autocad 2007

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nij
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 nov 2017 14:29

autocad 2007

Bericht door nij »

Goedeavond,

Ik heb lang geleden een cnc machientje gemaakt.en een aantal dingen gefreesd.
Nu heb ik een lange tijd geen tijd gehad om er wat mee te doen.
Maar ik wil het weer gaan oppakken.

Maar ik loop ergens tegen aan waar ik geen antwoord op heb. en ik ben al een aantal dagen bezig om het op te lossen wat me niet lukt.
Ik gebruik autocad 2007 en ik denk dat het ook daar aan ligt. zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen.
Ik wil een bakje maken met mes en groef verbindingen. maten van het bakje is 10 bij 10 bij 10 cm. als ik de twee zijkantjes (mes en groef)over elkaar leg, dan past dit netjes in elkaar.
Nu wil ik het uitfrezen en dan heb ik een speling van ruim een 1mm. Maar ook de buiten maten van het bakje zijn een paar mm kleiner.

eerst dacht ik dat de de omwentelingen van de spindels niet goed stonden. maar ik heb dit getest en dit blijkt goed te staan. hoe ik dit getest heb, ik heb een streepje gezet en heb de x as 100 mm verschoven. toen weer een streepje gezet. dit was precies 100mm.

dan blijft er voor mij alleen nog maar over dat het in het autocad zit.
wat ik gedaan heb. ik heb de zijdes uitgeprint en heb de gefreesde onderdelen er opgelegd. nu zie je dat de gefreesde onderdelen aan de binnenkant van de lijn zitten. ik denk dat dit het probleem is. maar dat weet ik niet zeker.

wie kan mij helpen om dit vervelende probleem op te lossen.
Ik gebruik trouwens estlcam om mijn frees machine aan testuren.

chris
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: autocad 2007

Bericht door janplastiek »

klopt de frees Ø van je cam met de gebruikte frees?

ik heb ooit ook zoiets gehad, was een verkeerde maat frees geleverd 6mm bleek 6,35mm(1/4") te zijn
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: autocad 2007

Bericht door Breaker »

Is het maatverschil precies de diameter van de frees of twee keer de diameter van de frees?
In het eerste geval wordt precies op de contour gefreesd, in het tweede geval aan de binnenkant van de contour.

Estlcam ken ik verder niet, dus geen idee hoe de binnen of buitencontour en de freesdiameter wordt ingesteld...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
nij
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 nov 2017 14:29

Re: autocad 2007

Bericht door nij »

Jan,

bedankt voor je antwoord.
ik heb het ook met andere freesjes getest. 1mm en 3mm freesjes.
Allebij het zelfde resultaat.

chris
nij
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 nov 2017 14:29

Re: autocad 2007

Bericht door nij »

Beste,

ik begrijp aan de antwoorden dat ik het toch bij de machine moet zoeken en niet in autocad.

chris
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: autocad 2007

Bericht door janplastiek »

staat in het cam pakket diameter of straal in gesteld?
je teken pakket geeft enkel vectoren,waar je cam pakket rekening mee moet houden, binnenkant frezen of buitenkant of op de center, met of zonder radius compensatie, oja staat er toch geen tool offset in gesteld, ik zeg maar wat
Breek de dag, frees een lijntje.
nij
Berichten: 10
Lid geworden op: 05 nov 2017 14:29

Re: autocad 2007

Bericht door nij »

mannen,

bedankt voor jullie hulp. ik heb het probleem gevonden. het was de collet van mijn kress moter.
doordat jullie begonnen over de diameters van de freesjes heb ik een 6 mm frees gepakt waarvan ik zeker wist dat hij 6mm was.
met deze een proefje gefreest. en bleek de maten perfect te zijn.
hierdoor ging bij mij een lampje branden dat ik steeds de zelfde collet gebruikte.
Deze vervangen door een 1/8 collet. met deze de zelfde freesje gebruikt waar het steeds fout mee ging.
en nu waren de maten wel goed.

in ieder geval, hartstikke bedankt voor jullie hulp en mee denken.
chris
Plaats reactie