fusion 360 loopt vast met openen dxf files

Vragen over alles wat met autodesk producten te maken heeft kunnen jullie hier stellen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: fusion 360 loopt vast met openen dxf files

Bericht door Geldof »

Post het bestand dan wil ik er wel naar kijken in Fusion en een werkende posten als het lukt.
Click buy play
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: fusion 360 loopt vast met openen dxf files

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 01 sep 2020 20:21 Fusion vindt dxf sowieso niet erg fijn heb ik uit ervaring ondervonden.
andrefc101 schreef: 01 sep 2020 20:37
hugo stoutjesdijk schreef: 01 sep 2020 20:24 Maar heb je ook enig idee waarom Fusion het niet slikt.
Misschien om de reden die ik aangaf....
O, gewoon 'fusion vind het niet erg fijn' vind jij een reden.
Als er een dxf import mogelijkheid is (in een autodesk product nog wel) dan hoort het dxf in te lezen.
Als er beperkingen zijn zou het logisch zijn dat Fusion die meld, net als andere mindere paketten die soms wel wat met dxf kunnen, maar dan b.v. niet met blocks of alleen gesloten polylines willen.
Ik kan me wel voorstellen dat als het om een aantal tandwielen gaat, er wel erg veel elementjes in zitten, en dat de boel ernstig vertraagt of zelfs bevriest.

https://knowledge.autodesk.com/support/ ... n-360.html
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: fusion 360 loopt vast met openen dxf files

Bericht door andrefc101 »

keesfrees schreef: 01 sep 2020 23:09
andrefc101 schreef: 01 sep 2020 23:06 Deze snap ik ff niet? Waar heeft hij dan precies voor betaald?
rolf1976 schreef: 31 aug 2020 20:23 Ik heb de tekeningen gekocht voor een houten klok.
Nu heb ik de files als dxf gekregen.
Wat ik bedoelde is dat hij geen specifieke Fusion bestanden heeft gekocht, en importeren is niet altijd makkelijk. Nu heeft hij de pech dan het dxf bestanden zijn, en Fusion daar een gruwelijke hekel aan geeft. Kan lastig zijn, maar is zeker op te lossen.
keesfrees
Berichten: 3117
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: fusion 360 loopt vast met openen dxf files

Bericht door keesfrees »

Om een kort verhaal lang te maken, de dxf moet eerst te openen zijn in wat dan ook.
Dan kan er wel eens wat bewerking nodig zijn idd, lijnen sluiten of alles op Z=0 zetten en dubbele lijnen er uit halen.

Maar :
rolf1976 schreef: 31 aug 2020 20:23 Maar als ik ze probeer te openen of te importeren in Fusion 360
dan loopt fusion vast.
Dat is hoe dan ook toch vreemd, als fusion het niet blieft dan kan ie dat gewoon zeggen.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 09 dec 2020 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: fusion 360 loopt vast met openen dxf files

Bericht door Kjelt »

Ik zou het probleem bij de verkoper leggen.
Gewoon uitleggen dat Fusion het niet opent en dat je er niets mee kunt dus geld retour of een Fusion compatible bestand leveren.
Nu zit je zijn werk te doen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: fusion 360 loopt vast met openen dxf files

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 02 sep 2020 12:05 Ik zou het probleem bij de verkoper leggen.
Gewoon uitleggen dat Fusion het niet opent en dat je er niets mee kunt dus geld retour of een Fusion compatible bestand leveren.
Nu zit je zijn werk te doen.
Geldige DXF is geldige DXF. Da's het enige wat telt. Dat pakket X daar niks mee kan kun je de verkoper niet aanrekenen tenzij het expliciet verkocht is als zijnde 'geldig voor'.

Gewoon niet moeilijk doen, openen in pakket Y, wegschrijven in iets dat X wel snapt of verwerken in een ander programma. Voor DXF-data prepareren richting machine zijn er nog veel andere mogelijkheden dan enkel Fusion. Cambam is ook helemaal niet onaardig voor dat doel.

In Fusion heb je trouwens 2 manieren om een DXF in te voegen. Methode 1 is 'upload' wat je ook zou doen met STEP/IGES/Parasolid/whatever. Methode 2 is de 'insert' knop in een bestaand ontwerp. Heb je beiden geprobeerd? Ik heb eigenlijk relatief weinig problemen met DXF's in F360; hooguit dat ik een circeltje overnieuw moet tekenen ofzo omdat ik 'm niet kan extruderen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: fusion 360 loopt vast met openen dxf files

Bericht door andrefc101 »

DaBit schreef: 02 sep 2020 12:17In Fusion heb je trouwens 2 manieren om een DXF in te voegen. Methode 1 is 'upload' wat je ook zou doen met STEP/IGES/Parasolid/whatever. Methode 2 is de 'insert' knop in een bestaand ontwerp. Heb je beiden geprobeerd? Ik heb eigenlijk relatief weinig problemen met DXF's in F360; hooguit dat ik een circeltje overnieuw moet tekenen ofzo omdat ik 'm niet kan extruderen.
Fusion kan ook wel DFX inlezen, maar mijn ervaring met grote en complexe DFX bestanden zijn niet echt positief te noemen...
keesfrees
Berichten: 3117
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: fusion 360 loopt vast met openen dxf files

Bericht door keesfrees »

De vraagsteller is al even niet meer hier geweest :
Last active: 01 Sep 2020 23:46
Even met wat anders bezig ws, dat ken ik wel.
Maar toch even wat gedachten :
probeer het bestand te openen in een tekst programma om te zien of het bestand hoe dan ook wel werkt cq geldig is.
Met "kladblok / notepad" of (beter nmi) notepad++ en zo zijn er nog velen.
Bij grote bestanden gaat het niet in alle programma's even soepel.

En dan kun je in de eerste regels zien welke versie dxf het is, bv AC1009
ZIe : https://en.wikipedia.org/wiki/.dwg
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: fusion 360 loopt vast met openen dxf files

Bericht door ewoud »

bij loop fusion 360 ook vast na de 2 manieren van import.

de dxf files worden door artcam 2008 gelezen en door Qcad, geen probleem.
ook edingcnc leest de file.

de dxf file heeft in klad blok weer dat het om een AC1009 gaat.
ik hoop ook op een oplossing want ik werk graag met fusion 360.
humm, meten is....
keesfrees
Berichten: 3117
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: fusion 360 loopt vast met openen dxf files

Bericht door keesfrees »

ewoud schreef: 09 dec 2020 21:43. . . de dxf files worden door artcam 2008 gelezen en door Qcad . . .
Dan vanuit die programma's weer opslaan (iets andere naam gebruiken) en dat bestand proberen. Erg voor de hand liggend, heb je dat al gedaan ?
Gebruikersavatar
ewoud
Berichten: 532
Lid geworden op: 19 mei 2013 10:17
Contacteer:

Re: fusion 360 loopt vast met openen dxf files

Bericht door ewoud »

keesfrees schreef: 09 dec 2020 21:59
ewoud schreef: 09 dec 2020 21:43. . . de dxf files worden door artcam 2008 gelezen en door Qcad . . .
Dan vanuit die programma's weer opslaan (iets andere naam gebruiken) en dat bestand proberen. Erg voor de hand liggend, heb je dat al gedaan ?
nou keesfrees net de file in qcam geladen, en gesaved onder en andere naam.
mog niet baten fusion loopt weer vast.
artcam wilt van dxf en art file maken.
zal eens de dxf file in qcadcam alle zooi uit die dxf file gaan halen zoals tekst en maat voeringen.
misschien kan dat helpen.
grt. ewoud

grrr.. dxf uitgekleed en je raad het al fusion 360 loopt er nog op vast.

hahaha,... het is gelukt een aangepaste dxf file in fusion 360 te laden.
het ging hier ook om een klok, in qcad/cam de dxf veranderd door alles in de dxf te verwijderen op een tandwiel na niet.
en de file gesaved en nu lust fusion het wel.
humm, meten is....
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: fusion 360 loopt vast met openen dxf files

Bericht door janplastiek »

in Acad en DraftSight heb je de functie overkill, haalt dubbele lijnen weg, veruit het grootste probleem dat ik heb met aangeleverde tekeningen, 2 keer de zelfde cirkelboog op dezelfde plaats, blijkt dat deze dan gespiegeld werd en dat deze bogen net voorbij de 180 graden
zitten, lijkt een cirkel, maar zijn 2 halve niet aan elkaar liggende bogen of een lijnstuk onder een lijnstuk, mijn cam slikt dit ook niet. het meld dan dat ik geen gesloten contour heb terwijl de dader onder de contour schuilt
Breek de dag, frees een lijntje.
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: fusion 360 loopt vast met openen dxf files

Bericht door arjancnc »

Ter referentie: Probleem met veel DXF files is dat ze niet met een 2D programma getekend zijn, maar gegenereerd worden op basis van 3D tekeningen. Laat ik zeggen dat niet elke CAD omgeving hier even netjes mee omgaat bij het genereren van deze files. Veel onnodige ballast, bogen die in oneindig veel lijnstukken zijn opgedeeld, lijnen die niet aansluiten, niet gesloten contouren, dubbele lijnen, maar ook het niet volledig voldoen aan de DXF specificaties en het feit dat er vele versies zijn van DXF zijn maakt importeren niet eenvoudig.

Daarnaast is ook mijn ervaring dat Fusion met grote DXF tekeningen langzaam wordt. Dit is een aandachtspunt nu ze zich meer op laser en nesting gaan richten. Fusion heeft itt autocad en alternatieven ook weinig mogelijkheden om een DXF te herstellen. Mijn ervaring is dat de meeste bedrijven ook wel een DWG of SVG kunnen maken en dat deze minder problemen hebben. Nog beter is het als je gewoon stepfiles kunt inladen.

Overigens kun je in Fusion DXF in een schets importeren en DXF gewoon openen, soms werkt de importmethode wel als de bestand openen manier problemen geeft.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: fusion 360 loopt vast met openen dxf files

Bericht door Palmerlivesteam »

janplastiek schreef: 09 dec 2020 23:29 in Acad en DraftSight heb je de functie overkill, haalt dubbele lijnen weg, veruit het grootste probleem dat ik heb met aangeleverde tekeningen, 2 keer de zelfde cirkelboog op dezelfde plaats, blijkt dat deze dan gespiegeld werd en dat deze bogen net voorbij de 180 graden
zitten, lijkt een cirkel, maar zijn 2 halve niet aan elkaar liggende bogen of een lijnstuk onder een lijnstuk, mijn cam slikt dit ook niet. het meld dan dat ik geen gesloten contour heb terwijl de dader onder de contour schuilt
Heb min of meer hetzelfde probleem gehad. Stukken van cirkelbogen stonden opeens over de straal van de boog verplaatst. De klant gebruikte Coreldraw en daar was het goed mee. Hij had niets anders. Dus toch maar zelf oplossen.

Er bestaat ook nog zoiets als het programma DWGtrueview en het is van Autodesk. Hiermee kan men DWG versies en DXF converteren naar andere versies. Zo had ik gister nog problemen met polylijnen en DXF in acad12 formaat. Deze werden niet omgezet naar .svg Opslaan als DXF voor versie 2013 was de oplossing.

En dus toch altijd visueel controleren of een en ander wel goed is overgezet bij converteren naar een ander formaat.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Plaats reactie