plasma snijder koppelen aan cnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Diks
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jun 2015 15:45

plasma snijder koppelen aan cnc

Bericht door Diks »

hoi ben van plan om een cnc plasma tafel te bouwen en ben info aan het verzamelen
weet er iemand hoe je de plasma snijder koppelt aan de cnc zo dat die aan en uit gaat
normaal gaat dat via het handvat
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: plasma snijder koppelen aan cnc

Bericht door hfjbuis »

Die kun je op veel manieren koppelen,

Aan:
- het spindel aan/uit signaal
- koeling aan/uit signaal
- etc.

Het is maar net hoe het in de Gcodes staat (die uiteindelijk voor de activering zorgen) en die zijn weer afhankelijk van het CAM pakket en/of post-processor. Ook de gebruikte besturing en software kunnen invloed hebben.

Het is natuurlijk niet handig dat de plasma snijder geactiveerd wordt als hij niet moet snijden. Dit probleem heb je ook bij laser snijden en de oplossing daarvoor (laser mode activeren als dat ondersteund wordt door de controller) kan ook voor de plasma snijder gebruikt worden, d.w.z. het laser aan/uit signaal.
Het is dan ook meer een software dan hardware probleem/keuze/oplossing.
BlueGTT
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 okt 2019 23:34

Re: plasma snijder koppelen aan cnc

Bericht door BlueGTT »

Meestal wordt een machinetoorts gebruikt (die zijn recht, en nemen dus veel minder plaats in als een handtoorts, die door zijn vorm vaak in de weg zit/uitsteekt, dingen raakt), die heeft eigenlijk nooit een schakelaar.
Wat je dan kunt doen (en ik gedaan heb) is een 2 aderige draad nemen, die soldeer je aan de stekkeraansluiting van je plasmabron, of je zet er dezelfde stekker aan als aan je toorts zit.
Deze draad gaat naar de behuizing van je controller.

De twee draden vanaf je plasmabron sluit je aan op contacten 30 en 87 van een standaard 4 polig relais
De 2 andere contacten (85 en 86)van het 4 polige relais sluit je aan op je controller of je breakoutbox, in mijn geval op een output + en een output - van de CSMIO
De meeste postprocessors geschikt voor plasmasnijders gebruiken M3 (spindel aan) en M5 (spindel uit)
Dan configureer je Mach3 zo dat M03 de juiste output aanstuurt, als je postprocessor dan een M03 commando geeft zal het relais sluiten, en je plasmabron zal aan gaan. Bij een M05 gaat het relais open en stopt de plasmabron.

Ik zou er dus voor kiezen om die ook te gebruiken, als je dat niet doet zal je de postprocessor aan moeten passen, iets wat als leek nogal lastig is.

Je kan hoogstwaarschijnlijk het relais laten vervallen, en de 2 draden van de toortsaansluiting op de output- en output+ plaatsen, ik heb ervoor gekozen dit via een relais te doen om eventuele piekspanningen weg te houden van de CSMIO.
Plaats reactie