voeding van de stuurkast dus 220 volt staat een heul eind weg van de 380 gebeuren dus dat zou goed moeten wezen.
Het gaat hier niet over de 230V kabel die in het stopcontact zit. Ik bedoel de kabel die van je PC naar de sturing loopt. Gaat dat via USB of de parallelle poort? Die kabel moet je dus ver weg leggen van alle andere kabels en al zeker de voedingskabels.
When it fits stop using the hammer.
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door deckel515 »

parralelpoort heb ik ..

ik ga eens even kijken , hoe die loopt , weet ik eigenlijk niet eens , je hebt kans dat hij wel in een bundeltje aan mn voedingskabel voor de pc zit

ik heb wel heel bewust de stuurkaart in aan apart kastje zitten wat ik afgeschermd heb met alu tape aan de binnenzijde

morgen ga ik even kijken naar die kabel !! :idea:
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door Swake »

De signalen vanuit een parallelle poort zijn erg gevoelig voor storingen vanuit kabels die er naast lopen.
Enige oplossing is die kabels zo ver mogelijk uit elkaar halen. Leg ze zo mogelijk de andere richting op. Iets in het genre van: links van de machine 230V + voeding stappenmotors en rechts van de machine de kabel van de parallelle poort naar de controller.
When it fits stop using the hammer.
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door deckel515 »

en evt de kabel afschermen met metalen mantel ?
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door Swake »

Als die parallelkabel niet de goedkoopste was dan is er kans dat er al afscherming rond zit.
Zelf een afschermende mantel rond die kabel leggen gaat altijd wat helpen maar ik zou er zelf niet aan beginnen want dat wordt veel werk voor weinig (de afscherming moet er strak rond zitten geen 10 cm er vandaan). Neem liever een degelijk af fabriek afgeschermde kabel.

Verwacht van die afscherming ook geen mirakel. Het zal zeker helpen, maar je moet het oorspronkelijk probleem oplossen wil je zekerheid hebben dat er geen stappen te veel/weinig worden gezet door de steppers: Dus ervoor zorgen dat de storing niet meer tot aan die parallel kabel komt. Nu heb je wat geluk gehad dat de storing zichtbaar was omdat je de motoren zag bewegen maar voor hetzelfde geld valt het niet zo sterk op en is jouw freeswerk niet wat je verwacht zonder dat je kan uitleggen vanwaar het komt.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
singlefonts
Berichten: 92
Lid geworden op: 21 okt 2007 13:42
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door singlefonts »

Het is niet mijn bedoeling reclame te maken, maar laat iemand langskomen die verstand heeft van electra en emc problematieke (bijvoorbeeld http://www.emcmcc.nl/nl/). Het zien van de opbouw electra en/of een schema zegt meer dan omschrijvingen. Voorbeeld een kabel met afscherming wilt niet zeggen dat werkt. Als die afscherming aan een vuile aarde/net hangt, heb je nog niks.
Thomas Edison (1847-1931): "Ik heb niet gefaald. Ik heb enkel 10.000 manieren gevonden die niet werkten."
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door clements »

Bij mij gebeurt hetzelfde als ik mijn verlichting inschakel tijdens het werken. De tl balken zitten op dezelfde groep.
Ik denk toch maar ook zon netfilter er tussen te zetten
ASS-U-ME
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door Swake »

Die TL's hebben waarschijnlijk nog traditionele ballasten. Geeft ook behoorlijk wat storing.

Netfilter EN DIE VOEDINGSKABEL VER WEG VAN DE KABEL NAAR DE CONTROLLER !
When it fits stop using the hammer.
Plaats reactie