Wat voor, Hoe groot, Voeding?

Moderator: Moderators

mikado
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 jul 2012 23:54

Wat voor, Hoe groot, Voeding?

Bericht door mikado »

Hallo allemaal,

Ik wil 3 stappenmotoren van 4 NM via een driver CW5045 laten draaien, hoe groot is de voeding die ik nodig heb wat betreft voltage en ampères?

Specs motor.
4NM, 4A, 0,7 Ohm, 3.0 mH, 2,8 Volt

Specs driver
input 20 vdc - 50 vdc
output 1,5A - 4,5 A

Ik had begrepen dat een PSU van 48V 12A niet te gebruiken is, maar een 36V 12A wel, hoe groot moet ie dus zijn ??

Groet Mika
icekiller
Berichten: 93
Lid geworden op: 20 apr 2009 02:12
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Re: Wat voor, Hoe groot, Voeding?

Bericht door icekiller »

Wat voor voeding ga je nemen een gewone PSU of een ringkerntransfo en die gelijkrichten etc?

12/3 = 4 amps per driver, dit is piek wat hij gaat trekken kans is dus kleiner dat je dat effectief gaat doen.

Dus 36v 12amps is goed. Nu moet je enkel zien of je een gewone psu pakt of een ringkerntranfo (gelijkrichten etc).
DIY - THB6064AH stepper drive, 4Amp, 40VDC supply - http://goo.gl/chxvH" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Wat voor, Hoe groot, Voeding?

Bericht door ruudpg »

Je geeft zelf aan dat je drivers 20-50VDC aan kunnen.

Nu is dus alleen de vraag, je voeding is dat 48VDC of 48VAC ?
Zelfs de 36V, als dit AC is zou dit na alleen gelijkrichten volgens mij al boven de 50VDC uitkomen, maar als het DC voedingen betreft, je drivers kunnen tot 50 volt hebben en dus zullen je motoren alleen maar beter werken, bovendien heeft de 48V voeding meer wattage dan de 36V waardoor deze ook gemakkelijker de 3 motoren aan kan. Ik heb alleen geen ervaring met deze specifieke drivers, het kan zijn dat er wel op staat tot 50VDC maar dat dit in de praktijk niet zo is. Zelf heb ik Leadshine drives, en zodra mijn voeding in de buurt van 49,5 to 50VDC komt, dan wil hij toch wel erg graag in storing springen wegens over-voltage, vandaar dat ik nu de voeding op 48,5VDC heb staan.
Robbie
Berichten: 198
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Wat voor, Hoe groot, Voeding?

Bericht door Robbie »

Hallo Mikado,

Mijn stappenmotoren en drivers van "Stappenmotoren.nl" draaien op 48V DC (specs 50V DC max.), dat gaat als een speer. Hoge snelheden en groot koppel, de voeding is wel lineair, dus ouderwetse trafo met brugcel en elco's.

Groet,
Rob.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Wat voor, Hoe groot, Voeding?

Bericht door lelieveld »

Mijn Ervaring is dat de Motoren nog niet de helft gebruiken als wat je berekend
ik heb hier op een BF30 met 4de as alle 4 motoren 4.5 Nm op 75 volt laten werken op een 80 volt 5 amp voeding van Meanwell op 75 volt
Ik was ook benauwd dus getest Niet een keer op de amp meter de 5amp gezien
Niet een keer een storing gehad of dat de voeding het benauwd kreeg

Het zal zeker zo zijn dat die motor stroom in zeer korte tijd een hogere stroom hebben opgenomen
Maar die pieken worden dan toch in de driver op gevangen en geleverd door een condensator
En dat is gemiddeld Echt veel lager
Dus je zal zeker geen voeding nodig hebben van 12 amp voor 3 x 4Nm motoren
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
mikado
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 jul 2012 23:54

Re: Wat voor, Hoe groot, Voeding?

Bericht door mikado »

Oke, was van plan gewoon een kant en klare PSU te gebruiken, omdat dat voor mij makkelijker is, ben niet zo`n elektro man.
Maar waarom ik dit vroeg is de volgende link :
http://www.cnc4you.co.uk/index.php?rout ... duct_id=33 daar staat dus "PLEASE NOTE THIS PSU IS NOT COMPATIBLE WITH OUR CW5045 Stepper Driver."
Ik weet het, ik kan hun vragen waarom niet, maar mijn Engels is beperkt tot YES en NO :lol: , vandaar dat ik me maar wend tot de "gebruikers-experts" zoals jullie :oops:

En wat is het verschil tussen 36V en 48V, is dat voor de sterkte van de motor dat ie dan krachtiger is ?

Groet Mika
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Wat voor, Hoe groot, Voeding?

Bericht door Swake »

Waarom dat ding niet compatibel is, is me ook niet duidelijk.

Mogelijks heeft die voeding een probleem van zware 'overshooting' van de uitgangsspanning. -> Als de belasting abrupt weggenomen wordt dan schiet de spanning hoger dan wat ze ingesteld werd. Dus boven de aangekondigde 48V of ook de 50V dat die drivers aankunnen. Dat overshooten duurt maar heel even, maar het kan al genoeg zijn om de driver in storing te zetten, of zelfs om deze op te blazen indien de gebruikte componenten echt op de limiet van 50V zijn gekozen. Oorzaak van dat zware overshooten zit hem vaak in het moeten kosten drukken bij het ontwerp en de fabricage van de voedingen, dit met minder goede specs als gevolg.


Back EMF is een andere mogelijkheid. -> Wanneer de steppers stoppen met draaien dan vloeit er wat stroom terug naar de driver. Bij Longshine zit er een redelijk gevoelige spanningsmeting op de driver, het minste dat je daar over de 80V gaat vliegen de drivers in storing. Daarom raden ze bij Longshine aan voor hun drivers die tot 80V kunnen gaan van voedingen te gebruiken tot maximum 75V, kwestie van zeker te zijn dat het geen probleem is hiermee. Misschien is dat ook het geval met deze drivers en is de marge van 2V niet voldoende om te garanderen dat het ding blijft doen wat het moet doen zonder storing.
When it fits stop using the hammer.
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Wat voor, Hoe groot, Voeding?

Bericht door Swake »

36V vs 48V. Simpel uitgedrukt: Hoe meer volt, hoe sneller dat de motor optrekt. Dus hoe sneller de machine zal zijn.

Begrijp het niet verkeerd. Dit heeft maar weinig invloed op de maximum snelheid dat kan gehaald worden. Dit heeft wel veel invloed op de versnelling om tot die maximum snelheid te komen. En laat een CNC machine nu net heel vaak moeten versnellen en vertragen om de frees naar een andere kant op te duwen.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
Impulse CNC
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 feb 2011 20:19
Contacteer:

Re: Wat voor, Hoe groot, Voeding?

Bericht door Impulse CNC »

Een hoger voltage betekend ook een hogere snelheid.
Ik kan een voorbeeld geven van een Z-as die ik onlangs getest heb:

Gegevens Z-as: Het om hoog te verplaatsen gewicht 9Kg. Gebruikte spindel 16 x 05. Stappenmotor van 3 Nm.

Test setup 1:
Voedingsspanning van 48 VDC. Driver M542. Maximaal te behalen snelheid. 4400 mm /min

Test setup 2:
Voedingsspanning van 36 VDC. Driver DM442. Maximaal te behalen snelheid van 4400 mm / min

Test setup 3:
Voedingspanning van 48 VDC. Driver DM556. Maximaal te behalen snelheid van 6600 mm /min.

Tussen test 2 en 3 is te zien dat een hogere spanning van 12 VDC een toename van 2200 mm /min opleverde.
Tussen test 1 en 3 is het verschil tussen digitaal en traditioneel goed te zien. Eveneens een toename van 2200 mm /min. (in deze setup althans)

Als de 4Nm motor een Nema 34 is, zou ik persoonlijk een hoger voltage gebruiken dan de 48 VDC. Een 75 VDC voeding (circa 350 watt is al voldoende) levert een flinke verbetering van de prestatie op.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat voor, Hoe groot, Voeding?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Impulse CNC schreef:Een hoger voltage betekend ook een hogere snelheid.
Ik kan een voorbeeld geven van een Z-as die ik onlangs getest heb:
Test setup 1:
Voedingsspanning van 48 VDC. Driver M542. Maximaal te behalen snelheid. 4400 mm /min
Test setup 2:
Voedingsspanning van 36 VDC. Driver DM442. Maximaal te behalen snelheid van 4400 mm / min
Test setup 3:
Voedingspanning van 48 VDC. Driver DM556. Maximaal te behalen snelheid van 6600 mm /min.

Tussen test 2 en 3 is te zien dat een hogere spanning van 12 VDC een toename van 2200 mm /min opleverde.
Tussen test 1 en 3 is het verschil tussen digitaal en traditioneel goed te zien. Eveneens een toename van 2200 mm /min. (in deze setup althans)
Je zal het wel goed bedoelen, maar met zo'n vergelijking kan ik helemaal niets.
3x een andere driver kan 3 verschillende resultaten geven.
Dan moet je 3 testen doen met dezelfde hardware met 3 verschillende spanningen.
En datzelfde voor een analoge en een digitale drive.
Misschien doet die DM556 met 36 volt ook wel 6600 mm/min.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat voor, Hoe groot, Voeding?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

mikado schreef:"PLEASE NOTE THIS PSU IS NOT COMPATIBLE WITH OUR CW5045 Stepper Driver."
Gewoon de spec lezen:
1. VCC+: DC power supply positive connection.
Note: Must guard against exceeding 50V, to avoid damaging the module
En dal lukt blijkbaar niet met die genoede voeding.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mikado
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 jul 2012 23:54

Re: Wat voor, Hoe groot, Voeding?

Bericht door mikado »

Wat raden jullie me aan, een 36V PSU of een PSU van 48V met betere specs, of misschien wel een ringkerntrafo?
Dus een voeding die 12A oplevert is genoeg voor 3 motoren van 4A, of is dat kort door de bocht?

En even een andere vraag tussendoor, wat voor toerental heeft een stappen-motor? dit wil ik weten omdat ik dan ongeveer weet welke overbrenging ik moet gebruiken.

Groet Mika
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Wat voor, Hoe groot, Voeding?

Bericht door lelieveld »

Ik zou gaan voor wat het beste uitkomt bij je
wat simpelheid betreft zeg ik een voeding met ringkern trafo
Dat kan haast niet kapot en als het kapot gaat kan je het makkelijk repareren.
voor de werking van jou drivers maakt het echt niet uit
wellicht dat er nog een mieren**ker 8) hier nog wat vind achter de komma
12 Ampere Ringkern trafo is veel te zwaar.
Maar er staat een verhaal bij Damen C.n.c op zijn pagina hoe je het globaal kan uit rekenen.
Ik heb een hoop ervaring in het bouwen van voedingen in een hobby van ruim 40 jaar radio geknutsel
Ik zou het zo doen
Zie hier onder
Als je een 48 volt DC spanning wilt heb je een 36 volt trafo nodig en zeg 6 amp
1 brugcel en een paar Condensatoren totaal 3000uf per amp
Dat is voor jouw voeding uit mn dikke duim 2x 10.000 uf genoeg
Hoe kom ik bij 36 volt AC ?
36volt - 2x een diode in een brugcel ca 2x 07 volt ( onbelast ) = 1,4 volt
36-1,4= 34,6Volt dat maal wortel 2 = 48.8
Nou dat is toch Mooi zou ik zeggen voor een driver van 50 volt
Nu heb je 4 componenten welke defect kunnen gaan en je allemaal zelf kan maken
Ik weet eigenlijk 100% zeker dat dit geen probleem geeft
in een schakelende voeding zitten een honderd componenten en een gierende ventilator meestal :evil:
en als dat kapot gaat moet je een nieuwe kopen.
Oh ja mocht er nu nog net wat teveel spanning uit komen !
wikkel dan een twintig windingen installatie draad om die ringkern en sluit die aan in serie met de primaire
Wordt je spanning hoger dan moet je de wikkeling andersom aansluiten
Hij moet in Tegenfase staan
je stappen motor zal misschien 750 toeren draaien maar heeft dan geen koppel
over het algemeen heeft een vertraging geen zin bij een stappenmotor om kracht ( koppel ) te winnen
doe er mee wat je wilt
Grt
Bert ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Wat voor, Hoe groot, Voeding?

Bericht door Floppy »

IK heb voor 3 motoren van 4A een Meanwell voeding van 48V 6.7A bij van Dijken electronica gekocht voor € 39.50 en die werkt probleemloos.
Er zit wel een ventilator in en die maakt geluid maar als je aan het frezen bent hoor je die niet meer.
http://www.vandijkenelektronica.nl/main ... ts_id=1290
Plaats reactie