Tips bij leertraject fusion 360 gevraagd

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Tips bij leertraject fusion 360 gevraagd

Bericht door Guvner »

Ok ik ben lekker aan het tekenen geweest, maar nu loop ik tegen het probleem aan dat ik niet weet of ik de juiste volgorde heb gedaan.

Stel nu even dat ik een heel simpel raamwerk wil maken van 4 poten van 1 meter lang, 2 lengte liggers bovenaan van 2 meter, 2 lengte liggers onderaan van 2 meter en 4 breedte liggers van 1,5 meter (om ff makkelijk te rekenen). En daarbovenop moet een werkblad komen.

Nu begreep ik eerder dat ik dan de 4 poten als component met 4 bodies kan tekenen, de 4 lengte liggers als een component met 4 bodies en hetzelfde voor de dwars liggers.

Hierdoor zou ik aanpassingen in lengte eenvoudig kunnen doen, doordat als ik 1 body aanpas van zo'n component, dat de andere 3 ook mee wijzigen.

Zit ik hiermee goed, of is het handiger om dit in een andere volgorde of opbouw te doen?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Tips bij leertraject fusion 360 gevraagd

Bericht door Breaker »

Ik ben ook wel benieuwd naar de ideeën van een goede aanpak. Mijn tekenwerk is nog niet zo heel ingewikkeld, ik zou het als volgt doen:

In het oog houden wat zeker/waarschijnlijk/niet veranderd gaat worden en daar de componenten op baseren. Voor zo'n werktafel zou ik een bovenframe, onderframe, poten en werkblad maken. Die allemaal als subcomponent onder het hoofdcomponent 'werkbank' komen te hangen.

Het bovenframe is een verzameling body's van het profiel die door slepen en draaien een frame vormen.
14794
Het onderframe is dan een kopie van het bovenframe ('Paste New') waaruit de tussenbalken verwijderd worden.
14795
De poot wordt aangemaakt als component en een profiel body wordt daarin gekopiëerd. Dan de component poot driemaal kopiëren met 'Paste' onder werkbank.
14796
Vervolgens voor het werkblad een sketch maken waarbij het bovenvlak van het bovenframe gekozen wordt als plane. En een pull doen. Nu is er al een tafel. Niet alles sluit volledig goed aan, dus hier en daar nog profielen verlengen/verkorten en de tafel is klaar.
14797

Nu kom je vervolgens tot de conclusie dat je er toch stelvoetjes onder wilt. Dus een nieuw component stelpoot met een offset plane aan de onderkant van de poot. Voetje tekenen, copieren en verplaatsen naar de andere poten.
1480314798
Helaas was de poot 1m hoog, maar het blad is ook 3cm en de stelvoet 5 cm, dus de tafel wordt te hoog. Het enige wat je nu hoeft te doen is Modify->Change parameters->Poot en daar de juiste parameter veranderen. Alle poten veranderen mee en de stelvoetjes worden automatisch mee verplaatst.
14799

Je zou ook kunnen besluiten om er een relax mancave van te maken met een dikke salontafel. Dan het onderframe selecteren en verplaatsen, de poten inkorten en een dikker blad erop.
1480014801

Kan nu allemaal eenvoudig.
14802

In principe kun je nu met een paar componenten het geheel gemakkelijk aanpassen. Als je het helemaal juist opzet kan ook de lengte en breedte meegenomen worden en afstanden tussen de dwarsliggers, maar dan ga je al meer naar het parametrisch modelleren toe.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Tips bij leertraject fusion 360 gevraagd

Bericht door carlo »

als ik dit moet doen maak ik voor elk uniek onderdeel een component eventueel parametrisch opgebouwd
en dan met 'copie' en 'paste new' maak ik de resterende componenten aan
zo heb ik maar 1 component aan te passen als er iets veranderd
als je dan alles parametrisch doet is het heel makkelijk om even een maat aan te passen
voor bv je tafel breaker teken ik juist 5 componenten en de rest zijn copie's
wat ik niet doe is componenten in componenten
een component is voor mij een onderdeel en is uniek en bevat niks meer
in de nieuwste versie van fusion kun je nu verschillende componenten samenvoegen tot een groep
gobbya
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2014 19:20
Locatie: velserbroek
Contacteer:

Re: Tips bij leertraject fusion 360 gevraagd

Bericht door gobbya »

Lijkt me ook interessant een hobbiesten cursus, ben net begonnen met fusion360. Maar alt tab me suf tussen youtube en fusion screen nog haha.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Tips bij leertraject fusion 360 gevraagd

Bericht door karangetang »

schermpjes zijn niet duur meer 9zeker gebruikte niet) mischien een tweede scherm erbij nemen?
gobbya
Berichten: 57
Lid geworden op: 11 apr 2014 19:20
Locatie: velserbroek
Contacteer:

Re: Tips bij leertraject fusion 360 gevraagd

Bericht door gobbya »

Ja dat is een goed idee :mrgreen: . Heb boven twee schermen maar werk beneden op een snellere laptop met fusion360.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Tips bij leertraject fusion 360 gevraagd

Bericht door Breaker »

Dan een tablet of telefoon naast de laptop.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Plaats reactie