hallo allemaal,
alweer wat jaartjes verder nadat mijn vorige ombouw project door overlijden van de eigenaar spontaan tot stilstand kwam, hebben we weer een potentieel nieuwe kandidaat.
ik kan een nette Knüth overnemen voor een nette prijs, maar helaas krijgen we de hydraulisch gestuurde assen niet aangestuurd. conventioneel bewegen de assen wel netjes dus ben ik niet direct bang dat deze vast zitten. ook als we diverse combinaties van de hydrolische kleppen proberen zien we de leidingen druk opbouwen maar beweegt er niks.
helaas bieden de schemas die ik erbij heb gekregen niet genoeg inzicht over hoe het hoort te werken. omdat het plan is alles om te bouwen naar Mesa borden, ben ik benieuwd welke tests ik nog kan doen om zeker te zijn dat alles buiten de oude besturing om in orde is alvorens ik de machine naar mijn werkplaats haal.
daarnaast kan ik ook niet zo snel iets vinden over welke mesa borden ik nodig zal hebben voor de hydraulische aansturing van de assen. heeft iemand hier wat meer inzicht over waar ik me op in kan lezen?
mvg!
advies gezocht ombouw Knüth WF 5 NC
Moderator: Moderators
-
advies gezocht ombouw Knüth WF 5 NC
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: advies gezocht ombouw Knüth WF 5 NC
Gezien de hoeveelheid aan kabels en overige componenten zal een nieuwe besturing erin bouwen een hele klus zijn. Daarmee kun je het sturen maar een goede bewegings afloop zal ook de nodige zweetdruppeltjes kosten.stefandieters schreef: ↑04 jul 2025 18:48 ik kan een nette Knüth overnemen voor een nette prijs, maar helaas krijgen we de hydraulisch gestuurde assen niet aangestuurd.
Je Mesa kaart moet voldoende IO hebben om de klus te klaren. Bij drukmeting zal er ook nog iets van een analoog signaal verwerkt moeten worden.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
-
Dat het geen makkie word, was ik mij inderdaad al van bewust. Ik hoop vooral antwoord te krijgen op hoe reeel is het om hier dmv Mesa hardware een goede machine van te maken. Ik zie het niet zo zitten om het transport van dit beest te moeten realiseren als achteraf blijkt dat het werken met hydraulisch gestuurde assen niet aan te raden is haha.hfjbuis schreef: ↑04 jul 2025 22:27Gezien de hoeveelheid aan kabels en overige componenten zal een nieuwe besturing erin bouwen een hele klus zijn. Daarmee kun je het sturen maar een goede bewegings afloop zal ook de nodige zweetdruppeltjes kosten.stefandieters schreef: ↑04 jul 2025 18:48 ik kan een nette Knüth overnemen voor een nette prijs, maar helaas krijgen we de hydraulisch gestuurde assen niet aangestuurd.
Je Mesa kaart moet voldoende IO hebben om de klus te klaren. Bij drukmeting zal er ook nog iets van een analoog signaal verwerkt moeten worden.
Even vooruit kijkend op de kosten van eventuele mesa hardware. Dit zouden dan enkel (PWM) gestuurde outputs moeten zijn voor de ventielen, en uiteraard te stroom van deze ventielen aan moeten kunnen? Of hebben we het dan over specifieke soorten outputs?
CNC besturingskaarten hebben over het algemeen een laagspanning (5..24V) uitgang die een paar mA kan sturen voor niet inductieve componenten. Een step/dir signaal voor een stappenmotor kun je daarmee sturen of een SSR (Solid State Relay) om ventielen aan te sturen maar geen mechanisch relais of rechtstreeks een hydraulische pomp.stefandieters schreef: ↑04 jul 2025 22:44 Dit zouden dan enkel (PWM) gestuurde outputs moeten zijn voor de ventielen, en uiteraard te stroom van deze ventielen aan moeten kunnen? Of hebben we het dan over specifieke soorten outputs?
Als de beweging van de assen hydraulisch is, dan zal daar nog een terugkoppeling op zitten wat een Closed Loop controller nodig heeft. Daar is Linux ("als enige") wel geschikt voor, maar dat is toch iets voor de ver gevorderde Linux CNC gebruiker met heel veel tijd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
- hugo stoutjesdijk
- Donateur
- Contacteer:
Alles in me roept, zo hard mogelijk weglopen.
Al vind ik het principe van hydraulisch bestuurde assen wel intrigerend, ik heb er ruim 40 jaar geleden een keer over gehoord, maar er is een reden dat je het nooit meer toegepast ziet worden op dit soort machines.
Gewoon eerst eens op onderzoek uit naar dit soort besturingen.
Even een willekeurige vondst https://mech.poriyaan.in/topic/electroh ... tem-31540/

Al vind ik het principe van hydraulisch bestuurde assen wel intrigerend, ik heb er ruim 40 jaar geleden een keer over gehoord, maar er is een reden dat je het nooit meer toegepast ziet worden op dit soort machines.
Gewoon eerst eens op onderzoek uit naar dit soort besturingen.
Even een willekeurige vondst https://mech.poriyaan.in/topic/electroh ... tem-31540/
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
-
Hmm het lijkt erop dat ik deze dan toch beter kan laten staan... Gelukkig heeft meneer nog een bakbeest staan welke op het eerste oog gewoon met servos werkt. Wellicht dat ik hem hierover kan porren.
In ieder geval hartstikke bedankt voor de reacties!
Hopelijk tot snel met een betere machine
In ieder geval hartstikke bedankt voor de reacties!
Hopelijk tot snel met een betere machine