Advies storing relais kaart /plc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Advies storing relais kaart /plc

Bericht door FSSF »

Op werk hebben wij een machientje staan wat wordt aangestuurd door een laptop en een Conrad relaiskaart. Hiermee worden een aantal relais voor verwarmingselementen, luchtventielen en luchtcilinders aangestuurd, vrij eenvoudig allemaal.
Met de bijbehorende software van de relaiskaart kunnen eenvoudig programma`s worden gemaakt en aangepast om de volgorde en schakeltijden te wijzigen.

De problemen doen zich al een geruime tijd voor maar lijkt de laatste tijd weer erger te worden, maar kan zomaar sporadisch ook weer een dag beter gaan.
Als een programma via de laptop geactiveerd wordt gaat dit zo ongeveer 19 v/d 20 keer goed, de keren dat het niet goed gaat blijft het programma hangen en/of verliest de kaart zijn verbinding.

Betreft deze kaart(met nog een uitbreidingskaart voor meer uitgangen):
https://www.conrad.nl/p/conrad-componen ... vdc-197730
En deze adapter voor USB gebruik
https://www.conrad.nl/p/197257-interfac ... ter-197257

Afgelopen jaar is er al een nieuwe relaiskaart ingegaan met nieuwe USB adapter, tevens is de laptop van een oud XP gebakje naar een Windows 7 laptop gegaan.
Ik heb destijds in principe de laatste drivers etc. geïnstalleerd. Ook nog een poging gedaan de boel (zoals voorheen) aan te sturen met de RS232 kabel, probleem bleef toen ook.

In de reviews op de Conrad website is de zien dat meer mensen last hebben van deze problemen. Ik zal deze week wat fotootjes posten van de software instellingen en de besturing.

Het machientje is vrij oud maar mechanisch doet die wat die doen moet. Het doel is nu dus of om de huidige besturing weer goed te laten werken of om er een gelijkwaardige vervanger voor te zoeken.
Hoop dat er mensen zijn die er iets zinnigs over kunnen zeggen, alvast dank! 8)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Advies storing relais kaart /plc

Bericht door Kjelt »

Enigste dat ik er van kan zeggen is dat dit soort boards leuk zijn voor hobbie gebruik maar echt niet voor bedrijfskritische toepassingen.
Daarvoor zou ik naar pro industriele oplossingen kijken bv via ethernet aangestuurde boards van National Instruments.
Als je toch verder wilt kjk dan eens naar watje stuurten hoe, een relais is een notoir EMC probleem veroorzaker, zeker als ie op de piek vd netspanning een zware last inof afschakelt. Dan moetje met snubbers werken of nuldoorgangs gestuurde solid state relais.
De handleiding zegt al genoeg hierover.
De RS232- resp. USB-kabel naar de pc mag niet langer zijn dan 3m. Dit geldt ook voor de RS232-leidingen (RX/TX/GND) tussen de kaarten (indien meer dan één kaart gebruikt wordt).
Stoorinvloeden zoals EMC-impulsen, elektrostatische ontlading (ESD), spanningspieken of storingen op de leidingen kunnen leiden tot het afvallen van een relais.
De controller van de relaisplaat is zelfstandig niet in staat, de schakeltoestand van de relais te herstellen. De relaiskaart is na ten laatste 1s terug aanspreekbaar, maar de initialisering en de oorspronkelijke schakeltoestand van de relais gaat verloren. In dit geval moet er in de besturingssoftware voor worden gezorgd, dat de schakeltoestand van de relais permanent wordt bekeken en dat de initialisering zamen met de oorspronkelijke schakeltoestand van de relais worden hersteld.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Advies storing relais kaart /plc

Bericht door hfjbuis »

Bij USB moet je ervoor zorgen de de computer of laptop nooit in de slaap toestand kan komen. Bij twijfel zelfs de schermbeveiliging uitschakelen.

Als het probleem zich voor doet bij het starten van het programma, koppel dan de aangesloten relais los en voer een simulatie uit (40 keer?) dat kan helpen om de storende factor te vinden. Zelfs het verleggen (stukje) van een kabel van één relais, kan al zorgen voor een verbetering/verslechtering. Gezien de "storings gevoeligheid van de kaart (volgens de conrad documentatie)" is dit een te verwachten probleem.

Als de kaart het probleem is dan kan je overwegen om deze te vervangen (zoals Kjelt al aan gaf).
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Advies storing relais kaart /plc

Bericht door FSSF »

@ Kjelt, betreft een zelf gebouwd machientje (niet door mij) nog uit de tijd dat het bedrijf in opstartende fase was, velen jaren geleden. Dat de kaart geen profi ding is mogen duidelijk zijn :lol: . De manier van programma`s wijzigen is echter dusdanig makkelijk dat dat een groot voordeel is voor de personen die er mee moeten werken.
Ik ben niet heel erg bekend hoe dat met andere programma`s/kaarten werkt (hoop ik hier misschien wat wijzer van te gaan worden).
De bekabeling is ondertussen ook niet heel fraai meer, omdat de machine echter wel nog heel de dag productie draait is dat een beetje een knelpunt. Zal een weekje voor moeten worden ingepland dat de machine even aangepakt wordt, van te voren een beetje een plan hebben wat er aan gedaan moet worden is dus wat er moet gebeuren.

De storingen zijn behoorlijk willekeurig, soms aan het begin, midden of aan het einde van de cyclus.

@Hfjbuis, volgens mij heb ik het meeste wel uitgeschakeld qua (scherm)beveiligingen etc. Ga ik deze week ook nog eens induiken. Wat betreft de cyclus bv. 40x draaien is een vervelend ding aangezien het soms dus zomaar 50x goed gaat maar vervolgens 4x in een uur niet goed.

Tevens is er best wel wat in te stellen aan de betreffende usb driver, heb daar toen ook wat meegespeeld maar uiteindelijk zonder resultaat. Zal ik ook wat fotootjes van plaatsen deze week.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Advies storing relais kaart /plc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hoeveel parameters moeten er ingesteld worden?
Ik zou een plc achtige omgeving prefereren, met een Siemens logo kun je in het schermpje ook wel wat waarden veranderen.
Maar hoeveel I/O heb je nodig.
Of iets met een wat comfortabeler display b.v.
https://www.isotron.eu/nl/producten/bes ... er/jazzr10

Bij een klant van me loopt een soortgelijk probleem, met een overleden, niet gedocumenteerde, niet meer bestaande PLC.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Advies storing relais kaart /plc

Bericht door hfjbuis »

In volgorde van kans op succes en gemak van proberen:

Je kunt proberen om de laptop op de batterij te laten werken. Dan heb je al één aardlus minder.
Als de laptop het niet lang doet op de accu, kun je proberen op een ander stopcontact. Een liefst op de machine en een bij voorkeur op een andere groep ver van de machine af.

Gebruik een zo kort mogelijke USB kabel en houd deze kabel, kaart en laptop zover mogelijk van de stuur kabels en stroom kabels af.
Een ouderwetse USB 1 kabel zonder afscherming kan soms helpen omdat je hiermee een aardlus elimineert. Je kunt ook de afscherming van een USB 2 kabel doorknippen.

De stuurkabels (laagspanning) naar de relais zover mogelijk van de stroomkabels (hoogspanning) leggen is altijd goed om te doen.

Aarding van alle apparatuur bij voorkeur op één punt laten samen komen (ster aarde). De gebruikte aardkabels zo dik mogelijk nemen. Ze dienen niet alleen als veiligheid, maar ook om storingen tegen te gaan.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Advies storing relais kaart /plc

Bericht door benkr »

Als het ding echt storingsgevoelig is, zoals ze zelf ook al aangeven dan zou ik er onmiddellijk afscheid van nemen, ook bij Conrad staan relais kaarten van Velleman, kosten ongeveer hetzelfde en zullen ook niet moeilijk te besturen zijn, die hebben ook een stukje software voor de besturing.
En anders inderdaad een (mini) PLC of een intelligent relais, keuze genoeg.
En Arduino zou ook nog kunnen, maar dan wordt het "hobby" gehalte wel stukken groter.
Harm J Seef
Berichten: 87
Lid geworden op: 08 apr 2020 14:38

Re: Advies storing relais kaart /plc

Bericht door Harm J Seef »

Hallo Allemaal.

Regelmatig zie ik allerlei draadjes over problemen met RS232, USB en stoorproblemen.

De bijlagen samen is een tutorial voor de leek van hoe, wat en waar.

Wellicht een idee om deze in de Knowledge Base te plaatsen?

Bijlagen

5_44_CAM_RS274NGC_Les04_Pag31-40.pdf
(404.49 KiB) 14 keer gedownload

5_44_CAM_RS274NGC_Les04_Pag16-30.pdf
(497.39 KiB) 10 keer gedownload

5_44_CAM_RS274NGC_Les04_Pag1-15.pdf
(452.05 KiB) 14 keer gedownload
Plaats reactie