5 wire unipolar op bipolaire controller?
Moderator: Moderators
5 wire unipolar op bipolaire controller?
Een modelbouwvriend van me is bezig met een cnc schuimsnijder.
(Zie http://www.sjippertjes.nl/Modelbouw/CNC ... nijder.htm).
Hij gebruikt hiervoor een aantal oude stappenmotoren van mij, die ik uiteindelijk voor mijn frees niet gebruikt heb. Op een losse linistepper en pulsgenerator (die had ik ook nog liggen) met een 30 volt voeding draait het geheel mechanisch goed.
Nu heeft hij dus een volledige controller nodig (voor 4 assen) en aangezien het voor schuimsnijden is hoeft het allemaal niet zo zwaar te zijn.
Ik had deze: http://shop.strato.de/epages/Store4.sf/ ... CV5/RK2%22 gevonden, maar vraag me af of hij hier nu wel of niet de unipolaire motoren op aan kan sluiten. Het zijn motoren met 5 draden.
Iemand een idee?
Mvg
Arthur
(Zie http://www.sjippertjes.nl/Modelbouw/CNC ... nijder.htm).
Hij gebruikt hiervoor een aantal oude stappenmotoren van mij, die ik uiteindelijk voor mijn frees niet gebruikt heb. Op een losse linistepper en pulsgenerator (die had ik ook nog liggen) met een 30 volt voeding draait het geheel mechanisch goed.
Nu heeft hij dus een volledige controller nodig (voor 4 assen) en aangezien het voor schuimsnijden is hoeft het allemaal niet zo zwaar te zijn.
Ik had deze: http://shop.strato.de/epages/Store4.sf/ ... CV5/RK2%22 gevonden, maar vraag me af of hij hier nu wel of niet de unipolaire motoren op aan kan sluiten. Het zijn motoren met 5 draden.
Iemand een idee?
Mvg
Arthur
Re: 5 wire unipolar op bipolaire controller?
als er slechts 5draden zijn is dit unipolair.De vijfde draad moet aan +
Re: 5 wire unipolar op bipolaire controller?
Ik ken de JPM motoren.
Ik heb dezelfde liggen.
Ik heb alleen een Conrad kaartje en die stuurt alleen bipolaire motoren aan.
Ik heb deze unipulaire motoren omgebouwd naar bipolair.
In principe is dat heel eenvoudig.
Motor demonteren.
Volg de witte draad. Er zit een soort gewapend plakband om gewikkeld. Het plakband voorzichtig lossnijden.
Voorzichtig de witte draad tussen de spoelen uittrekken.
Hier zit de unipolaire aansluiting.
Deze losmaken.
Houdt de koperdraadjes zo lang mogelijk.
Met een multimeter kijken welke eindjes bij elkaar horen. (Groen-Groenwit, etc)
De spoelen in serie aan elkaar solderen.
Het zaakje isoleren.
Motor weer in elkaar zetten.
Voila een bipolaire motor.
Al met al zo'n 30 minuten pielen.
Groeten,
Peter
Ik heb dezelfde liggen.
Ik heb alleen een Conrad kaartje en die stuurt alleen bipolaire motoren aan.
Ik heb deze unipulaire motoren omgebouwd naar bipolair.
In principe is dat heel eenvoudig.
Motor demonteren.
Volg de witte draad. Er zit een soort gewapend plakband om gewikkeld. Het plakband voorzichtig lossnijden.
Voorzichtig de witte draad tussen de spoelen uittrekken.
Hier zit de unipolaire aansluiting.
Deze losmaken.
Houdt de koperdraadjes zo lang mogelijk.
Met een multimeter kijken welke eindjes bij elkaar horen. (Groen-Groenwit, etc)
De spoelen in serie aan elkaar solderen.
Het zaakje isoleren.
Motor weer in elkaar zetten.
Voila een bipolaire motor.
Al met al zo'n 30 minuten pielen.
Groeten,
Peter
Re: 5 wire unipolar op bipolaire controller?
Niet zo verstandig om een stappenmotor zo maar te demonteren.peterismobiel schreef: Ik heb deze unipulaire motoren omgebouwd naar bipolair.
In principe is dat heel eenvoudig.
Motor demonteren.
Groeten,
Peter
Als je het goed doet moet je een juk hebben waar je delen van je motor in kan schuiven zodat het magnetisch veld intact blijft. Als je dat niet doet ben je zo de helft van je koppel kwijt.
Re: 5 wire unipolar op bipolaire controller?
Floppy, vertel eens wat meer over dat juk en het magnetisch veld dat voor de helft verdwijnt. Ik heb door vocht beschadigde motoren gedemonteerd en weer in elkaar gezet en omdat ik ze daarna niet goed genoeg meer vond in de bak gekieperd . Hoe kan dat beter?
I like the smell of hot chips
Re: 5 wire unipolar op bipolaire controller?
@ Floppy,
Tuurlijk Floppy, je hebt gelijk. Een stappenmotor demonteren is niet goed voor de motor.
Het alternatief is dat je een stappenmotor hebt waar je niets mee kan....
Groeten,
Peter
Tuurlijk Floppy, je hebt gelijk. Een stappenmotor demonteren is niet goed voor de motor.
Het alternatief is dat je een stappenmotor hebt waar je niets mee kan....
Groeten,
Peter
Re: 5 wire unipolar op bipolaire controller?
Dat weet ik ook niet. Dit is de informatie die ik bij de documentatie van stappenmotoren vind. Ik zo'n juk nog nooit gezien. Het zou iets van weekijzer moeten zijn om het magneetveld in stand te houden.aanrip schreef:Floppy, vertel eens wat meer over dat juk en het magnetisch veld dat voor de helft verdwijnt. Ik heb door vocht beschadigde motoren gedemonteerd en weer in elkaar gezet en omdat ik ze daarna niet goed genoeg meer vond in de bak gekieperd . Hoe kan dat beter?
Ben.
Re: 5 wire unipolar op bipolaire controller?
Lijkt me raar.. een magneetveld is er door permanente magneten in de motor, en eventueel door de spoelen.
Je moet die permanente magneten behoorlijk mishandelen voor ze hun magnetische kracht verliezen.
Je moet die permanente magneten behoorlijk mishandelen voor ze hun magnetische kracht verliezen.
Re: 5 wire unipolar op bipolaire controller?
Het lijkt mij, dat we wel belang hebben bij informatie op dit punt. De rotor en de stator hebben een zeer geringe spleet, 0.05mm of iets dergelijks, die natuurlijk bij demontage en montage niet meer zo precies weer in elkaar komt. Is er afstelappartuur nodig om zoiets te monteren? Ik ben eigenlijk erg benieuwd of iemand er iets over kan vertellen.
I like the smell of hot chips
Re: 5 wire unipolar op bipolaire controller?
Ik "draai" (he he) nog maar een maand of 6 mee in deze CNC wereld en ben ik in jullie ogen misschien nog een beginneling, maar wat Joost zegt is volgens mij waar.
Een motor heeft een permanente magneet (of in het anker on in het huis) met daar wat spoelen er omheen om magneetvelden op te wekken om het geheel in beweging te zetten. Zo simpel eigenlijk.
Een permanente magneet verliest zijn kracht als deze wordt blootgesteld aan harde schokken of heel erg heet wordt gemaakt.
Van stappenmotoren is bekend dat ze heel heet kunnen worden én dat ze daar ook op gebouwd zijn.
De spoelen zitten om een weekijzeren kern heen gewikkeld die alleen magnetisch wordt als de spoel bekrachtigd wordt. De kern verliest zijn magnetisme zodra de stroom wegvalt. Dat is de opzet van de weekijzeren kern.
De motor wordt met beleid uit elkaar gehaald. Een tik op de as van de motor met de achterkant van een schroevendraaier is al genoeg om de motor uit elkaar te halen.
Ik heb de omgebouwde motoren uiteraard getest en ze werken. (Met de Conrad kaart)
Ik kan echter niet vaststellen of inderdad het koppel afgenomen is omdat ik de kracht voor de "ombouw" niet weet..
Er is trouwens nog iets heel leuks aan deze motoren.
Deze motoren zijn heel goedkoop! Stel dat je het ombouwen verknoeid, heb je er altijd nog 2 prachtige lagerblokken inclusief kogellager erbij! (De voorplaat en de achterplaat)
Groeten,
Peter
Een motor heeft een permanente magneet (of in het anker on in het huis) met daar wat spoelen er omheen om magneetvelden op te wekken om het geheel in beweging te zetten. Zo simpel eigenlijk.
Een permanente magneet verliest zijn kracht als deze wordt blootgesteld aan harde schokken of heel erg heet wordt gemaakt.
Van stappenmotoren is bekend dat ze heel heet kunnen worden én dat ze daar ook op gebouwd zijn.
De spoelen zitten om een weekijzeren kern heen gewikkeld die alleen magnetisch wordt als de spoel bekrachtigd wordt. De kern verliest zijn magnetisme zodra de stroom wegvalt. Dat is de opzet van de weekijzeren kern.
De motor wordt met beleid uit elkaar gehaald. Een tik op de as van de motor met de achterkant van een schroevendraaier is al genoeg om de motor uit elkaar te halen.
Ik heb de omgebouwde motoren uiteraard getest en ze werken. (Met de Conrad kaart)
Ik kan echter niet vaststellen of inderdad het koppel afgenomen is omdat ik de kracht voor de "ombouw" niet weet..
Er is trouwens nog iets heel leuks aan deze motoren.
Deze motoren zijn heel goedkoop! Stel dat je het ombouwen verknoeid, heb je er altijd nog 2 prachtige lagerblokken inclusief kogellager erbij! (De voorplaat en de achterplaat)
Groeten,
Peter
Re: 5 wire unipolar op bipolaire controller?
Op deze website staat het toch allemaal erg duidelijk:Joost schreef:Lijkt me raar.. een magneetveld is er door permanente magneten in de motor, en eventueel door de spoelen.
Je moet die permanente magneten behoorlijk mishandelen voor ze hun magnetische kracht verliezen.
http://www.servorepair.com/servo_talk_sample.htm
gedeelte van de website:
"Why does my servomotor or stepper motor have low torque?" This is perhaps the most commonly ask question of A-1-Servomotor Repair's Technical Support Staff. The answer is usually simple - low magnetism!
Generally, low torque is a direct result of low magnetism. Servomotors and stepper motors utilize very powerful permanent magnets to create torque. If the magnets in the motor are not fully charged it will be impossible for the motor to generate full torque.
The term "permanent" magnet is, to some extent, misleading. For a motor to develop full torque, it is necessary for the magnets to be saturated, or fully charged. While the permanent magnet remains "permanent", the strength of the magnet does not. In fact, there are a number of ways a magnet's strength can be reduced. No matter how a magnet's strength is lost, it's just a matter of time before you'll notice the warning signs and ultimately be forced to resolve the problem or discard the motor.
So how does a magnet loose its "full charge"? Two of the biggest contributors are overloading or disassembling a motor.
First, any time a motor is disassembled, there is a high probability that the magnets will be discharged to a point where the torque will be diminished. The results vary and may or may not initially be noticeable. With some motors, the results will be immediate. In fact, disassembly of a stepper motor will typically demagnetize the magnets to a point that the motor is useless until it has been properly remagnetized. With a few motors, the reduced energy will have little effect until the motor is under full load. At that time the drive / controller will indicate an error.
Nog wat om op te letten als je hem toch uit elkaar haalt, doe het in een heel schone omgeving, een stukje ijzervijlsel zit zo op je magneten.
Ben.
Re: 5 wire unipolar op bipolaire controller?
Ik wist niet dat het zo hard kon gaan met die magneten. Ik ben nu zeer geinformeerd
I like the smell of hot chips
Re: 5 wire unipolar op bipolaire controller?
Hmm. Maar waarom ze hun kracht verliezen als je ze uit elkaar haalt staat er niet bij..
Niet echt nieuwe informatie dus, alleen een herhaling van de stelling..
Heeft iemand hier meer informatie over? Ik ben nog niet echt overtuigd namelijk..
(de rest van het artikel gaat over al dan niet verzadigde magneten en overload van de motoren)
"Wanneer je een motor uit elkaar haalt, is er een grote kans dat de magneten hun kracht verliezen en op een bepaald punt zal het koppel sterk afnemen."First, any time a motor is disassembled, there is a high probability that the magnets will be discharged to a point where the torque will be diminished.
Niet echt nieuwe informatie dus, alleen een herhaling van de stelling..
Heeft iemand hier meer informatie over? Ik ben nog niet echt overtuigd namelijk..
(de rest van het artikel gaat over al dan niet verzadigde magneten en overload van de motoren)