Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Moderator: Moderators

deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door deckel515 »

Hoi allen , ik heb inmiddeles een perfect werkende machine , die foutloos werkt maar heb 1 probleem

als ik bijv mijn machine aan heb staan , en ik zet de slijptol aan , verspringen mijn motoren een stapje , ook word t erger als ik t met een 380 apparaat doe

mijn machine werkt op 220 volt



nu heb ik een tijdje terug een scheidingstrafo gekocht , echt een beuker van een ding , ik voed hem met 380v en pak er 220 uit , van 2 losse fases op de trafo die samen 220 v geven.

nu werkt dat prima en ik kan alles doen enz.

als ik nu de slijptol aanzet gebeurt er niets , ook het licht enz. stoort niet!

MAAR de compressor en de rest van de 380 apparaten storen wel met inschakelen , ook als ik mijn aarde loshaal!


is hier een verklaring voor en dus hopelijk ook een oplossing ?
mvg Dave
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door boutje »

Netfilter gebruiken.
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door deckel515 »

maar hoe is t mogelijk dat nu ik een compleet gescheiden voeding heb dat ik nogsteeds dit probleem heb ?
zijn die apparaten duur ?
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door henkzelf »

Het zou kunnen dat een halve tot een paar perioden van je netspanning hun piek niet bereiken en de diodes in je voeding de elco dus even niet bijladen. In dit geval is de oplossing: Flinke elco er bij plaatsen op de lijn die je stappenmotoren voedt. Zo heb je meer DC vermogen in voorraad.
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door deckel515 »

ik ben echt een leek op electronica gebied , ik heb 2 voedingen digitaal van damen cnc , die geven 36 volt dc ..9 ampere pstuk
moet ik dan een elco zoeken die geschikt is voor 36 volt ?
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door wilfred1970 »

nee joh, veel meer!
gaat ook veel stroom door, toch?
zijn hier wel mensen die t precies kunnen uitrekenen voor je.
ik zou zelf enkele duizenden microfarads nemen en werkspanning 80V of hoger...zo uit de losse pols gezegd.
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door henkzelf »

Ja ruim boven de spanning die de drivers nodig hebben. Staan die voedingen in serie om 72 V te krijgen?
Twee maal 9 A = 18 A bij 36 V lijkt me geen veel voorkomende situatie om stappenmotoren te voeden.
Het moet wel een flinke elco zijn (10.000 uF of zo). Kijk maar een bij BACO IJmuiden.
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door deckel515 »

voeding 1 voed 2 drivers
voeding2 voed 2 drivers

is allebij dus een eigen kring van 36volt
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door wilfred1970 »

henkzelf schreef:Ja ruim boven de spanning die de drivers nodig hebben. Staan die voedingen in serie om 72 V te krijgen?
Twee maal 9 A = 18 A bij 36 V lijkt me geen veel voorkomende situatie om stappenmotoren te voeden.
Het moet wel een flinke elco zijn (10.000 uF of zo). Kijk maar een bij BACO IJmuiden.
hier ga je geen 18A uit krijgen als je ze in serie zet...echt niet. blijft 9A max

http://www.dickbest.nl kan ook evt....
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door audiomanics »

Je schrijft: scheidingstrafo... maar zijn de primaire en secundaire wikkelingen ook daadwerkelijk galvanisch gescheiden of heb je misschien toch een "verhuistrafo" ??
Een gewone blikpakketkern is niet echt in staat om hoogfrequente pulsen door te geven..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door Floppy »

Zo maar een hele grote (10000 uF) condensator achter een geschakelde voeding zetten zou ik toch niet doen.
Het zou kunnen dat de voeding in de beveiliging schiet bij het inschakelen en het zou ook zomaar kunnen dat hij er instabiel van wordt.
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door PaulBng »

Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar gaat een storing in een wisselstroom niet gewoon door een trafo heen?
Als ie keurig een sinus doorlaat, waarom dan ook niet een verstoring in die sinus?

Zoals al erder gezegd, netfilter?
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door audiomanics »

PaulBng schreef:Als ie keurig een sinus doorlaat, waarom dan ook niet een verstoring in die sinus?
Een storing op een sinus kun je zien als basisfrequentie met een aantal hogere harmonischen er op (fourier transformatie)
De scherpe pieken zijn hele hoge frequenties.. hoe steiler de flanken hoe hoger, zeg maar..
Een blikpakket in transformatoren die speciaal voor audio gemaakt zijn kunnen tot ca 20kHz wel werken maar de blikpakketten in normale voedingtrafo's halen meestal maar net 6kHz en dan nog met veel moeite.
Veel hogere frequnties verdwijnen als het ware in het blikpakket en worden niet overgedragen naar de secundaire zijde..
Storingen die echt storingen zijn, zoals de schakelklikken van andere apparatuur moet je ongeveer inschalen op 100kHz. Dat is veel hoger dan wat dat blikpakket over kan dragen.. (het wordt gewoonweg niet zo snel gemagnetiseerd)
Niet dat een trafo een storingfilter is maar het helpt wel.
Als de "scheidingstrafo" nu een gewone verhuistrafo blijkt te zijn worden alle storingen gewoon via het koper door gegeven..
Of je een echte scheidingstrafo hebt of zo'n verhuisgeval kun je eenvoudig meten door in de stand Ohm te meten tussen een primaire aansluiting en een secundaire aansluiting.. Moet de trafo natuurlijk wel uit het circuit gehaald worden (dus niet in het stopcontact laten zitten enzo.)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
deckel515
Berichten: 410
Lid geworden op: 04 okt 2011 19:32
Locatie: Mijdrecht (utrecht)
Contacteer:

Re: Na Scheidingstrafo nogsteeds storing ??

Bericht door deckel515 »

t is denk ik dan een zogenaamd verhuisfilter , hij komt uit een oude machine en dacht dat ik er wat mee zou winnen ..

kan hem er in principe dus netzogoed tussenuit halen ?
Plaats reactie