Fusion 360 - CAM startpunt instellen

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Fusion 360 - CAM startpunt instellen

Bericht door Jantje2k »

Goedenavond allen,

Ik wilde vandaag een onderdeeltje frezen. Het is me inmiddels gelukt om GCode e.d. te installeren, echter krijg ik het startpunt, dus waar de frees moet beginnen niet goed ingesteld.

Ik wil in het midden van het werkstuk een gat maken, het gaat om een plaatje aluminium van 75 * 50 * 10 mm. Het is puur een 2d actie, maar de frees start helaas direct met frezen, terwijl ik tijdens de setup heb ingesteld dat het startpunt aan de linker hoek, aan de onderkant zou moeten zijn. Dit gaat al fout binnen Fusion zelf, aangezien hij ook direct bij het gat begint als ik probeer te simuleren.

Ik heb ook al geprobeerd om een entry-punt in te stellen in de bewerking zelf, maar helaas werkt dat ook niet.

Heeft iemand hier misschien tips voor me / dit eerder meegemaakt?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fusion 360 - CAM startpunt instellen

Bericht door serum »

En je bent bekend met de G54 nulpunten op je machine? Want dat de cam weet waar je nulpunten liggen, betekent niet dat je machine daar ook van op de hoogte is.

Je stelt dus zowel je 0 punten in in je cam en je stelt de 0 punten van je werkstuk af op de machine. (in g54, 55 of welk actief coordinatenstelsel je ook gebruikt voor je werkstuk) G54 is standaard.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Fusion 360 - CAM startpunt instellen

Bericht door Jantje2k »

Ja, de machine gebruikt Mach3, ik navigeer de frees door the joggen en MDI naar het punt waar het werkstuk staat, zet de coordinaten daar op 0, 0, 0 en pas daarna start ik het freesprogramma. In principe zou hij dat punt dan als 0 moeten beschouwen.

Maar ik denk dat het probleem in Fusion zit, aangezien de simulatie ook direct in het midden, boven het gat begint, in plaats van bij het punt dat ik heb ingesteld als origin.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Fusion 360 - CAM startpunt instellen

Bericht door serum »

origin wil niet zeggen dat dat het startpunt van je frees is, dat is het 0 punt van je werkstuk. Als je wilt dat je frees op een bepaald punt begint, dan moet dat opgeven bij predrill of entry position in het meest rechtse tabblad.

Ik heb behoorlijk wat ervaring met o.a. de cam van Fusion, maar ik zou mijzelf 20 keer achter de oren krabben voordat ik aanneem 'dat het probleem in fusion zit' ik denk er persoonlijk eerst aan dat het aan mijn gebrek aan kennis ligt.
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Fusion 360 - CAM startpunt instellen

Bericht door Jantje2k »

serum schreef: 09 apr 2021 21:56 origin wil niet zeggen dat dat het startpunt van je frees is, dat is het 0 punt van je werkstuk. Als je wilt dat je frees op een bepaald punt begint, dan moet dat opgeven bij predrill of entry position in het meest rechtse tabblad.

Ik heb behoorlijk wat ervaring met o.a. de cam van Fusion, maar ik zou mijzelf 20 keer achter de oren krabben voordat ik aanneem 'dat het probleem in fusion zit' ik denk er persoonlijk eerst aan dat het aan mijn gebrek aan kennis ligt.
Ja, dat laatste bedoelde ik uiteraard :lol: Ik bedoelde ermee te zeggen dat ik een fout maak binnen Fusion en niet binnen Mach, maar dankjewel voor je tip, dan ga ik naar die 2 functies kijken
Plaats reactie