Tips bij leertraject fusion 360 gevraagd

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Tips bij leertraject fusion 360 gevraagd

Bericht door Guvner »

Ik ben bezig om fusion 360 te leren.

Nu wil ik als oefen project mijn nieuw te bouwen werkbank helemaal uittekenen in fusion. Zo kan ik al mooi zien hoe het er uit gaat zien en eventuele problemen mooi takkelen.

Ik loop alleen tegen een paar dingen aan.

De werkbank zal een L vorm worden. Hierbij wordt de ligger van de L mijn freestafel en zal de staander compleet werkbank worden. Ik wil dus 1 geheel maken, waarop mijn cnc machine en werkblad komen.

Nu had ik om te beginnen een object garage aangemaakt, waarbij ik de twee muren heb getekend waartegen de werkbank en cnc komen te staan. Ook de vloer heb ik op het vlak van de Z getekend.

Maar is het nu slim om dit als 1 grote tekening te doen, of is het slimmer om nu weer een nieuw object genaamd onderstel te maken en daarbinnen weer allerlei objecten genaamd lade, cnc, zaagtafel etc... te maken?

Ook heb ik niet helemaal helder hoe ik nu een staal kokerprofiel kan maken. Is dat gewoon een stuk wat ik steeds hergebruik door hem te kopieren en plakken, of moet ik dat telkens opnieuw tekenen?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Tips bij leertraject fusion 360 gevraagd

Bericht door Ballegooijen »

Ik ben ook een beginner met F360. Zou eigenlijk wel eens een beginnerscursus willen doen om het goed onder de knie te krijgen. Wat ik inmiddels wel heb geleerd is dat je elk onderdeel apart moet tekenen. Vervolgens kun je een tekening maken waarbij je alle onderdelen samenvoegt tot een geheel. Als je een los onderdeel aanpast dan krijg je op de samenstellingstekening een melding dat er wijzigingen zijn. Je klikt op de gele driehoek en de samenstellingstekening is bijgewerkt. Veel meer kan ik je er ook niet over vertellen alleen dat ik het wel een prettig programma vindt.

Groet,
Johan
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Trianon
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 jan 2010 19:32
Contacteer:

Re: Tips bij leertraject fusion 360 gevraagd

Bericht door Trianon »

Mijn ervaring met Fusion :

Teken elk onderdeel (bodies) afzonderlijk en éénmaal klaar maak je er een 'component' van (rechtmuis in de lijst met bodies)

Deze componenten kan je in verschillende tekeningen maken of in één grote, dat maakt niet zoveel uit voor Fusion.
Als je verschillende tekeningen gebruikt moet je er wel voor zorgen dat het origineel niet verloren gaat !

Componenten kan je dan wel met elkaar 'verbinden' en waar je zelf bepaald welke mate van beweging nog mogelijk is. vb een tafel kan je over de vloer schuiven X en Y totdat die tegen de muur zit.

Er zijn heel wat korte filmpjes te vinden op de website van Fusion zelf, moet je echt eerst eens bezien hoor !
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Tips bij leertraject fusion 360 gevraagd

Bericht door assink »

Kijk eens naar het youtube kanaal van John Saunders, NYYCNC daar staat veel op
Heb het zelf ook al een jaar op de PC staan, maar blijf voorlopig nog bij Solidworks.
Heb ik al jaren mee gewerkt vandaar..
Werk tegenwoordig in Creo elements direct modelling, maar dat is niet parametrisch en vrij beperkt.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Tips bij leertraject fusion 360 gevraagd

Bericht door flex »

https://teamup.com/ks561a7877291999a4
Link naar de les agenda vanuit Fusion.
Via interesante webinars kan je aardig wat opsteken van Fusion, en tevens gelijk vragen stellen.
Als je op de groene of paarse regels klikt krijg je de mogelijkheid je aan te melden. Zijn geheel kosteloos.
En dan zijn er nog de tutorials van Lars Christensen op YT. Ook erg informatief.

Zelf gebruik ik Inventor, voor m'n werk... Op het stuk CNC prep na werkt dat huidig toch ff lekerder...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tips bij leertraject fusion 360 gevraagd

Bericht door DaBit »

Als ik veel onderdeeltjes ook wil CAMmen of simuleren, dan maak ik losse tekeningen aan die ik naderhand in een 'assembly'-model samenvoeg. Anders heb je 83 CAM-setups en 27 simulatie-setups in je hoofd-model.
Het is ook niet helemaal onhandig om voor de losse componentjes van een complete assembly de timeline wel aan te zetten, maar voor de assembly zelf waar je de boel samenvoegt niet. Die timeline van de assembly staat anders toch in no-time vol met 500 'move' en 'joint' bewerkingen.

Zaken die er alleen maar hoeven te zijn en die toch niet recyclebaar zijn in een ander ontwerp zoals framebuizen, bevestigingsbeugeltjes, afdekplaatjes, bla. kun je net zo goed meteen als 'component' in de hoofd-tekening doen.

Je kunt op een gegeven moment wel van een X aantal bodies een component maken, maar je kunt niet altijd zaken als sketches, constructievlakken, etc. ook naar dat component verplaatsen. Dus als ik een nieuw component genaamd 'lade' toe wil voegen maak ik 'm eerst (rechtsklikken->new component), noem ik 'm 'lade', activeer ik 'm (radiobutton rechts van het nieuwe component), en dan ga ik daar in tekenen. Wil ik dan een knopje op die lade hebben, dan doe ik het nog een keer.

Voorbeeld (even klikken voor de grote):
Afbeelding

Magoed, ik heb de wijsheid ook niet in pacht.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Tips bij leertraject fusion 360 gevraagd

Bericht door karangetang »

Ook ik ga met jullie mee doen. Of mijn grijze massa de snelheid bij kan benen merk ik wel
ik heb Fusion 360 nu werkend op mijn laptop en stoei er een beetje doorheen...
pfffff Met heimwee dank ik dan aan mijn Jenny (zwitsers) tekentafel die nog op de bovenverdieping van mijn werkplaats staat opgesteld een sta in de weg maar ik kan er geen afstand van doen. Ik ben nooit veel verder gekomen dan wat plattegronden en aanzichten produceren in autocad .
Maar ik ga me best doen. Architecten werkten vroeger vooral met een potloodje op een rolletje transparant schets papier.
Gaat wel wat tijd kosten en dat moet dan tussen alle andere projecten die lopen.
Ik zal goed opletten en kijken of ik jullie kan volgen.

groet
Martien
Karangetang
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Tips bij leertraject fusion 360 gevraagd

Bericht door andrefc101 »

karangetang schreef:Ik zal goed opletten en kijken of ik jullie kan volgen.
Heb ik iets gemist, krijgen we cursus?
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Tips bij leertraject fusion 360 gevraagd

Bericht door arjancnc »

Ik lees dit topic met interesse. Training in Fusion 360 en Inventor HSM geven is mijn werk. De focus ligt hierbij op CAM en modellen voorbereiden voor CAM. De trainingen liggen waarschijnlijk buiten budget van de meeste hobbiesten, maar wellicht kan ik ergens wat bijdragen.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Tips bij leertraject fusion 360 gevraagd

Bericht door Ballegooijen »

Training in Fusion 360 en Inventor HSM geven is mijn werk
Misschien een keer een hobbycursus voor hobbyisten organiseren?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Tips bij leertraject fusion 360 gevraagd

Bericht door Breaker »

Guvner schreef:Ook heb ik niet helemaal helder hoe ik nu een staal kokerprofiel kan maken. Is dat gewoon een stuk wat ik steeds hergebruik door hem te kopieren en plakken, of moet ik dat telkens opnieuw tekenen?
Er zijn veel manieren om tot hetzelfde resultaat te komen heb ik zover geleerd. Mijn manier bij profielen is kopiëren.

Dus profiel maken als een component: component aanmaken, dan schets en dan een body. Dit wordt dan een basis component.
1474314744
Vervolgens het component selecteren en kopiëren.
14745
Dan de assembly selecteren (zwarte bolletje) en rechts klikken. Er zijn twee opties, 'paste' en 'paste new':
- Bij paste maak je een exacte kopie van het hoofdcomponent, verplaatsen kan, maar zodra de dimensies veranderen, veranderen alle kopieën mee. Handig als je tien bouten van dezelfde maat hebt die allemaal langer moeten, onhandig bij het maken van een tafel.
- Bij 'paste new' worden de dimensies onafhankelijk, dus kan je naar wens aanpassen door het profielvlak te selecteren en Q te gebruiken, gaten te maken, enz.

Kies de juiste en draai, verschuif het nieuwe component naar de gewenste positie, en daarna weer alles aanpassen wat je wilt.
1474614747

Zo kan je doorgaan, als je van het tweede component een tafelpoot maakt, kopiëer je die daarna drie keer met een 'paste' en als de lengte later veranderd, veranderen alle andere poten automatisch mee.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Tips bij leertraject fusion 360 gevraagd

Bericht door Guvner »

Ballegooijen schreef:
Training in Fusion 360 en Inventor HSM geven is mijn werk
Misschien een keer een hobbycursus voor hobbyisten organiseren?
Ik zie daar ook wel iets in.

Waar moeten aan denken kwa prijs bij een mannetje of 5 a 7 cursus?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Tips bij leertraject fusion 360 gevraagd

Bericht door karangetang »

Ballegooijen schreef:
Training in Fusion 360 en Inventor HSM geven is mijn werk

Misschien een keer een hobbycursus voor hobbyisten organiseren?
Ook ik zie daar wel iets in ! want de adviezen die ik hier nu zie zijn natuurlijk heel mooi en goed maar ik heb het overzicht nog niet dus snap er maar de helft van van wegens gebrek aan kennis van de fundamenten
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Tips bij leertraject fusion 360 gevraagd

Bericht door arjancnc »

Ik zal er eens over nadenken. Een normale cursusdag is zo'n 1000 euro, maar je moet wel een hele grote groep hebben om dat terug te brengen naar een hobbiestenprijs.

Misschien een paar avondsessies ergens in het midden van het land op een locatie met CNC Machine, iemand een suggestie? Dan zal ik eens nadenken hoe we dat prijstechnisch wat aantrekkelijker kunnen maken.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Plaats reactie