Fusion is niet meer gratis?

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Fusion is niet meer gratis?

Bericht door DaBit »

Dat het ooit ging gebeuren kon iedereen aan z'n water aanvoelen; in de eerste instantie zijn de gratis gebruikers de betatesters, de evangelisten en de reclame. Als er genoeg getest is en reclame gemaakt dan moeten er centjes verdiend worden. En dat doe je dan door langzaam de featurekraan dicht te draaien en met aanbiedingen te blijven strooien.

Maar zo gaat het wel erg rap met dichtdraaien. Hopelijk overwegen ze nog een beperkte betaalde niet-commerciele licentie waar in ieder geval zaken als STEP-export gehandhaafd blijven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Fusion is niet meer gratis?

Bericht door Markus »

Voor mensen die geen zin hebben om te lezen

https://www.youtube.com/watch?v=SlnEThQ4HR8

Gcode F0 halen ze weg, frezen gaat langer duren

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fusion is niet meer gratis?

Bericht door serum »

potentere spindel erop en alles op 12-50m/min frezen.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Fusion is niet meer gratis?

Bericht door andrefc101 »

serum schreef: 18 sep 2020 20:10 potentere spindel erop en alles op 12-50m/min frezen.
Of een licentie kopen.... of allebei 😊
Biker
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jan 2011 15:46
Locatie: Baarle - Nassau

Re: Fusion is niet meer gratis?

Bericht door Biker »

Vanmorgen mocht ik de volgende email ontvangen van Autodesk :

Hi Willem,
Important changes are coming to your Fusion 360 for personal use software that you need to know about.

Effective October 1, 2020, functionality in Fusion 360 for personal use will be limited, and you’ll no longer have access to the following:

Probing, 3 + 2-axis milling (tool orientation), multi-axis milling, rapid moves, automatic tool changes
Multi-sheets, smart templates, output options for drawings (print only).
Download options to public share links
Cloud rendering
Export options including DWG, DXF, IGES, and SAT (Note: DXF can still be saved via sketch)
Simulation and generative design
Unlimited active and editable Fusion 360 documents (10 doc limit)

Fusion 360 for personal use is still free for those of you working on home-based, non-commercial design, manufacturing, and fabrication projects.

For more information about these changes, please refer here and the FAQ.
Biker
Berichten: 11
Lid geworden op: 30 jan 2011 15:46
Locatie: Baarle - Nassau

Re: Fusion is niet meer gratis?

Bericht door Biker »

Op het internet 2 freeware pakketten gevonden.
Beide pakketten beweren 3D Cad te zijn en g-code te kunnen aanmaken voor frezen en draaien.

Het betreft :
- Freecad , geschikt voor Windows, Linux en Apple.
- OpenSCAD . geschikt voor Windows, Linux (diverse distributies) en Apple. Bij elektor.nl zijn boeken te koop.

Beide pakketten zijn gratis, naar ik gevonden heb.

Zijn er mensen op het forum die deze software gebruiken, en kunnen zij dan aangeven of het voor frezen en draaien een vervanger is voor Fusion 360 ? Ik verwacht niet volledig identiek. Maar is het wel bruikbaar ?

Bvd. groet Willem
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 312
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Fusion is niet meer gratis?

Bericht door Rocnc »

Ik ben al een tijdje aan het spelen met FreeCAD.
Ik heb geen ervaring met andere, vergelijkbare software.
FreeCAD is goed bruikbaar. Het voelt wel wat omslachtig, soms, maar ik word er steeds handiger mee.
Ik vind het ongelofelijk dat zo'n pakket aan mogelijkheden helemaal gratis is. Maar qua gebruiksgemak zal het vast niet kunnen tippen aan een commercieel pakket. Maar wat er nu met Fusion gebeurt..... toch wel blij dat ik daar aan ontspring.

Mijn vaardigheden zijn op dit moment nog vooral beperkt tot het importeren van 2D dxf tekeningen die ik omzet naar 3D en vervolgens naar 2.5D G-code.
Ik ontdek soms iets wat ik liefst een bug noem, maar het kan ook onkunde van mij zijn.

De leercurve is vrij stijl, maar het is te doen.

Er zijn véél tutorials te vinden op YouTube etc. Het is wel een uitdaging om tutorials bij de juiste versie te vinden.

De nieuwste release op dit moment is 0.19 Die is nog bèta, maar hij werkt wel en hij heeft wat dingen in de "Path workbench" (het G-code hart van het programma) die ik nu onmisbaar vind t.o.v. versie 0.18
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: Fusion is niet meer gratis?

Bericht door fct2 »

Ben sinds vandaag ook eens aan het stoeien met FreeCAD. Lijkt me leuk maar kom nog niet veel verder dan een circel tekenen. Misschien handig om hier een vaste rubriek voor te maken zodat we van elkaar kunnen leren (ik vooral van jullie) :lol:
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Fusion is niet meer gratis?

Bericht door Oscar f1 »

fct2 schreef: 13 mar 2021 22:57 Ben sinds vandaag ook eens aan het stoeien met FreeCAD. Lijkt me leuk maar kom nog niet veel verder dan een circel tekenen. Misschien handig om hier een vaste rubriek voor te maken zodat we van elkaar kunnen leren (ik vooral van jullie) :lol:
Ik ben nu een half jaar aan het stoeien met freecad,(0.19)
Eigenlijk gaat alleen het maken van toolpaden erg goed.
Het programma is volop in ontwikkeling en er zijn elke paar weken wel updates,
maar het is echt nog niet af.
Regelmatig moet ik het programma herstarten omdat functies niet meer werken.
Door continu veel te saven blijft je werk dan wel behouden,
maar daar moet je wel zin en tijd voor hebben.
Er zijn nu veel ontwikkelingen richting fusion360 en dat is wel een goed voorbeeld kwa bedieningsgemak.
Er zit echt veel potentieel in Freecad, maar het is gewoon nog niet af.

hier nog wat tips en ervaringen met Freecad:
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=42&t=18798
Plaats reactie