Smoothstepper en C25 i.c.m. Inductieve switches. Pullup/down weerstanden ?

Moderator: Moderators

hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Smoothstepper en C25 i.c.m. Inductieve switches. Pullup/down weerstanden ?

Bericht door hobbybob »

Dank heren, ik heb het allemaal 2x gelezen.
Ik heb de zwarte draad direct aan de C25 breakout gekoppeld en dan nog gaat het indicatie signaal in Mach3 onregelmatig knipperen.
Sluit ik gewoon een draadje aan op de C25 breakout op de 5V en druk ik die op pin 11 dan gaat de indicatie meteen uit en blijft ook uit.

Ik heb ook al een 4,7K een 6,8K en een 10Kohm weerstand tussen de GND en de zwarte draad geprobeerd.
Ook heb ik een 10K tussen de plus en de zwarte draad geprobeerd (suggestie Hugo).

Dus ik snap het niet, echt niet, wat er nu misgaat. Of ik nu middels een weerstandsdeler de spanning naar 5V breng en aansluit, of rechtstreeks de kabel (ledje brand dan wel normaal), via een spanningsdeler lijkt ie een beetje vaag te te branden, ik wil niet zeggen pulserende maar je ziet dat ie niet vol brand. met de sensor rechtstreeks brand ie net zo fel als de 5V van de Smoothstepper zelf.
Alleen dan gaat de indicatie wel vast uit, tot ik het draadje weer van input 11,12 of 13 afhaal en met de sensor niet.

@hfjbuis:
Vind het nog wel een idee om te proberen of die sensor het op 5V doet.
Maar bedoel je dan rechtstreeks op de 5V van het C25 breakout board of op de voeding die de Smoothstepper+C25 voedt ?

Gr
Dimitri
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Smoothstepper en C25 i.c.m. Inductieve switches. Pullup/down weerstanden ?

Bericht door buckfast_beekeeper »

De sensor op 5V gaat het met zekerheid niet doen. De spanningsdeler van 10k (in je sensor) en 4k7 (in je C45) maakt dat er dan maar 1,6V aan je ingang komt. Je led gaat dan niet eens aan gaan.

Meten is weten. Hoeveel spanning staat er op de ingang als de sensor geen metaal in de buurt heeft. Bruin aan 12V, zwart aan de ingang en blauw aan gnd. De - (gnd) van je 12V en controller zijn toch aan elkaar geknoopt mag ik hopen. Hoeveel meet je als er wel metaal in de buurt is?
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Smoothstepper en C25 i.c.m. Inductieve switches. Pullup/down weerstanden ?

Bericht door hobbybob »

buckfast_beekeeper schreef: 26 apr 2020 20:58 De sensor op 5V gaat het met zekerheid niet doen. De spanningsdeler van 10k (in je sensor) en 4k7 (in je C45) maakt dat er dan maar 1,6V aan je ingang komt. Je led gaat dan niet eens aan gaan.

Meten is weten. Hoeveel spanning staat er op de ingang als de sensor geen metaal in de buurt heeft. Bruin aan 12V, zwart aan de ingang en blauw aan gnd. De - (gnd) van je 12V en controller zijn toch aan elkaar geknoopt mag ik hopen. Hoeveel meet je als er wel metaal in de buurt is?
De Sensor op 5V proberen heb ik nog niet gedaan. Als ik hem op 12V aansluit komt er 12V uit uit de uitgang/

De ground van 12V voeding, die de sensors voedt, zit ook op de GND pin op het breakout aangesloten.
Ik meet 12.02 volt in de lucht en als er metaal in de buurt is 1.034V (zonder enige weerstanden etc ertussen).
Als ik zo de probe aansluit, gaat het ledje op de smoothstepper branden , maar de indicator in Mach3 knippert onregelmatig.
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Smoothstepper en C25 i.c.m. Inductieve switches. Pullup/down weerstanden ?

Bericht door buckfast_beekeeper »

Hoeveel meet je op de sensor met een 4k7 naar GND?

Leg even de sensor aan de kant. Sluit een 10k weerstand aan tussen 5V en de ingang. Dat zou hetzelfde zijn dan de sensor aan 5V. Wat geeft de kaart nu weer? Mach3? Spanning op de ingang? Sluit nu de ingang kort naar gnd. Wat is het resultaat?

Doe nu hetzelfde op 12V.

De 4k7 in de C25 heeft een dubbele functie. Het is een spanningsdeler en trekt de ingang naar GND als er niks is aangesloten op de ingang. 1 van de standaard regels van elektronica, laat een ingang niet in een niet gedefinieerde toestand, tenzij het een tristate is.

Welke 12V voeding gebruik je?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Smoothstepper en C25 i.c.m. Inductieve switches. Pullup/down weerstanden ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wat is het type nummer van die sensor?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
buckfast_beekeeper
Berichten: 46
Lid geworden op: 14 aug 2017 18:07

Re: Smoothstepper en C25 i.c.m. Inductieve switches. Pullup/down weerstanden ?

Bericht door buckfast_beekeeper »

LJ12A3-4-B/ZX volgens de startpost.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Smoothstepper en C25 i.c.m. Inductieve switches. Pullup/down weerstanden ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

buckfast_beekeeper schreef: 26 apr 2020 21:50 LJ12A3-4-B/ZX volgens de startpost.
Oeps, gemist. Maar hoe moet ik die 24v op de uitgang, 24v gemeten bij schakelen verklaren. NPN, open collector.....

Ik heb het gevoel dat er wat verwarring is. Eigenlijk heb ik er ook helemaal geen verstand van. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Smoothstepper en C25 i.c.m. Inductieve switches. Pullup/down weerstanden ?

Bericht door hobbybob »

buckfast_beekeeper schreef: 26 apr 2020 21:38 Hoeveel meet je op de sensor met een 4k7 naar GND?

Leg even de sensor aan de kant. Sluit een 10k weerstand aan tussen 5V en de ingang. Dat zou hetzelfde zijn dan de sensor aan 5V. Wat geeft de kaart nu weer? Mach3? Spanning op de ingang? Sluit nu de ingang kort naar gnd. Wat is het resultaat?

Doe nu hetzelfde op 12V.

De 4k7 in de C25 heeft een dubbele functie. Het is een spanningsdeler en trekt de ingang naar GND als er niks is aangesloten op de ingang. 1 van de standaard regels van elektronica, laat een ingang niet in een niet gedefinieerde toestand, tenzij het een tristate is.

Welke 12V voeding gebruik je?
Als ik de 5V via een 10K weerstand aansluit, gaat het ledje HEEEEEL zwak branden en met ik tussen GND op de smoothstepper en pin 11 (waar ik de waarstand vanaf 5V op had aangesloten) 1.599V en over de weerstand (dus pennen op pin11 en de 5V meet ik 3,504V)

Ik zal nu hetzelfde doen rechtstreeks vanaf de 12 volt voeding. Zelfde 10K weerstand.
Met de 10K weerstaand aan de 12V+ wordt het interessant: Onbelast meet ik 11,98V maar als ik hem op Pin 11 duw, gaat keurig het lampje in Mach3 (input signals current state) UIT !!! En blijft uit, supernetjes, zonder knipperen.
Als ik dan meet tussen GND en pin 11 meet ik 2,603V

Toen dacht ik Jippie, eindelijk gaat dat indicatielampje in Mach3 uit, dus doe ik de 10K in serie met de zwarte draad van de probe, dan gaat de led ook branden maar het indicatortje in mach3 doet wispelturig.
Gemeten: 1,805V Daarom doet ie dus wispelturig want hij kan niet duidelijk hoog/laag detecteren. DUs nu is de vraag, hoe kan ik de 12V van de probe op die ingang krijgen zonder dat die spanning zo inklapt ?
Stomme is dat zonder weerstand de spanning OOK 2,602V is (dus bijna gelijk aan rechtstreeks van de voeding) maar dat ie dan weer staat te knipperen, terwijl hij er rechtstreeks aan de voeding WEL chocolade van kan maken.

Als 12V voeding gebruik ik de Meanwell S-20-12 (12V , 2A)

Kan je daar iets mee ? Ik niet, waarom is de ene 2,6V wel goed en de andere niet ?
Moet altijd denken aan mijn vader die als ik een snoer slordig oprolde, zei: "Hee pas op jongen, straks krijgen we kromme volts!" ;-)
Laatst gewijzigd door hobbybob op 26 apr 2020 22:25, 2 keer totaal gewijzigd.
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Smoothstepper en C25 i.c.m. Inductieve switches. Pullup/down weerstanden ?

Bericht door hobbybob »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 apr 2020 22:03
buckfast_beekeeper schreef: 26 apr 2020 21:50 LJ12A3-4-B/ZX volgens de startpost.
Oeps, gemist. Maar hoe moet ik die 24v op de uitgang, 24v gemeten bij schakelen verklaren. NPN, open collector.....

Ik heb het gevoel dat er wat verwarring is. Eigenlijk heb ik er ook helemaal geen verstand van. :mrgreen:
Sorry Hugo, had ze eerst op 24V aangesloten, maar met de Smoothstepper ben ik naar 12V over gestapt voor de sensoren.
En zie ook tekst hierboven voor Buckfast_beekeeper... Ik wordt langzaam gek geloof ik....
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Smoothstepper en C25 i.c.m. Inductieve switches. Pullup/down weerstanden ?

Bericht door hfjbuis »

Om 5V op de ingang te krijgen moet zoals @ buckfast_beekeeper al aangaf, 14.5 mA door het ledje gaan. De 4k7 weerstand neemt dan ook 1 mA voor zijn rekening, samen moet er door de ingang 15.5 mA vloeien.
Als de schakelaar een pullup van 10k heeft, moet over deze pullupweerstand een spanning van 15.5 Volt staan om er 15.5 mA door heen te jassen. Dan moet de voeding van de schakelaar 5 + 15.5 = 20.5 Volt zijn.

Als we gemakshalve de weerstand van 4k7 vergeten, dan is bij 12V voeding:
De spanning over het ledje nog steeds circa 1.8 Volt (vrijwel onafhankelijk van de stroom die er door gaat).
De spanning over de 220R weerstand en de 10K pullup van de schakelaar samen is dan (12 - 1.8) = 10.2 Volt.
De spanning over de 220R is dan (220R*10.2V/(10k +220R) = 0.22 Volt.
Op de ingang staat dan 0.22 + 1.8 = ongeveer 2 Volt.
Het ledje brand niet tot zwak.

Bij 24 Volt voeding van de schakelaar
De spanning over het ledje nog steeds circa 1.8 Volt (vrijwel onafhankelijk van de stroom die er door gaat).
De spanning over de 220R weerstand en de 10K pullup van de schakelaar samen is dan (24 - 1.8) = 22.2 Volt.
De spanning over de 220R is dan (220R*10.2V/(10k +220R) = 0.47 Volt.
Op de ingang staat dan 0.47 + 1.8 = ongeveer 2.3 Volt.
Het ledje brand niet tot zwak.

De oorzaak:
De interne pullup van de schakelaar is te groot om de ingang hoog te krijgen bij gebruikelijke voedingsspanningen.

Een oplossing:
Gebruik een externe pullup weerstand.

Bij een voeding van 12 Volt moet door de externe pullup weerstand een stroom van 15.5 mA gaan.
De spanning over die weerstand is dan (12-5) = 7 Volt.
De weerstand is dan 7V/15.5mA = 0.45k
Een pullup van 470R moet het doen.
De stroom die de schakelaar moet schakelen is dan 12 / 470 = 26 mA. Daar komt de stroom van de eigen pullup nog bij, maar die is verwaarloosbaar.

Deze berekeningen zijn gemaakt op basis van het eerder gegeven schema van de C25 input.

Volgens deze site https://www.123-3d.nl/123-3D-Inductieve ... gIlMvD_BwE heeft de sensor een interne pullup van 10K en kan hij 300 mA schakelen.

Ik ben benieuwd...
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Smoothstepper en C25 i.c.m. Inductieve switches. Pullup/down weerstanden ?

Bericht door hobbybob »

YES! @hfjbuis u bent een held! U bent mijn held! Toch nog iets gelukt vandaag, dankzij jouw hulp!

Als ik de 470Ohm weerstand tussen de 12V en de zwarte output draad van de sensor doe krijg ik een superstrak signaal binnen, het indicatie lampje in Mach3 ging uit en bleef uit, niet vaag knipperen!
Echter als ik de spanning meette die dan op het punt stond was het 6,5V wel buiten de specificaties van de smoothstepper. Dat vond ik niet fijn...
Dus ik dacht ik ga ietsje omhoog, dus 560K gepakt, werd het maar 6.36V, dus 820Ohm gepakt, werd het 6,18. Uiteindelijk heb ik 1,5K , 1,8K, 2,2 2,7 en toen dacht ik, ik zit nog steeds op 5.8V laat het straks 4.7KOhm zijn, alleen toen werd de spanning 5.48V (net binnen specs 5.50V) dat vond ik in de buurt maar 5V vind ik mooier, met 3.3KOhm werd het 4.88 maar met een 6.2K en een 8.2K paralell kwam ik op 3,72K uit en toen kwam ik op 4,97V. Met een strak signaal.

Dus YES YES YES! Met 3,72KOhm tussen de +12V en de zwarte draad van de sensor werkt het eindelijk. Morgen alles maar netjes maken, wellicht even langs de hackerspace een stukje perfboard scoren, daar netjes alle weerstanden tussen knopen en dan 3 losse outputs maken en dan, met de hand op de uitknop, maar eens voorzichtig homen (home speed helemaal omlaag zetten!).
En dan kijken of het werkt. Maar dat zou moeten.

Nu alleen nog die piepende spindel (keiharde 7149 Hz pieptoon , heb het zojuist maar eens gemeten met een herz meter op de telefoon)....
Ik dacht ik bel morgen eerst stappenmotor voor advies, en als dat niets wordt heb ik een aanbod van Benkr om ernaar te kijken.
Alleen kom ik er net dus achter dat het morgen koningsdag is, gaat mooi niks worden dus.... meh... hopen dat Harrie van Stappenmotor toch stiekem zijn mail leest op koningsdag en wellicht wat tips heeft. Maar langzaam kom ik steeds een stapje verder...

Dank dank dank! Eindelijk, ik had eigenlijk zoiets als ik het morgen niet aan de gang krijg haal ik de sensoren eruit, maak ik niet beugels en doe ik het ouderwets met schakelaars.
Maar nu is het dus gelukt... eind goed al goed.
Laatst gewijzigd door hobbybob op 27 apr 2020 00:54, 1 keer totaal gewijzigd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Smoothstepper en C25 i.c.m. Inductieve switches. Pullup/down weerstanden ?

Bericht door hfjbuis »

En die pullup doe ik dus tussen de +12V en de zwarte draad van de sensor ?
En dan de sensordraad op pin 11,12 of 13 en gaan
Ja, zo moet het worden aangesloten.

Ter geruststelling, de hoogste stroom die kan lopen (12V 470R) is zo'n 24 mA. Daarvan gaat het grootste gedeelte door het ledje. Schade aan het C25 bord kan niet als het eerde opgegeven schema van de input pin klopt. Alle tot nu toe gedane metingen wijzen er op dat dit schema klopt.

Mocht je ooit een goedkope regelbare voeding zien, zo'n paar euro model met display, schaf er dan een aan. Dan kun je wat gemakkelijker experimenteren.

succes, Huub
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hobbybob
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mar 2010 13:05
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Smoothstepper en C25 i.c.m. Inductieve switches. Pullup/down weerstanden ?

Bericht door hobbybob »

OK dus het gaat meer om de stroom , dan de spanning dan in dit geval ?
Want ik heb hem nu wel mooi op 4,97V maar ik zie hem nu toch heel af en toe weer even knipperen. Dus ik moet toch weer omlaag met mijn weerstandswaarde.
Als ik weet dat het niet zo uitmaakt of er 6 volt op staat terwijl er in de manual staat 5.5V max, dan kan ik wellicht een stukje lager om het weer stabiel te krijgen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Smoothstepper en C25 i.c.m. Inductieve switches. Pullup/down weerstanden ?

Bericht door hfjbuis »

hobbybob schreef: 27 apr 2020 00:56 Als ik weet dat het niet zo uitmaakt of er 6 volt op staat terwijl er in de manual staat 5.5V max, dan kan ik wellicht een stukje lager om het weer stabiel te krijgen.
Nee, bij 6 volt aan de ingang gaat hij "zeker" stuk. Op de weerstand mag een hogere spanning staan. De led met 220R trekt het grootste gedeelte van de stroom en daarmee de spanning op de ingang omlaag.
Als hij bij een 5V voeding stabiel is en hij nu knippert, dan klopt er iets niet.

Ik zie nu (pas) ook de hele vorige post, raar, of een andere post!. Geen held, maar een dwaas met een verkeerd advies!
Ik heb de manual opgezocht, had ik meteen moeten doen. Daarin staat een pullup van 10k genoemd bij 12V en een complete uitleg over hoe aan te sluiten. Goed manual.
Als ik de 470Ohm weerstand tussen de 12V en de zwarte output draad van de sensor doe krijg ik een superstrak signaal binnen, het indicatie lampje in Mach3 ging uit en bleef uit, niet vaag knipperen!
Doe dat ook met een 10k weerstand (zo als in het manual staat) zonder aangesloten schakelaar. Dan zou het ook super stabiel moeten zijn als alles in orde is.

Als het probleem pas ontstaat bij het aansluiten van de schakelaar, dan is er mogelijk iets met de schakelaar.

Morgen verder, dan ga ik voor het type schakelaar eens naar de datasheet kijken.

Als je wilt dan kun je morgen met de hele handel langs komen (Hoensbroek limburg), dan kijken we er samen naar, op gepaste afstand!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie