Inventor > Fusion360

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door Toxiq »

Wat zouden jullie nu doen als beginner ?

ik kan een beetje stoeien met inventor, nog niks gedaan met Fusion (behalve een tutorial vandaag)

Ik ga voornamelijk hout verspanen (denk ik) en op de 2e plaats alu
dingen als teksten uitfrezen zullen nog wel regelmatig langskomen, dus iets dat goed werkbaar is met tekst is wel prettig (of pak ik daar wat anders voor ?)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door andrefc101 »

Is Invertor niet een beetje te duur om een beetje hout te verspanen? Ik zou mij lekker richten op Fusion 360, gratis en altijd up-to-date....
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door Toxiq »

Studenten versie ? die is niet duur ;-)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door Benny_DS »

Zoals Andrefc101 aangeeft, het hangt er vanaf wat je wil gaan doen. Heb je voorbeelden wta je wil doen?
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door Toxiq »

Als ik heel eerlijk ben, nee nog niet
meubel stukken met mooie verbindingen
alu onderdelen voor mijn machines
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door DaBit »

Jeroen-FL schreef:Studenten versie ? die is niet duur ;-)
Moet je wel student zijn, en dat ben je meestal toch niet zo heel lang.

Ik kon destijds geen (studenten)licentie krijgen voor niet commercieel gehobby in de schuur. De enige CAD-maker die dat voor Fusion360 er was serieus nog geprobeerd heeft te regelen voor me was Siemens (NX).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door serum »

Als je er zakelijk mee wilt werken, zou ik niet voor een studentenversie kiezen. Maar goed, dat moet je uiteindelijk zelf bepalen. Voor mij volstaat Fusion volledig.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door Toxiq »

Zakelijk ? nee never.... die is puur hobby
Ik ben eeuwige student, dat is net zoiets als eeuwige vrijgezel maar dan 1 met 'friends with benefits' :-)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door serum »

Van die friends with benefits compliceer je de boel alleen maar, zeker als je er een stuk of 4 uit elkaar moet houden. Naamsverwarring op de meest onhandige momenten, vragen hoe het nu met haar moeder gaat terwijl ze 2 vaders heeft. Zeer onpraktisch. Je moet scherp van geest zijn wil je de verschillende balletjes hoog houden.

Je kan van Fusion een gratis versie gebruiken, ondersteuning hier voor fusion is ook goed te noemen. Ik teken ook meubelen in Fusion en dat gaat echt prachtig. Enige wat ik mis is nesting, maar daar heb ik dan weer andere software voor.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door Toxiq »

serum schreef:Naamsverwarring op de meest onhandige momenten, vragen hoe het nu met haar moeder gaat terwijl ze 2 vaders heeft. Zeer onpraktisch. Je moet scherp van geest zijn wil je de verschillende balletjes hoog houden.
Zeg je nou dat mothers met benefits een betere keuze is :shock: :lol:

De boodschap is duidelijk, de balans is overwegend Fusion, dus Fusion it is....
Heb inmiddels door andere draadjes ook wel doorgekregen dat er in sommige gevallen om iets voor elkaar te krijgen toch wel naar anders software gegrepen word, dus uiteindelijk ontkom je er (soms) niet aan om ook andere pakketten onder de knie te krijgen !?

Iig iedereen bedankt voor zijn bedrage...

Ben begonnen met tutorials

BTW op de vraag wat ik wil maken kwam al wat dingen langs, wat vooral op mijn lijstje staat is een nieuw roer voor een zeilboot....
twee factoren weet ik, het is op basis van een Nacaprofiel en de afmeting van het blad
Als ik een beetje kan stoeien met Fusion wil ik proberen of ik hier iets van bakken kan
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jeroen-FL schreef:dus uiteindelijk ontkom je er (soms) niet aan om ook andere pakketten onder de knie te krijgen !?
Voordeel, als je 1 pakket begrijpt, lijken die andere pakketten soms toch niet zo heel anders.
Vooral in 3D tekenen heeft het allemaal heel veel overeenkomsten, alleen noemen ze het een klein beetje anders en het reageert soms een beetje anders. ( net als autorijden met het stuur rechts, als je links gewend bent)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door serum »

Je kan in fusion mooi parametrisch tekenen, denk dat je daar je profiel in kwijt zou kunnen. Heb er geen directe ervaring met formules in deze parameters, maar in fusion kan je eigenlijk overal formules neerplempen (bv ook in het CAM deel) dus ik verwacht dat je in die hoek moet zoeken.

Nee, van moeders blijf je af, dat is eigenlijk een ongeschreven regel in het bro-book. :mrgreen:

Ik gebruik zelf nog wel eens estlcam, voordelige software met geinige features. (eigenaardige besturing, volgens mijn logica-protocol, maar er bestaat een kans dat mijn logica afwijkt van de standaard, heb er de vinger nog niet op kunnen leggen) Enige punt van kritiek is dat de 3d modellen altijd STL zijn. (polygoon&co).
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door Toxiq »

Hugo, bedankt dat is érg prettig om te weten, mijn kennis reikt niet verder dan photoshop en illustrator en dan lijken al die 3d programma's eng :-)

Serum, is er ook een moeilijke woorden lijst :lol:

STL
polygoon&co
parametrisch tekenen

Het Bro-boek heb ik niet gelezen, ben niet verder gekomen dan Bro's and ... ;-)

Zonder gekheid, bedankt voor de tips, ik ga maar eens wat huiswerk maken
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Inventor > Fusion360

Bericht door serum »

STL is een basis 3d bestand; hierop sloeg dat polygoon; hierbij wordt een cirkel opgedeeld in lijnen (de kwaliteit/resolutie van die STL bepaald hoeveel lijnen/segmenten een cirkel/bol is opgebouwd (een bol wordt bv opgebouwd uit drie en/of vijfhoeken). Volgens mij is polyhedron weer een betere beschrijving, omdat het niet alleen in het 2d vlak zit.
Plaats reactie