Wat voor, Hoe groot, Voeding?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat voor, Hoe groot, Voeding?

Bericht door DaBit »

lelieveld schreef: wat simpelheid betreft zeg ik een voeding met ringkern trafo
Dat kan haast niet kapot en als het kapot gaat kan je het makkelijk repareren.
Ik zeg ook: 'voeding met ringkern-trafo'. Geschakelde voedingen hebben veel voordelen, maar in een motorsturing worden dat al gauw nadelen. Daarom moet je die dingen ook zo ongelofelijk overdimensioneren en vaak meer dan 1 toepassen.

Ringkern, bruggelijkrichter, batterijtje elco's. Een betere voedingsbron voor je motordrives is er niet.
Trafo dimensioneren op nominale vermogensopname; die bult ijzer en koper heeft er geen bezwaar tegen als-ie ooit tijdelijk wat extra moet leveren. Brugcel een 35Amp blokje; die hebben een vlaksteker-aansluiting. Elco's wat royaal: 2x10000uF of nog wat meer, werkspanning bij voorkeur fors hoger kiezen. Dus ook bij 48V voeding liever 100V elco's dan 63V. Eventueel met schroefaansluiting, dan heb je geen printplaat nodig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mikado
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 jul 2012 23:54

Re: Wat voor, Hoe groot, Voeding?

Bericht door mikado »

Dank jullie wel voor jullie reacties, ik ga dan maar voor een ringkerntrafo, vandaag of morgen even naar de elektro-boer, die zal ook wel weten wat ik nodig heb, maar ik heb nu in ieder geval een leidraad waar ik wat mee kan.
lelieveld schreef:Oh ja mocht er nu nog net wat teveel spanning uit komen !
wikkel dan een twintig windingen installatie draad om die ringkern en sluit die aan in serie met de primaire
Wordt je spanning hoger dan moet je de wikkeling andersom aansluiten
Grt
Bert ;-)
Primaire kant is in dit geval toch de 220V kant?

Ze spreken allemaal over 36V en 48V, maar zou het ook gewoon 40V of 42V kunnen zijn <-- Dit is nieuwsgierigheid :)

Tanks, Mika
Plaats reactie