op zoek naar een geschikte voeding

Moderator: Moderators

Plaats reactie
martijn.ruben
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2012 19:02

op zoek naar een geschikte voeding

Bericht door martijn.ruben »

Hallo,

Ik ben op zoek naar een geschikte voeding en heb 3 voorstellen. Naar welkeen gaat jullie keuze uit?
Zelf heb ik weinig kennis in verband met elektronica, daarom vertrouw ik op jullie.
De voeding dient voor mijn 3 stappenmotor van Sanyo Denki 3A aan te sturen adhv dm542 drivers (max 50V, 4A)
Afbeelding

1) http://www.vandijkenelektronica.nl/main ... ts_id=1290
Deze geeft een output van 48VDC en 6,7A

2) http://www.tweedehands.nl/zendamateur/z ... dium=email
Merk: Unipower Type: TPCP7000-431
output van 48VDC en 21A

3) een voeding van stappenmotor.nl
output 48VDC en 6,3A


Mijn 3 motors samen kunnen dus maximum 9A tegelijkertijd trekken. Kan ik dan eenvoudigweg concluderen dat voeding 1 en 3 onvoldoende zijn aangezien zij slechts respectievelijk 6,7 en 6,3A kunnen leveren?
Daarnaast is 21A van voeding 2 misschien overkill. Kan deze stroom zelfs niet eventueel mijn motoren beschadigen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: op zoek naar een geschikte voeding

Bericht door lelieveld »

er staat een stuk op de site van Damen CNC over berekenen van de voeding
Maar aan 1 voeding 48 volt van 6,7 amp is ruim voldoende
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: op zoek naar een geschikte voeding

Bericht door Swake »

Een 48V voeding met drivers die maar 50V lusten is naar mijn mening wat veel. Met name bij het sterk afremmen gaat een stepper wat vermogen naar de voeding terugsturen en hier kan je dus uitkomen op spanningen die hoger liggen dan wat je driver graag ziet. Laat dat nu net gebeuren telkens de stepper een andere richting opgestuurd wordt. Dus heel vaak. De driver kan bijgevolg in beveiliging gaan of zelfs kapot gaan als er geen beveiliging in zit en dan stopt het frezen.

Om deze reden gaat mijn voorkeur naar de eerste voeding, die is regelbaar naar een wat lagere spanning moest het nodig zijn.

Te veel stroom een voeding niet leveren, de motoren gaan maar verbruiken wat ze kunnen opnemen. Dus de voeding mag gerust te veel stroom kunnen leveren.

Denk wel aan garantie, op 2dehands heb je die doorgaans niet. Ook al lijkt die voeding best mooi spul te zijn.

Die 3A voor de steppers is dat totaal verbruik en niet per fase? Dan kom je vermoedelijk toe met 6A. Hangt beetje af van hoe hard je de machine wilt laten frezen.

Je kan altijd proberen met één voeding en er later een tweede bijzetten moest stroom de limiet vormen.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: op zoek naar een geschikte voeding

Bericht door lelieveld »

Een 48V voeding met drivers die maar 50V lusten is naar mijn mening wat veel
op die 48 volt voedingen zit een instel schroefje om de spanning eventueel wat lager in te stellen Swake ;-)
Nooit over nagedacht dat die spanning omhoog gaat bij stoppen, wel logisch eigenlijk.
Mijn drivers 3 stuks 80 volt 7,8 amp werken nog steeds goed op 1 75 volts voeding van 5 amp ;-)
zelfs met de 4de as aan was geen probleem
die 3 amp zijn maar piekjes het meeste stroom trekken ze bij stilstand
en dus moet je een driver uit kiezen waarbij de stroom halveert bij stilstand
dan is het 3x1,5 amp =4,5 amp
Laatst gewijzigd door lelieveld op 07 mei 2014 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
martijn.ruben
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2012 19:02

Re: op zoek naar een geschikte voeding

Bericht door martijn.ruben »

De 3A van de stappenmotoren is per fase.

Als ik het goed begrijp koop ik best voeding nr 1 (die instelbaar is naar een lagere spanning)
Hoewel de prijs voor die voeding (6.7A) +- gelijk is aan die van op 2dehands (21A)
Veel snelheid en kracht moet mijn machine momenteel nog niet hebben. In de toekomst spreek ik daar waarschijnlijk anders over ;-)
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: op zoek naar een geschikte voeding

Bericht door ruudpg »

Volgens mij lopen hier toch 2 zaken door elkaar, de 48V die van de voeding komt is het voltage dat naar de Driver toe gaat, dit is niet noodzakelijkerwijs ook het voltage dat van de Driver naar de Stappenmotor gaat, bovendien, als de stappenmotor gaat afremmen produceert hij geen 48V, maar volgens mij hooguit een volt of 5 afhankelijk nog of je hem parallel of serieel hebt aangesloten. Mijn voeding heb ik ingesteld op 48,5V zonder enig probleem met 50V drivers, pas tussen de 50 en 51V slaan de Drivers in storing wegens overspanning, hierop heeft het draaien van de motoren, bij mij in ieder geval, geen invloed. Wel had ik een stall probleem met 1 voeding en 4 motoren als ze alle 4 draaien maar een paar accelereren en andere remmen af. Dit heb ik opgelost door een tweede voeding erbij te plaatsen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: op zoek naar een geschikte voeding

Bericht door audiomanics »

Over die stroom die je voeding moet leveren:
ik zie in de datasheet van deze stepper dat de nominale stroom 3A is en de DC-weerstand van de spoel 1,05 Ohm.
Dat betekent dat er in 1 spoel I^2xR vermogen ontwikkeld wordt. In jouw geval dus net iets meer dan 9Watt.
Er zitten 4 spoelen in die dus maximaal 4 x 9 = 36W nodig kunnen hebben..
Als je dus 3 motoren hebt kom je maximaal aan 108W.. Doe daar nog wat rendement en wat andere verliezen bij, dan kom je misschien aan 150 W..
In principe regelt een stepperdriver de stroom zo dat de stroom constant is en bij microstepping ook nog zo verdeeld dat de motor in de juiste hoek gaat staan (denk aan een sinusvorm) Bij microstepping zal de stroom totaal ook maar maximaal 1,41 x Inominaal per veld zijn.
Omdat de motor draait zal hij een tegenEMK (inductie, denk aan een dynamo) opwekken (afhankelijk van de zelfinductie van de spoel en de snelheid) Hoe hoger die spanning, hoe hoger hoger ook de gemiddelde spanning moet zijn die de stepperdriver moet leveren om de juiste stroom te geven. Je begrijpt dat daar dus de grens ligt. Bij een zelfde stepper zal je dus met een hogere voedingspanning ook harder kunnen..
Ook hier zitten weer grenzen aan. Soms zie je bij stappenmotoren van die curves waar het moment uitgezet wordt tegenover het aantal volle stappen per seconde.
Ergens is die kracht gelijk aan de wrijving van de aangedreven trein en dan staat de boel dus ook stil.
Dat de tegenEMK van de motor de voedingspanning kan overstijgen wordt tegen gegaan door dempdiodes die in de stepperdriver zitten.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: op zoek naar een geschikte voeding

Bericht door henkzelf »

Duidelijk uitgelegd Kees. Maar volgens mij vergat je 1 ding. Waar komt het vermogen van het versnellen en vertragen vandaan? Antwoord: Bij een belaste draaiende motor is de tegen EMK lager dan bij een belaste.
Bij een onbelaste motor hoeft de driver maar een kort spanning op de spoel te zetten (tot de stroom op waarde is) en dat loopt de stroom relatief lang door de diodes tot hij iets gezakt is. Daarna schakelt de driver weer in en voert de stroom weer op. Als de motor belast is zakt de stroom via de diodes sneller en zal de driver dus weer eerder beginnen met het weer opvoeren van de stroom.
martijn.ruben
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2012 19:02

Re: op zoek naar een geschikte voeding

Bericht door martijn.ruben »

Conclusie:

In de datasheet van deze stepper staat dat de nominale stroom 3A is en de DC-weerstand van de spoel 1,05 Ohm.
Dat betekent dat er in 1 spoel I^2xR vermogen ontwikkeld wordt. In dit geval dus net iets meer dan 9Watt.
Er zitten 4 spoelen in die dus maximaal 4 x 9 = 36W nodig kunnen hebben..
Als ik dus 3 motoren hebt kom ik maximaal aan 108W.. Doe daar nog wat rendement en wat andere verliezen bij, dan kom ik misschien aan 150 W..

voeding nr 1) http://www.vandijkenelektronica.nl/main ... ts_id=1290 is perfect...
martijn.ruben
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 dec 2012 19:02

Re: op zoek naar een geschikte voeding

Bericht door martijn.ruben »

Ondertussen heb ik de voeding bij Van Dijken Elektronica gekocht
http://www.vandijkenelektronica.nl/main ... ts_id=1290

Bedankt voor de info!
Plaats reactie