servodriver aan/uitzetten met signaal van stuurkaart

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

servodriver aan/uitzetten met signaal van stuurkaart

Bericht door Budgen30 »

Hallo,

Ik heb een mooie nieuwe servoaandrijving voor mijn draaibank en wil deze kunnen aan/uit schakelen via mach3.
Ik heb een leafboy77 kaart met usb aansluiting die ik wil gaan gebruiken.

Nu heb ik een schema gemaakt hoe ik de schakeling denk te moeten maken.
maar mijn kennis van electronica is te beperkt, dus wil het graag voorleggen of dit zo werkt en of ik iets vergeet.
20652

De vragen staan op de afbeelding.

Is de transistor die ik denk nodig te hebben hetzelfde als een breakout board ertussen zetten?
Dank!
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: servodriver aan/uitzetten met signaal van stuurkaart

Bericht door chimaerion »

Kan je eens duidelijkere foto plaatsen met hogere resolutie, ik kan de digitale output van je leafboykaart niet opmaken.
Ik begrijp niet waarom je een transistor wil gebruiken, ik zie dat de digitale input van de servodrive een optocoupleringang is. Dit is super eenvoudig te aan te sluiten.
Maar eerst zou ik moeten weten wat voor type uitgang je leafboy kaart heeft: open collector, totem pole, ...
En indien een gedreven uitgang, wat is spanning als de uitgang hoog komt, want deze moet matchen met de maximale ingangsspanning van je input.

Als je mij kunt zeggen wat voor uitgang het is en de specificaties ervan kan geven, kan ik voor je een aansluitschema tekenen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: servodriver aan/uitzetten met signaal van stuurkaart

Bericht door benkr »

Je heb helemaal niets extra's nodig, alles wat je nodig hebt is er al.
De leafboy77 kaar heeft een optocopler uitgang die een transistor laat schakelen tussen GND (0V) en de uitgang, tevens zit die uitgang via een 4k7 weerstand aan de +5V.
Jouw servodrive heeft ook een optocoupler als ingang, als je nu de Com+ van de drive aan +5V hangt en de EN Port aan de uitgang van de Leafboy77 dan werkt het.
Het kan zijn dat het precies verkeerd om werkt, dus "AAN" doet "UIT" en andersom, dat kun je in Mach3 omzetten.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: servodriver aan/uitzetten met signaal van stuurkaart

Bericht door chimaerion »

Als die een open collector uitgang is, moet die wel gevoed worden. Indien een gedreven uitgang, dan is die voeding van 12-24 niet nodig.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: servodriver aan/uitzetten met signaal van stuurkaart

Bericht door benkr »

chimaerion schreef: 02 mei 2020 18:16 Als die een open collector uitgang is, moet die wel gevoed worden. Indien een gedreven uitgang, dan is die voeding van 12-24 niet nodig.
Nee, de stroom gaat van de +Com van de servodrive via de optocoupler LED en voorschakelweerstand naar de OpenCollector van de Leafboy77 kaart.
De OpenCollector van de Leafboy77 hangt aan GND, als je nu de +Com dus aan de +5V knoopt zoals gezegd dan heb je een gesloten kring en zal het dus werken.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: servodriver aan/uitzetten met signaal van stuurkaart

Bericht door chimaerion »

benkr schreef: 02 mei 2020 18:37
chimaerion schreef: 02 mei 2020 18:16 Als die een open collector uitgang is, moet die wel gevoed worden. Indien een gedreven uitgang, dan is die voeding van 12-24 niet nodig.
Nee, de stroom gaat van de +Com van de servodrive via de optocoupler LED en voorschakelweerstand naar de OpenCollector van de Leafboy77 kaart.
De OpenCollector van de Leafboy77 hangt aan GND, als je nu de +Com dus aan de +5V knoopt zoals gezegd dan heb je een gesloten kring en zal het dus werken.
Ja dat is wat ik ook zeg? Blijkbaar in dit geval (wat ik opmaak uit jouw post) wordt de voeding en de 4K7 weerstand voorzien door de leafboy kaart.
Dat moest ik dus weten. Dan kan het heel simpel inderdaad.
In heel veel gevallen (zoals bij de edingcnc760 kaart) heb je gewoon de emitter van de open collector en de "uitgang" als terminals en moet je zelf voeding en belasting voorzien.
De tekening vind ik gewoon heel verwarrend, is die 12-24v voeding iets dat de TS erbij getekend heeft of zit dat al in die servodrive ingang.
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: servodriver aan/uitzetten met signaal van stuurkaart

Bericht door Budgen30 »

Ik krijg de afbeelding niet beter dan dit. Beetje kleiner geknipt.
20657

zoals ik het zie als leek...

het teken is toch een transistor (volgens google)?
vandaar dat ik transistor zeg.
de "transistor" staat "buiten" de servodriver, dus extern?
wat ik begrijp is dat je met een lagere spanning (bv +5v van leafboy) aan de transitor de +24v kan schakelen.
dit klinkt mij als een soort optocoupler schakeling. dat zit dacht ik op een breakoutboard?

de servodriver-input moet gevoed worden met 12-24 volt (staat in handleiding) indien 12v moet een weerstand toegevoegd worden.

Uit de leafboy komt 5v volgens schema als output (als i schakelt)
daar kan je dan toch geen +24v op zetten?

De overige reacties moet ik nog even lezen.
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: servodriver aan/uitzetten met signaal van stuurkaart

Bericht door Budgen30 »

chimaerion schreef: 02 mei 2020 18:46
benkr schreef: 02 mei 2020 18:37
chimaerion schreef: 02 mei 2020 18:16 Als die een open collector uitgang is, moet die wel gevoed worden. Indien een gedreven uitgang, dan is die voeding van 12-24 niet nodig.
Nee, de stroom gaat van de +Com van de servodrive via de optocoupler LED en voorschakelweerstand naar de OpenCollector van de Leafboy77 kaart.
De OpenCollector van de Leafboy77 hangt aan GND, als je nu de +Com dus aan de +5V knoopt zoals gezegd dan heb je een gesloten kring en zal het dus werken.
Ja dat is wat ik ook zeg? Blijkbaar in dit geval (wat ik opmaak uit jouw post) wordt de voeding en de 4K7 weerstand voorzien door de leafboy kaart.
Dat moest ik dus weten. Dan kan het heel simpel inderdaad.
In heel veel gevallen (zoals bij de edingcnc760 kaart) heb je gewoon de emitter van de open collector en de "uitgang" als terminals en moet je zelf voeding en belasting voorzien.
De tekening vind ik gewoon heel verwarrend, is die 12-24v voeding iets dat de TS erbij getekend heeft of zit dat al in die servodrive ingang.
Ik heb voor mijn freesbank USBCNC. daar is de voeding inderdaad apart aan te brengen en daarmee kan ik de voeding afstemmen op het apparaat wat erachter hangt. Die begrijp ik gelukkig.
Ik heb nog even in de handleiding gezocht en kwam dit tegen:
20658
en dit
20659
met jullie reactie meegenomen.... moet het dan zo worden?
20660
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: servodriver aan/uitzetten met signaal van stuurkaart

Bericht door chimaerion »

Kijk al een heel pak duidelijker. Dan kan je het inderdaad beter met een transistor doen zoals in schema.
Het type transistor dat je moet nemen mag een een standaard NPN transistor zijn zonder veel franjes.
Kijk eens wat je liggen hebt van standaard npn transistortjes en kijk wat de stroom voor de basis mag zijn om in saturatie te komen. Dan kun je eventueel nog een weerstand in serie zetten om de stroom die in de basis van de transistor vloeit te beperken mocht dat nodig zijn.
De enige andere verbinding die dan moet leggen is de ground van 12-24v voeding met de ground van leafboy kaart.

Dus concreet:

Je schema die je getekend had is correct, enkel een standaard npn transistor die je liggen hebt pakken.
Verbind output van je leafboy met de basis van je transistor, eventueel met een resistor in serie.
Verbind de massa van 12-24v voeding met de massa van je leafboy kaart.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: servodriver aan/uitzetten met signaal van stuurkaart

Bericht door hfjbuis »

De servo:
  • heeft een optocoupler "pin" met 12..24 volt en serie weerstand die naar GND moet worden geschakeld.
  • heeft een voeding van 12..24 volt nodig op COM+
De leafboy:
  • heeft een optocoupler output (met 10k pull down) die 5V van de kaart naar buiten stuurt (geen serie weerstand volgens het schema).
  • Schakelt niet naar 0 V (tenzij de 10k pull down genoeg is, maar dat is niet zo in deze situatie
Mijn voorstel:
  • Zet 12 of 24 volt op de driver COM+, afhankelijk van wat beschikbaar is
  • Zet er (nog) een optocoupler tussen.
  • Stuur deze optocoupler diode aan met de output van de leafboy.
  • Laat deze optocoupler transistor het signaal van de driver naar GND van de driver schakelen.
  • Neem een 5V naar 12/24 Volt optocoupler board, dan heb je geen externe componenten nodig, heb je schroef aansluitingen en een volledige galvanische scheiding!
    Componenten op een breadboard zetten kan natuurlijk ook!
Voor de duidelijkheid, het voorstel van @chimaerion werkt ook.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Budgen30
Berichten: 103
Lid geworden op: 13 jun 2011 18:29
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: servodriver aan/uitzetten met signaal van stuurkaart

Bericht door Budgen30 »

Ik ga voor de optie met optocouplerboard.
Dan kan ik ook nog eenvoudig andere verbindingen maken als dat nodig is + de andere voordelen die genoemd zijn.
Super bedankt voor het meedenken!
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: servodriver aan/uitzetten met signaal van stuurkaart

Bericht door benkr »

benkr schreef: 02 mei 2020 18:01 Je heb helemaal niets extra's nodig, alles wat je nodig hebt is er al.
De leafboy77 kaar heeft een optocopler uitgang die een transistor laat schakelen tussen GND (0V) en de uitgang, tevens zit die uitgang via een 4k7 weerstand aan de +5V.
Jouw servodrive heeft ook een optocoupler als ingang, als je nu de Com+ van de drive aan +5V hangt en de EN Port aan de uitgang van de Leafboy77 dan werkt het.
Het kan zijn dat het precies verkeerd om werkt, dus "AAN" doet "UIT" en andersom, dat kun je in Mach3 omzetten.
Ik heb nog eens nagekeken waar ik de fout in ben gegaan, de Leafboy heeft geen optocoupler uitgang die schakelt tussen GND en de uitgang, zo zit het voor de ingangen, in mijn onwetendheid heb ik dat stukje schema gezien en daar mijn verhaaltje op gebaseerd.
Ja, de opto coupler uitgang hangt inderdaad aan de +5V, dan kun je weinig anders dan het advies wat door hfjbuis is gegeven volgen.
Een klein relaisje zou ook nog kunnen, maar dan moet je er wel eentje hebben van een heel goede kwaliteit, of een solid state relais wat een FET als schakel element heeft, dat is dan eigenlijk een soort super opto coupler.
Voor een soortgelijk probleem heb ik dit gebruikt:

https://www.aliexpress.com/item/3301780 ... 4c4dltxwTo

Dan ben je snel klaar, moet je alleen 2 a 3 weken wachten tot het binnen is.
Er zijn ook printjes met 2 en misschien zelfs wel 1 kanaaltje.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: servodriver aan/uitzetten met signaal van stuurkaart

Bericht door hfjbuis »

Ik heb zo'n bordje, geschikt tot 4Khz met een 817 optocoupler. Met een jumper kun je gebruik maken van een gemeenschappelijke GND of de uitgangen geheel gescheiden houden.
https://www.banggood.com/nl/817-Optocou ... rehouse=CN
Plaats reactie