Zelfbouw kaart

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Zelfbouw kaart

Bericht door Erik »

Laatst 3 motoren 6,6A bij 50V gekocht. Op de diverse sites gekeken naar drivers hiervoor, € 450,- voor 3 motoren werd me toch te gek. Vandaar hier een verslag van de ontwikkeling van de drivers.

Als eerste ben ik op zoek gegaan naar een bestaand schema, de meesten voldeden niet aan de specs of waren te amateuristisch van opzet. Sommigen volstonden op IC-niveau, maar konden niet de hoge stromen aan. Geprobeerd om het powergedeelte van de schakeling zelf te ontwikkelen. De basisopzet lukte maar het fijntunen van het powergedeelte lukte me niet met mijn kennis. Vandaar weer verder gezocht en uiteindelijk een h-bridgedriver gevonden die eigenlijk gemaakt was voor een 7A servomotor.

Vanuit deze basis gezocht naar componenten die geschikt waren om het klusje te klaren. Veel datasheets gedownload en bekeken. Uiteindelijk is de keuze gevallen voor het overbekende L297 ic in combinatie met het bestaande h-bridge schema. Het uiteindelijke schema berust dus op de L297 stuurIC, IR2184 Mosfetdriver en 8 IRF540 Mosfets. Ook zijn er diverse controleleds toegevoegd aan het schema.

Via een elektronicaforum kwam ik op het programma Eagle om de schema's te tekenen;

Afbeelding

In Eagle is er een mogelijkheid om de printlayout te ontwerpen en de freesbaan te berekenen. Het kan door de Liteversie komen of door mij, maar het printontwerp kreeg ik niet voor elkaar in Eagle. Vandaar het door mij vertrouwde Rhinoceros erbij gepakt. Iets omslachtiger, maar voor mij niet al te moeilijk. Handig is nu de functie om in diverse layers te werken. Layer1 = Koperspoor, Layer2 = freesbaan, layer3 = boorgaatjes, layer 4 = componenten.

Afbeelding

Binnenkort ben ik zover dat ik een print kan frezen, updates zullen dan volgen.

Deze driver is ook geschikt voor kleinere stromen of voltages. Max. stroom = 7A. Max. voltage = 50V. Chopperregeling voor de motorstroom. Geen microsteps, alleen volstep of halfstep. Als ik een goed werkend geheel heb zal ik e.e.a. openbaar gaan maken.

Gr.

Erik
CoolZero
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2007 13:16

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door CoolZero »

intressant, als het werkt heb ik er zeker intresse in,

is die ook geschikt voor 4assen ?
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door create »

Heej Erik,

Hoe zijn je motoren dan geschakeld? in serie of parallel? uni of bi? ben erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

Succes
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door Erik »

Het is een driver geschikt voor 1 stappenmotor, bipolair aangesloten. Voor een 4-assige machine heb je dus 4 printen nodig. Unipolaire motoren kunnen ook aangesloten worden door de middenaftakking van de motor niet te gebruiken.

Nog een leuke animatie m.b.t. h-bruggen; http://www.nanotec.de/page_static_animation_de.html

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door create »

Oke, maar is dat in serie of parallel?

Ik heb zelf namelijk een foutje gemaakt. m.b.t. keuze motoren en drivers. Kaart kan 7A hebben dit is in serie geschakelde motoren. Ik heb hem nu in serie staan omdat ik anders kan want parallel kunnen de motoren 4,2 hebben en de kaart maar 3.5A (grr) Nu staat hij op +_ 3,3A in serie.

Daarom was ik benieuwd naar jou kaart.

gr create
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door Erik »

create schreef:Oke, maar is dat in serie of parallel?
Als je bij een motorspoel de middenaftakking niet gebruikt zet je de spoelen automatisch in serie. Plaats eens linkjes naar de datasheets van motor en driver, misschien kan ik of iemand anders je helpen. Het klinkt alsof er meer te halen valt uit de configuratie zoals je hem hebt. Ik kan anders ook nog kijken wat de Mosfets uit mijn schema precies kunnen leveren.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door create »

Erik,

Ik begin over mijn "probleem" een nieuwe topic. Anders loopt jouw topic niet. Ik zie je daar wel.

gr Create
Gebruikersavatar
aanrip
Berichten: 255
Lid geworden op: 24 jan 2007 22:23
Locatie: velsen
Contacteer:

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door aanrip »

Ik wil een stuk of 8 kaarten gaan maken op basis van L297 en 2 keer L6203. De controllers en H-bruggen worden voor sterk verschillende prijzen aangeboden en zijn als ze goedkoop zijn altijd uitverkocht. Weet iemand een schappelijk voorraadhoudend adres?
I like the smell of hot chips
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door Erik »

Hier in Den Haag zijn we blij met 1 van de laatste echte elektronicazaken, Stuut & Bruin (heeft geen webwinkel). Heeft zeer veel op voorraad, prijzen weet ik niks vanaf.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door boutje »

aanrip schreef:Ik wil een stuk of 8 kaarten gaan maken op basis van L297 en 2 keer L6203. De controllers en H-bruggen worden voor sterk verschillende prijzen aangeboden en zijn als ze goedkoop zijn altijd uitverkocht. Weet iemand een schappelijk voorraadhoudend adres?
Othec op de westzijde in zaandam.
En soms heeft de BACO in ijmuiden wel intressante spullen. :roll:
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door Erik »

Het printontwerp is klaar. Het heeft een paar avondjes werk gekost, maar daar is het hobby voor. Alles is uitgetekend in Rhinoceros in verschillende layers;

Afbeelding

De layer met de componenten, deze had ik nodig om de locatie van de boorgaatjes en printsporen te kunnen bepalen. Deze layer is nu overbodig geworden.

Afbeelding

De layer met de printsporen en de boorgaatjes.

Afbeelding

Omdat ik Visuall Mill niet helemaal vertrouwde voor dit klusje heb ik maar een layer aangemaakt met handmatig gemaakte freesbanen. Voordeel van deze methode is ook dat er maar 1x tussen eilandjes gefreest word i.p.v. 2x zoals Visuall Mill zou uitrekenen.

Vandaag onder werktijd even 2 stuks 1mm spiebaanfreesjes opgehaald en een proefstukje gefreest in printplaat, dit ging prima. Vanavond nog aan de slag met Visuall Mill om de g-code te genereren. Morgenochtend frezen en componenten kopen. Binnenkort open ik een draadje in het PCB-forum voor een klein verslagje van het print frezen.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door Erik »

Een verslag van het frezen in het PCB forum

Gr.

Erik
CoolZero
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 jan 2007 13:16

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door CoolZero »

Ziet er goed uit, ben benieuwd naar het eindreseltaat :D
draadjelos
Berichten: 73
Lid geworden op: 24 jan 2007 11:23
Locatie: Lemelerveld
Contacteer:

Re: Zelfbouw kaart

Bericht door draadjelos »

aanrip schreef:Ik wil een stuk of 8 kaarten gaan maken op basis van L297 en 2 keer L6203. De controllers en H-bruggen worden voor sterk verschillende prijzen aangeboden en zijn als ze goedkoop zijn altijd uitverkocht. Weet iemand een schappelijk voorraadhoudend adres?
op het werk bestellen we vaak bij RS:

L297 : €10,48 ex
L298 : €6,93 ex

geen idee of dat duur is trouwens


editje:

display heeft ze ook

297 kost 5,78
298 kost 4.73

allebei ex btw en ook alles op voorraad
So many things, so little time
Plaats reactie