Smoothstepper en C25 i.c.m. Inductieve switches. Pullup/down weerstanden ?

Moderator: Moderators

hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Smoothstepper en C25 i.c.m. Inductieve switches. Pullup/down weerstanden ?

Bericht door hobbybob »

Je schrijft doe dat ook met een aangesloten weerstand van 10K zoals in de manual staat. Zonder de schakelaar aan te sluiten.
Die snap ik niet? Want in de manual stast juist hoe het moet MET schakelaar ? Als ik schakelaar weglaat bied ik niets meer aan op pin 11,12 of 13 toch? Of bedoel je een pullup van 10K?
Hoe hoger ik ging hoe lager die spanning werd op die input.
Ik wil nog wel even kijken wat een 10K pullup doet hoor.
Heb inmiddels geleerd dat de stroomsterkte meer bepalend is dam de spanning (mits geen overschrijding).
Ik zal er zo uit en dab eebs even kijken met 10k eraan
Maar met 3.7K eraan leek het stabiel. En de spanning zat dan of op 4.88 of op 5.18 dat weet jk niet meer.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Smoothstepper en C25 i.c.m. Inductieve switches. Pullup/down weerstanden ?

Bericht door hfjbuis »

Zonder weerstand is de ingang laag door de 4k7 weerstand.
Met alleen de pullup van 10k (pullup zoals in de manual staat) naar de 12V voeding, moet op de ingang een hoog signaal staan van ongeveer 5 Volt. Dat moet stabiel door de leds en Mach3 worden gesignaleerd.

Als je vervolgens een NPN NO schakelaar aansluit moet het nog steeds een stabiel hoog signaal zijn, ongeveer 5 Volt en een fractie hoger dan zonder schakelaar.

De laatste test is het bekrachtigen van de schakelaar, dan moet het een stabiel laag signaal zijn van 1V of lager.
hobbybob schreef: 27 apr 2020 09:20 Heb inmiddels geleerd dat de stroomsterkte meer bepalend is dam de spanning (mits geen overschrijding).
Dat is in dit geval zo omdat de ingang voorzien is van een ledje. De spanning over het ledje is grotendeels onafhankelijk van de stroom die er door heen gaat. Ik denk dat de 220R weerstand voor het ledje in het schema niet klopt. Het past niet in het andere deel waarin gesproken wordt over een 10k pullup weerstand.

Ik vind het vreemd dat er geen stabiel signaal is. De 74HC14 (schmitt trigger) moet daar voor zorgen.

Je hebt de test al een keer gedaan, als het goed is, vindt je dezelfde waarde.
Ik zal nu hetzelfde doen rechtstreeks vanaf de 12 volt voeding. Zelfde 10K weerstand.
Met de 10K weerstaand aan de 12V+ wordt het interessant: Onbelast meet ik 11,98V maar als ik hem op Pin 11 duw, gaat keurig het lampje in Mach3 (input signals current state) UIT !!! En blijft uit, supernetjes, zonder knipperen.
Als ik dan meet tussen GND en pin 11 meet ik 2,603V
Dan rest nog om bij bekrachtigde schakelaar de voedingsspanning te meten. Die moet stabiel rond de 12 Volt zijn.

De schakelaar verwisselen voor een andere is de volgende stap en als dat niet helpt, testen op een andere poort.
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Smoothstepper en C25 i.c.m. Inductieve switches. Pullup/down weerstanden ?

Bericht door buckfast_beekeeper »

Zat ik hiermee toch heel goed in de richting.
buckfast_beekeeper schreef: 26 apr 2020 09:47 De 10k van de sensor en de 4k7 aan de C25 ingang vormen uiteraard al een spanningsdeler. Dat zou dan willen zeggen dat er ongeveer 3,8V op de ingang zou komen te staan. Normaal is dat binnen de TTL specs om een hoog weer te geven. Mocht dit te weinig zijn dan kan een 22k weerstand tussen bruin en zwart wat opleveren. De parallelle weerstand gaat dan naar 6k875 en de spanningsdeler geeft dan 4,87V. De led geeft ook nog een belasting op de ingang. Spijtig dat hier een 20mA type is toegepast.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Smoothstepper en C25 i.c.m. Inductieve switches. Pullup/down weerstanden ?

Bericht door hobbybob »

hfjbuis schreef: 27 apr 2020 09:42 Zonder weerstand is de ingang laag door de 4k7 weerstand.
Met alleen de pullup van 10k (pullup zoals in de manual staat) naar de 12V voeding, moet op de ingang een hoog signaal staan van ongeveer 5 Volt. Dat moet stabiel door de leds en Mach3 worden gesignaleerd.

Als je vervolgens een NPN NO schakelaar aansluit moet het nog steeds een stabiel hoog signaal zijn, ongeveer 5 Volt en een fractie hoger dan zonder schakelaar.

De laatste test is het bekrachtigen van de schakelaar, dan moet het een stabiel laag signaal zijn van 1V of lager.
hobbybob schreef: 27 apr 2020 09:20 Heb inmiddels geleerd dat de stroomsterkte meer bepalend is dam de spanning (mits geen overschrijding).
Dat is in dit geval zo omdat de ingang voorzien is van een ledje. De spanning over het ledje is grotendeels onafhankelijk van de stroom die er door heen gaat. Ik denk dat de 220R weerstand voor het ledje in het schema niet klopt. Het past niet in het andere deel waarin gesproken wordt over een 10k pullup weerstand.

Ik vind het vreemd dat er geen stabiel signaal is. De 74HC14 (schmitt trigger) moet daar voor zorgen.

Je hebt de test al een keer gedaan, als het goed is, vindt je dezelfde waarde.
Ik zal nu hetzelfde doen rechtstreeks vanaf de 12 volt voeding. Zelfde 10K weerstand.
Met de 10K weerstaand aan de 12V+ wordt het interessant: Onbelast meet ik 11,98V maar als ik hem op Pin 11 duw, gaat keurig het lampje in Mach3 (input signals current state) UIT !!! En blijft uit, supernetjes, zonder knipperen.
Als ik dan meet tussen GND en pin 11 meet ik 2,603V
Dan rest nog om bij bekrachtigde schakelaar de voedingsspanning te meten. Die moet stabiel rond de 12 Volt zijn.

De schakelaar verwisselen voor een andere is de volgende stap en als dat niet helpt, testen op een andere poort.
Met allen de 10K pullup naar 12v zonder schakelaar, is de spanning 2.75V gemeten tussen Pin 13 en GND.
Als ik de schakelaar erbij aansluit gaat de spanning naar 3,72V
Als ik dan metaal bij de schakelaar houd, zakt de spanning tot 0.72V en detecteert Mach3 dat.
Dus met 10K werkt het inderdaad ook EN is de spanning een stuk lager.

De schakelaar alleen gemeten (niet verbonden) geeft 12,05V bij niks detecteren en 1,195V bij detecteren metaal.
Dan ga ik alles dus maar gewoon met 10K weerstanden uitrusten.
Want het lijkt allemaal stabiel en dan is het volgens voorschrift van schema 1.

Ik heb de hele tijd gekeken naar het onderste schema op pagina 5, maar daar stond die weerstand in serie maar hadden ze het wel over 10K bij 12V (voor R1 en R2 samen).
Benkr gaf al aan dat je dan dus zonder weerstand kon aansluiten (want er zat dan al 10K intern in). Maar dat ging tegen mijn gevoel in ivm onbelast hoog gemeten voltage.
En het leek ook niet stabiel op die manier.

Dus ik denk dat ik alles met 10K ga uitrusten nu.
Dank voor je hulp. Nu alleen nog de melding oplossen nadat hij netjes gehomed heeft:
Requested Home Axis switch is active, please fix, then Home.

Dat geeft hij nu dus NA het homen. Heel gek want hij homed prima. En als ik daarna op Clear druk is het goed.
Als dat niet op te lossen is, kan ik daar mee leven, na alle ellende die ik nu al heb gehad, zou het fijn zijn als het een simpele fix is.
Maar zo niet dan clear ik het wel voor elke opdracht straks.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Smoothstepper en C25 i.c.m. Inductieve switches. Pullup/down weerstanden ?

Bericht door hfjbuis »

Ik heb de hele tijd gekeken naar het onderste schema op pagina 5, maar daar stond die weerstand in serie maar hadden ze het wel over 10K bij 12V (voor R1 en R2 samen).
Benkr gaf al aan dat je dan dus zonder weerstand kon aansluiten (want er zat dan al 10K intern in). Maar dat ging tegen mijn gevoel in ivm onbelast hoog gemeten voltage.
En het leek ook niet stabiel op die manier.
Dat is de manier om aan te sluiten ware het niet dat de interne pullup van de schakelaar te hoog is voor nog een weerstand in serie. Als de interne pullup van de schakelaar echt 10k is, voldoet hij aan de specs en kun je de uitgang rechtstreeks zonder weerstand in serie aansluiten. Volgens de handleiding (laatste regels van pagina 5) moet bij 12V voeding en een pullup in de schakelaar van 10k, de serie weerstand 0 ohm zijn. Dat maakt de installatie wel eenvoudiger en daarmee minder storingsgevoelig. Als je dit nog niet gedaan hebt, probeer het dan maar om te beginnen met een weerstand van 470R in serie ter bescherming. Als de spanning op de input gemeten te laag is, en dat verwacht ik wel, dan zonder die weerstand in serie.

Ik maak mij nog steeds zorgen om de stabiliteit. Met 5 Volt op de ingang, moet dat ding rots vast zijn!
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Smoothstepper en C25 i.c.m. Inductieve switches. Pullup/down weerstanden ?

Bericht door hfjbuis »

Nu alleen nog de melding oplossen nadat hij netjes gehomed heeft:
Requested Home Axis switch is active, please fix, then Home.
Als ik het mij goed herinner, heeft dit te maken met dat home switches ook limit switches zijn.
You should disable the "Home SW. Safety" option in "General Config" window of Mach3.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Smoothstepper en C25 i.c.m. Inductieve switches. Pullup/down weerstanden ?

Bericht door hobbybob »

Oh, weer gelukt! Dankjewel Hfjbuis!
Geen errors meer!
Plaats reactie