CNC PC-interface

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Warlord

CNC PC-interface

Bericht door Warlord »

Hallo,

Ik heb een vraag over hoe jullie de losse stepperkaarten bruikbaar maken met software zoals mach3. Ik heb mach3 zelf nog niet bekeken dus misschien zie ik over iets heen.

Ik bedoel dus, stel dat je 3 stepperkaarten hebt voor de x/y/z as, met elk een direction lijn en een step lijn(zoals picstep). Word dit rechtstreeks aan de parallele poort gehangen? Dus elke datalijn word apart aan een output van de parport gehangen of zit daar nog weer een aparte interface tussen?

Alvast bedankt.

groeten,

Erik
ingoo
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:25
Contacteer:

Re: CNC PC-interface

Bericht door ingoo »

Je sluit je drivers aan op de paralelle poort. Uit deze poort krijgen ze de
step/dir pulsen.

Wat ook kan is met bijv. USBCNC dat je een buffer tussen
je pc en de drivers hebt. Dan worden de drivers vanuit die buffer aangestuurd.

Eerst heb ik met Turbocnc gewerkt vanuit dos. Maar als ik dan m'n muis aanraakte was de besturing al in de war.(stappen overslaan)

Gr. Ingo
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: CNC PC-interface

Bericht door create »

Hallo Erik

ten eerste welkom op het forum, hoop dat je er wat aan hebt.

je kan ook de drivers via een interface kaart naar je paralelle poort laten lopen. Dit is een klein stukje veiligheid ook en voor mij werkt het goed. Er zijn natuurlijk veel meer mogelijkheden. Idd zoals usbcnc deze gaat via de usb poort.

gr Create
Warlord

Re: CNC PC-interface

Bericht door Warlord »

Bedankt voor de snelle antwoorden, Misschien is het zoals je al zei create veiliger om er een optocoupler oid ertussen te plaatsen ja. Ik ben van plan binnenkort een controller te bouwen als ik wat geld overhoud. Ik vraag me trouwens af of niemand hier een buffer schakeling ertussen heeft om te zorgen dat alles soepel verloopt? Dus dat als de parpoort eventueel een vertagingkje heeft alles nog soepel doorloopt.

Maar het komt dus gewoon op neer van zoiets als:

X as direction lijn op D0 van de parpoort
X as step lijn op D1

Y as direction op D2
Y as step op D3

enz enz?
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC PC-interface

Bericht door Erik »

Ook welkom op dit forum.

Ik zag je vragen ook al op een ander forum staan.

Download eens een trialversie van Kcam zodat je eens kan bekijken wat freessoftware nu eigenlijk inhoud. Er zijn veel andere programma's, maar deze is lekker helder van opzet. Als je gaat frezen bevriest je PC, let daar even op.

In Kcam kun je een heleboel van jou vraagtekens oplossen. Pinbezetting parpoort, step/dirsignaaltjes, g-codes, instellen van de machine etc.

Een interface KAN er zitten tussen parpoort en stepperdrivers voor de netheid, maar het hoeft niet. Optocouplers kan je plaatsen achter de parpoort maar het hoeft niet. Als het eenmaal werkt dan heb je weinig kans meer om de parpoort op te blazen.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: CNC PC-interface

Bericht door Erik »

Plaats reactie