Fusion 360 Nesting

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Fusion 360 Nesting

Bericht door arjancnc »

Ik ben al vaak bezig geweest met dit onderwerp en heb tot nu toe nog geen bevredigende oplossing gevonden.

Uitgaande van Fusion 360 of Inventor HSM ga je eerst de stukken programmeren en dan nesten. Omdat Fusion geen toolpaths meeneemt als je het ene bestand in het andere nest kan dit dus alleen door eerst in een samenstelling (components) te programeren en daarna de onderdelen verplaatsen. Als je alleen gaat lasersnijden is dit minder een probleem, maar voor frezen is dit onvermijdelijk.

Ik kan met technisch de workflow als volgt voorstellen:
-Je projecteerd de outline van de stukken (dit is best lastig want de kans is groot dat ook gaten meegeprojecteerd gaan worden
-Je gebruikt de outline en een referentiepunt op het stuk naar een nester.
-De nester geeft de positie en verdraaiing van elk stuk aan
-Deze info gaat in een move/rotate commando en je krijgt een geneste plaat

Autodesk is zelf bezig met een nesting module in Fusion, maar deze is onderdeel van de Manufacturing Extension en zal dus extra kosten. In de testversie die ik momenteel test is alleen sheet metal beschikbaar. Hopelijk biedt dit iets naar de toekomst.

Dit vind ik bijvoorbeeld heel interessant:
https://svgnest.com/

Mocht iemand een module kennen om Gcode te nesten, dan houd ik me aanbevolen.

@andrefc101. Fusion 360 is inmiddels geen 270 meer.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Fusion 360 Nesting

Bericht door hugo stoutjesdijk »

arjancnc schreef: 11 nov 2019 11:08 Mocht iemand een module kennen om Gcode te nesten, dan houd ik me aanbevolen.
Dan zullen ze eerst alle gesloten contouren er uit moeten vissen, vervolgens is het waarschijnlijk het simpelst om daar even een dxf van te maken, en dan in de al bestaande nester te voeren.
G-code is voor zulk soort acties helemaal geen handig formaat.
Dus zou ik in jouw geval op zoek gaan naar een handige G-code to DXF converter.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Fusion 360 Nesting

Bericht door Breaker »

Er zijn voor beide wel goede en slechte scenarios te bedenken:
Als er per object een g-code file is kan dat best werken, de buitenste contouren kunnen makkelijk gevonden worden uit G1, G2/G3. Vervolgens hoeft alleen het nulpunt en de verdraaiïng berekend en toegevoegd te worden. Zo hoeft je nesting programma geen rekening te houden met freesdiameters en wat al niet meer, dat zit dan al in de g-code die uit CAM komt.
Heb je een kompleet bouwpakket in die g-code en ieder onderdeel moet een ander aantal gemaakt worden dan wordt het inderdaad wel heel veel complexer.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Fusion 360 Nesting

Bericht door arjancnc »

Dat is het inderdaad. Gcode naar DXF is een rampscenario. Ik vermoed dat iemand er wel eens mee bezig is geweest maar niemand een oplossing heeft gevonden. Heb de afgelopen dagen met de Nesting 2D plaatmodule gewerkt in Fusion en die is niet onaardig.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Fusion 360 Nesting

Bericht door hugo stoutjesdijk »

arjancnc schreef: 13 nov 2019 17:27 Dat is het inderdaad. Gcode naar DXF is een rampscenario. Ik vermoed dat iemand er wel eens mee bezig is geweest maar niemand een oplossing heeft gevonden. Heb de afgelopen dagen met de Nesting 2D plaatmodule gewerkt in Fusion en die is niet onaardig.
G-code naar dxf stelt niet zo veel voor in mijn beleving.
Er moeten alleen nogal wat keuzes en afspraken gemaakt.
Geen Z, geen G0, dan blijft er waarschijnlijk een setje contourtjes over. Althans zo zou ik het doen, heb je allemaal polylines per contour.
Alleen als je er dan vanuit gaat dat het allemaal nette gesloten contourtjes zijn kan dat wel eens tegenvallen, maar dat ligt dan aan de gegenereerde G-code.
Eerlijk gezegd zou het me verbazen als ik het niet ooit es gemaakt heb. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie